Mijn C5 slingerd als ik op de snelweg rij
dan begint ie als het ware over de weg te zweven en stuurt dan heel raar (gevoelig)
Veder heb ik wat speling bij het stuur als ik links of rechts draai,
en soms hoor ik knikkende geluiden bij het stuur vandaan komen als ik rustig rij (inparkeren , etc)
waar zou dit aan kunnen liggen ?? , want ik hoor namelijke verschillende mogelijke oorzaken zoals
- Stuurhuis
- hydraulische vering
Groet,
Adals wellicht?
Hoe oud zijn die?
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Mikeymikey schreef:Veder heb ik wat speling bij het stuur als ik links of rechts draai,
en soms hoor ik knikkende geluiden bij het stuur vandaan komen als ik rustig rij (inparkeren , etc)
Groet,
Gok maar op silentblocs en/of stuurkogels. Zoek een bekwame garage, bij een normale APK check vinden ze het gegarandeerd.
ADALs geven ook wazig weggedag, maar geen stuurspeling.
Als de binnen adal-lagers vettig zijn is daar wel gedonder.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
hmm okee dus hoge kans dat het aan de slintblocs en/of stuurkogels ligt ,
dat is dus waarschijnnlijk het probleem dat mijn auto instabiel rijd op de snelweg ?
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Precies!
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
ik kom net van de garage vandaan was op de brug geweest,
stuurkogels zijn goed.
en zei mij dat het hoogstwaarschijnlijk in het stuurhuis zit….
maar das een duur grapje ?
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Even voor de zekerheid: was die garage een officiele Citroen agent? Zo ja, dan zou ik voor een second opinion naar een merkloos service station gaan maar liver nog naar een Citroen specialist.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
de offiele dealer wilt natuurlijk verdienen dus maken ze het duur mogelijk,
zaterdag ga ik langs een willekeurige garage,
mocht het toch het stuurhuis zijn , hoeveel km kan je er dan nog mee rijden ?
gr
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Geen idee, ik ken het verschijnsel wrak stuurhuis niet.
Wellicht anderen?
Zeker is dat het met de tijd niet beter zal worden.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1227
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Waarschijnlijk heel domme opmerking….
Hoe staat het met de bandenspanning?
bandenspanning staat goed , uitlijning is ook goed
ik heb net even met mijn buurman gekeken , en we hebben het volgende ontdekt
door de lek van mijn hydraulische leidingen was de tank met hydrauliek olie leeg gelopen,
de tank was helemaal krukdroog,, dus dat moet denk ik de oorzaak zijn van mijn instabiele rijgedrag of heb ik dat mis…
heb de slangen ingekort tot waar de scheur zat en terug gedaan ( tijdelijke oplossing)
morgen even de hydrauliek olie bijvullen en kijken wat het dan doet…
Totaal aantal Berichten: 1227
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Helemaal leeg? Kan je dan nog remmen? En valt de stuurbekrachtiging niet weg? Over vering wil ik het dan nog niet eens hebben…..
Gaan er dan geen lampjes branden bij een veel te laag niveau?
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Mikeymikey schreef:ik heb net even met mijn buurman gekeken , en we hebben het volgende ontdekt
door de lek van mijn hydraulische leidingen was de tank met hydrauliek olie leeg gelopen,
de tank was helemaal krukdroog,, dus dat moet denk ik de oorzaak zijn van mijn instabiele rijgedrag of heb ik dat mis…
heb de slangen ingekort tot waar de scheur zat en terug gedaan ( tijdelijke oplossing)
morgen even de hydrauliek olie bijvullen en kijken wat het dan doet…
Weet je hoe hoog het niveau hoort te zijn?
Ed P schreef:Helemaal leeg? Kan je dan nog remmen? En valt de stuurbekrachtiging niet weg? Over vering wil ik het dan nog niet eens hebben…..
De remmen bij een C5 zijn gescheiden van het hydraulisch systeem. Maar ik ben met je eens dat het onwaarschijnlijk is dat de auto gaat slingeren van een laag LDS-niveau. En áls het niveau zo laag is dat de auto ervan gaat slingeren dan zou je dat zeker moeten merken aan de stuurbekrachtiging.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Het zou de verschijnselen kunnen verklaren. Wel een zware negatieve aantekening voor de “garage” die dat niet ontdekte.
Die zou je hebben opgescheept met een nieuw stuurhuis, dat met een lege hydrauliektank nog steeds niet stuurt.
Mijn advies: Zie de auto verder ook grondig na, daar zal wel veel meer mee mis zijn.
Ook een optie: Inruilen tegen een auto met een helder onderhoudsverleden. Dat kon per saldo nog wel eens beter uitpakken.
@EdP: Hydractief III heeft geen alarm op het LDS niveau. De eerste types hadden een doorzichtige tank.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Helemaal leeg? Kan je dan nog remmen? En valt de stuurbekrachtiging niet weg? Over vering wil ik het dan nog niet eens HEBBEN…..
Gaan er dan GEEN lampjes branden bij een veel te laag niveau?
ja helemaal leeg heb deze bijgevuld maar loopt er weer uit ,
de stuurbekrachtiging valt niet weg naar min gevoel stuurt het lichter dan normaal.