Heel stiekum, met een waterig zonnetje en geen pekel meer op de weg, na lange tijd (2 maand stilstand), de DS weer eens gepakt. Heerlijk! Echter wat betekent het als de remknop bij het intrappen terug klappert. Lucht?? Het was overigens al heel snel weer verdwenen. Is dit een aankondiging/voorteken voor wat preventief onderhoud? zo ja, wat?
gr.
Rob
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Ik heb net hetzelfde.
Alleen bij mij is het telkens de eerste maal als ik rem (rij er wel alleen maar mee als het goed weer is)
Ik vermoed dat het lucht is, want na het ontluchten van het remcircuit is het even weg, maar het komt telkens weer terug.
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Als de plunjers versleten zijn (er hoeft nog geen olie te lekken), kan er daarlangs een minime hoeveelheid lucht aangezogen worden bij het drukloos worden.
Vergis je niet, er ligt nog wel degelijk pekel op de weg. Hier (oost-Nederland) is vorige week nog gestrooid. Waarschijnlijk komende dagen opnieuw.
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Even ontluchten inderdaad!
Groet, Rob
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Lucht, of stikstof uit je bollen idd.. HD pompen kunnen ook lucht aanzuigen en ook is het mogelijk dat door een laag lhm niveau in je vat er schuim wordt meegezogen…( luchtbelletjes in je lhm).
Als het na ontluchten terug blijft komen is er waarschijnlijk ergens interne lekkage….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik heb eerst ook van alles geprobeerd bollen eraf, en laten testen (kan ik zelf dus)
druk van deze genoteerd naar een half jaar was nog steeds de druk het zelfde,
ontluchten en nog eens ontluchten en nog eens niveau controleren het hielp niets
Hierna rem accu vervangen, het stuiteren bleef
Dan maar een andere vooraadbol, geen resultaat.
Wellicht een andere pomp met nieuwe zuigslang, het probleem bleef.
Uit eindelijk tijdens een gesprek met een club genoot welke wel eens gehoord had,
dat wel eens mis kon zijn aan de remunit onder de remknop.
Ik twijfelde hoe zou dit nu kunnen, op Internet werd er 1 aangeboden voor een
schappelijke prijs dus toch maar vervangen, en kijken of het help en ja van af die tijd
heb ik geen problemen meer gehad
Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Achteraf bezien is mijn eerdere antwoord niet helemaal duidelijk.
Ik bedoelde inderdaad dat de oorzaak voor ‘klapperen’ gezocht moet worden bij de plunjers van de hoofremcilinders onder de remknop. Zoals Roland proefondervindelijk aangetoond heeft. Heb ik zelf ook ervaring mee.
Overigens, je kunt jarenlang alleen ‘geklapper’ hebben bij de eerste keer remmen na het op druk komen. En nauwelijks last van ‘lucht in de remmen’. Ik zou het blokje pas vervangen als de een van de hoofdremcilinders/plunjers merkbaar gaat lekken of als je regelmatig moet ontluchten.
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.