Totaal aantal Berichten: 27876
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Fraai!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Ja grappig hè?
Ik vind dat ook de mooiste velgen voor BX.
Hoekig en toch rond. Hebben ze over nagedacht…
Goed, tijd voor een update:
Ik heb de BX inmiddels 11 maanden en de km-stand is ruim 20.000 hoger dan toen ik ‘m kocht.
De km-stand is nu ruim 371.000.
De afgelopen weken is er ruim 1.000 euro aan onderdelen en werkuur in gestoken:
- grote beurt
- nieuwe motorolie
- nieuw oliefilter
- nieuw luchtfilter
- brandstoffilter
- nieuwe voorremschijven en -blokken
- nieuwe nokkenaskeerring
- nieuwe klepdekselpakking
Vervolgens was het tijd voor de APK: hiervoor hoefde enkel een stuurhuishoesje te worden vervangen.
Ook is toen de veercilinder links achter vervangen.
Het belangrijkste was echter het laswerk. Na bijna 25 was dat wel erg nodig.
Dan hebben we het uiteraard over hét bekende roestpunt van de BX: de linker hoek van de kofferbakbodem met de ophanging van de einddemper.
Zo zag het eruit:
Je kijkt hier direct naar de dreunplaat in de kofferbak i.p.v. plaatwerk.
Dit was tijdens de reparatie:
En dit is het resultaat:
Ook bleek er een flinke naad in de rechter dorpel te zijn, die gelast moest worden.
Het resultaat:
Nieuwe voorremschijven en -blokken:
Hier is de nieuwe klepdekselpakking op gekomen:
Als cadeautje kreeg de BX nog deze sticker:
Het verbruik van de TZD Turbo valt enigszins tegen in vergelijking met de ongeblazen TZD die ik in 2005 had. Over het algemeen rijdt de BX 1 op 16. Echter, een reisje naar Parijs en terug bracht een verbruik op van 1 op 18,9 en dat met grote stukken 150 km/h.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Gekke dingen die BX-en, hoe harder je rijd hoe zuiniger ze zijn
Mn 16v doet 1 op 12 met veel snelweg 150km/u en normale 80km wegen 1 op 10 of 11
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Goed werk verricht!
Totaal aantal Berichten: 6123
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Het is vandaag 13 december 2015. Precies 25 jaar geleden rolde mijn BX uit de fabriek, op 13 december 1990.
Vandaar dus even deze update en een foto om het te vieren.
Er is echter een hoop gebeurd met de BX sinds de laatste update in dit topic:
Beide voorruiten gingen niet meer goed dicht. Dit is gefixt met twee nieuwe groengetinte ruiten en andere ruitmechanieken.
Ook is de remlichtschakelaar onder het rempedaal vervangen door een nieuw exemplaar, omdat ik er achter kwam dat de remlichten helemaal niks meer deden.
Al sinds de aankoop had ik problemen met het stationair toerental, vooral met warme motor.
Op 3 november jl, exact een jaar na het overlijden van onze geliefde Elmer, viel de motor uit.
De motor startte gelijk weer, maar bij terugschakelen viel de motor telkens weer uit.
Zo was er niet meer mee te rijden, dus heb ik de BX naar de garage gebracht.
Wat bleek: de dieselpomp was overleden. Ik kon aan een andere pomp komen, die de garage heeft gemonteerd.
Ook hebben ze een extra opvoerpomp gemonteerd.
Dit is de “nieuwe” dieselpomp:
Hier is de extra opvoerpomp te zien, inclusief bedrading.
Al met al heb ik 5 weken in een leen-BX gereden. Gelukkig kon ik vandaag, op de 25e verjaardag van de BX, weer lekker dieselen in mijn super rijdende BX.
Over een weekje gaat de BX weer naar de garage voor de volgende reparatie: de koppakking.
Een dag na de aankoop kwam ik erachter dat de koppakking niet meer helemaal fris was.
Ik heb er ondanks dat toch nog 30.000 probleemloze kilometers mee kunnen rijden, maar nu wordt het toch tijd voor een nieuwe koppakking.
Deze foto is enkele seconden na het starten genomen. Uit het expansievat komt direct stoom.
Binnenkort dus weer een update.
Dan nog even de foto’s van vandaag:
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Van harte!
Leuk zo’n bx enthousiastelling. Een turbo D rijdt idd fantastisch. Toffe kleur ook. Geef je hem nu ook een keer een grondige poetsbeurt voor z’n verjaardag? Heeft ie dubbel dik verdiend. Veel plezier van je bix.
Dans son jus
Ik ben veels te lui om te poetsen…
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Kop wel aflaten persen hoor, willen heel graag kapot gaan. Als het kan zelfs warm af laten persen..
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Hopen dat je dan weer voorlopig probleemloos kan genieten.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Even dit topic afstoffen.
De BX startte op 27 maart ineens niet meer. Vandaag heb ik het kleppendeksel eraf gehaald en de reden gevonden waarom de motor niks meer deed: de nokkenas is op twee plaatsen gebroken…
Dit is het middelste stukje van de nokkenas:
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Dat is heftig Wouter, had je m draaiend weg gezet?
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
De avond ervoor had de BX nog gereden.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX