Beste forummers,
Ik ben zelf een ds/cx/xm rijder en nu wil een vriend van mij een c 5 aanschaffen.
Ik weet dat er meerdere modeljaren zijn maar ik ken niet de ins en outs van de c 5.
Mijn vraag gaat over modeljaar 2003 /2004.
Je ziet er veel te koop van € 1200,- tot € 2500,-.
De een is de distributie vervangen ander niet en diverse opties wel / niet.
Wanneer moet de riem vervangen worden, om de 100000 km?
Waar moet ik op letten ook gezien prijs en heeft de c 5 ook last van het roest duiveltje?
Kent de c 5 ook versies met en zonder hydractief?
Alvast dank voor de tips!
Groet,
Mark
enjoy flying Citroën
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Tsja, een beetje een vraag in de aard van : “ik wil graag een auto, weet je een goede”.
Er zijn ruwweg drie soorten C5: Phase I, II en III.
Belangrijkste herkenningspunt is de neus.
Tussen Ph I en II zijn de technische verschillen veel kleiner dan tussen Ph II en III.
Gezien de bedragen die je noemt is Ph III geen optie.
Dan krijg je nog de vraag Benzine of Diesel?
Break of Berline?
Hand of automaat?
-Roest is geen issue.
-D-riem net als bij de meeste auto’s, zo rond de 130 k.
-Mijn stelling: Als niet kan worden aangetoond (factuur) dat de D-riem is gewisseld moet er (dus) € 700 van de prijs af.
-Letten op achterste draagarm lagers, Indien vettig aan de binnenzijde ligt vervaging in het verschiet. Laten doen is ca € 250 per kant.
-HPi laten staan.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
JanSr schreef:D-riem net als bij de meeste auto’s, zo rond de 130 k.
120.000 of tien jaar. Sommige modellen zelfs 240.000
Niet dat ik dat zou aandurven.
Voor de rest met bovenstaande eens!
Ik heb een 1.8 uit 2002
Het apparaat is eigenlijk erg betrouwbaar.
Na 180.000 het druklager er uit. (koppeling vervangen) en bij 2 ton de adals.
Over het algemeen probleemloze auto’s. Er kunnen helaas wel een paar maandagmorgenmonsters tussen zitten.
Dus uitgebreid proefrijden!
Totaal aantal Berichten: 1806
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Enkel de C5-3 kent versies zonder hp, de 1 & 2 ( deze prijscategorie ) hebben dus altijd hp.
D riem benzine versies 120k , de diesels 160k , nieuwe diesels ( 2.0 HDiF & 1.6HDiF ) bij 240 k , dat geldt ook voor de V6 ph2 , ph2 2.0 16v benzine bij 150k
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Ha Menno,
Koffie?
Totaal aantal Berichten: 1806
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
altijd lekker
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Mannen bedankt!
Hij zoekt een benzine uitvoering.
Liefst een break en denk handbak ( is automaat betrouwbaar ook na 200000km ? )
Jan wat is HPi , een speciale bollen versie hoe te herkennen staat het op papieren o.i.d?
Rene is een 1.8 benzine niet te klein weet uit de Xantia tijd dat de kleinste motorinhoud destijds een wagen was die ( toen met airco ) na nog geen 200.000 km op was.
Bij proefrijden moet ik dan nog op bepaalde zaken letten?
Groet,
Mark
enjoy flying Citroën
Totaal aantal Berichten: 1806
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
HPi is een motorvariant, een 2.0 benzine met directe brandstofinspuiting , laten staan !!!
Is gelukkig maar kortstondig geleverd , dus vanaf medio/eind 2002 kom je er sowieso geen meer tegen ...
Het is overigens altijd een exclusive uitvoering.
Gewoon op zoek gaan naar een 16 klepper of V6 natuurlijk
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Een 1.8 is niet de vlotste, maar ik trek er rap genoeg mee op.
Als we met het hele gezin er op uit gaan incl belading, dan merk je inderdaad dat hij te kort komt.
Acceleratie is dan gewoon niet snel.
Een 2.0 heeft veel meer souplesse. Een wereld van verschil.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
markV624 schreef:
..Hij zoekt een benzine uitvoering.
...Bij proefrijden moet ik dan nog op bepaalde zaken letten?
Mark
Het is een “gewone” auto met een doorgaans storingsvrij veersysteem.
Aan de onderkant kan je zien of het ergens lekt.
Net als bij gewone auto’s dus: droge onderkant, staat van de banden, uitlaat, rammels en kraken, gonzend wiellager, aanrijdingsschade.
Ik vertaal altijd alles in geld.
Airco die het niet doet € 100, band € 100, gasveren achterklep € 100, etc, etc.
Een paar keer plankgas tot de top. Maximaal remmen tot stilstand en dan niet uit de koers raken.
Een serieus onderhouden C5 is bij 300k nog een prima auto waar je minstens nog 100 k plezier van kan hebben.
Historie is een pluspunt.
Handelaren zijn doorgaans bang voor Citroens, dus een natte onderkant kan je als drama inzetten. Bij mijn C5 V6 was het een slagklem.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Jan,
Zag een youtube filmpje bij een wagen die te koop stond en daar stond in het info display een foutmelding uitlaatgassen. Niet handig van de verkoper.
Waar zit de OBD stekker om de wagen uit te lezen met de Lexia?
Zelfde plek als de XM.
Groet,
Mark
enjoy flying Citroën
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Dat opbergvak bij je linkerknie helemaal opentrekken. Even de zijkanten indrukken.
Dan valt de bak helemaal open. daar achter zit de aansluiting.
De Type II C5 laat zich dikwijls niet uitlezen met de “Chinese” Lexia’s.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Simpele OBD scanner (chinese zooi) werkt bij mij wel om de foutcode te lezen en eventueel te wissen. (dat is dan ook alles)
(nee dit is geen echte Autel helaas)
Totaal aantal Berichten: 1155
Geregistreerd: 28-01-2007
- C5 2.0 16v Comfort
Als je gaat voor de 2 liter, neem dan een C5 met de 103KW motor, zo vanaf 2005. De 2 liters voor die tijd (100KW) hebben een probleem met de hydraulische klepstoters, wat (kan) resulteren in een “storing uitlaatgas”.
Let ook goed op of alle functies aan het stuur werken, want de Com2000 is ook een prijzig onderdeel.
Met z’n vieren in je Eendje.
Kornstra schreef:Als je gaat voor de 2 liter, neem dan een C5 met de 103KW motor, zo vanaf 2005. De 2 liters voor die tijd (100KW) hebben een probleem met de hydraulische klepstoters, wat (kan) resulteren in een “storing uitlaatgas”.
Let ook goed op of alle functies aan het stuur werken, want de Com2000 is ook een prijzig onderdeel.
Allereerst weer bedankt voor de tips mannen!
Vriend van me zoekt een wagen van voor 2005 tot een pakweg 3000/3500 eurotjes en dat zijn de oudere modellen.
Moet ik hieruit opmaken dat een 1.8 ondanks wat minder vermogen toch motorisch betrouwbaarder is?
De storing zag ik op een youtube filmpje van een dealer in het display midden op het dashboard.
Als je storing niet ziet is de wagen ok of hoe kun je het controleren?
Heeft het verdere gevolgen voor het blok of is het alleen een apk afkeur vanwege niet correcte
co meting bij apk viergasmeting.
Groet,
Mark
enjoy flying Citroën
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 01-10-2014
- C5 V6 Exclusive Automaat
Flinke proefrit maken en laten voorkeuren op een betrouwbaar adres. Eventueel laten uitlezen bij een Citroën specialist.
Alle knopjes proberen en op de plek waar de auto staat kijken of er iets lekt.
Tik bij de RDW even het kenteken in en kijk hoeveel eigenaren de auto heeft gehad. Zelf heb ik ooit een mooi expemplaar laten staan daar ik de 8e eigenaar in 10 jaar zou worden
Let ook op de uitvoering, de exclusive modellen hebben denk ik allemaal HA3+ i.p.v. HA3, dit herken je aan de sportstand van het veersysteem (drie knoppen t.o.v twee).
Succes!