Kreeg net een berichtje elders onder ogen en vraag me af…. hoe weet je of er in het vooronder een type 1 of 2 ligt ?
het verschil zou iets zijn met klapperende zuigerbussen ????
Vage vraag en nog vagere conclusie.
Er hebben 2 of 3 motortypes in de ZX gelegen. De TU (1.4) en XU (1.6 1.8 1.9 en 2.0) motoren en de 16 klepper motoren (1.8 en 2.0)
Van al deze motoren zijn verschillende versies geweest
-Geleverd met Bosch of met Magnetti Mirelli computer management.
-Geleverd met of zonder catalysator
-Uitgevoerd met verdelerkap of verdelerkaploos
En dan nog is het meer geluk als wijsheid zowat om twee dezelfde motoren tegen te komen.
Voorbeeld
Mijn auto ligt de XU9 DKZ motor in. Ik heb 2 maal de motor vervangen.
Bij alle 3 waren alle sensoren anders. Peilstoksensor was helemaal totaal anders bij alle drie de motoren.
Alle 3 hadden een andere thermostaat en ander huis. De eerste 2 hadden een kunststof kap, maar een andere diameter. De derde heeft een aluminium kap en weer een andere diameter. Bij de eerste motor zaten er 4 sensoren op het thermostaathuis, (waarvan 2 in gebruik (!?)) bij de 2e zaten 2 sensoren (zoals het hoort) en bij mijn huidige motor 3 sensoren maar ook de stationair luchtleiding loopt via het thermostaathuis…...
Zo kan ik nog wel even doorgaan…
Over een type 1 of 2 kan je het denk ik niet echt hebben. De 1.4 heeft wel eens een motorwissel meegemaakt… Deze is volgens mij als TU en als XU geleverd geweest, maar dat weet ik niet zeker.
De 1.8 en 2.0 zijn eerst als 8-klepper geleverd geweest, later (ook) als 16-kleppers.
Hoop dat dit je verder helpt. Heb verder geen idee wat voor informatie je naar op zoek bent…
Theiz, jongen,
Je hebt me precies verteld wat ik wilde weten,
thnxx
Over een type 1 of 2 kan je het denk ik niet echt hebben. De 1.4 heeft wel eens een motorwissel meegemaakt… Deze is volgens mij als TU en als XU geleverd geweest, maar dat weet ik niet zeker.
Alleen als TU, eerst met verdeelkap (KDY) en later zonder verdeelkap (KDX) tenminste alleen voor de ZX. Ik weet niet of het na de ZX nog veranderd is of zijn de 1.4 motoren in de Saxo, Xsara, C2, C3 en Peugeot soortgenoten nog steeds TU motoren met code KDX :