Heb in het verleden n atmosferisch blok laten chiptunen. Heel veel valt er niet te halen, wel waren de verbeterde verdeling van het koppel over de gehele range in combinatie met die paar extra pk’s zo bevredigend dat ik het nóg een keer heb herhaald bij een Twingo 1.2. Ook prima gedaan en gegaan.Het rijgedrag was net allemaal wat beter, vlotter en vooral soepeler! Vooraf uitgebreid informatie gevraagd over het chiptunen van een klein atmosferisch blokje, nu al jaren tevreden….
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Manuarmata schreef:Ik wil je geen schrik aanjagen maar een roetfilter verwijderen lijkt me een slecht idee. Vooral wettelijk dan. Je gaat meer vervuilen dan aangegeven dus voldoe je op dat moment ook niet meer aan bepaalde voorwaarden. als dit een financiële impact heeft wordt dit fraude. Ik ken de Nederlandse wetgeving niet goed maar in Belgie betaal je inschrijvingstaks op CO2. Als die uitstoot hoger blijkt te zijn aanziet men dit als een vorm van belastingsontduiking. Ook met betrekking tot toegang in lage emissie zones kan dit een impact hebben als dit uitkomt. Lees je eerst goed in hierover zodat je exact weet wat de gevolgen hiervan zijn. En de APK kan je volgens mij ook vergeten.
Ook in NL kun je het roetfilter niet straffeloos verwijderen en ik begrijp dan ook niet dat een tuner die zichtzelf serieus neemt dit aanbied. Daarbij is het verwijderen van dat roetfilter ook helemaal nergens voor nodig als je een beetje meer prik uit je cactus wil halen. Met het verwijderen van het roetfilter is de auto niet meer conform de typegoedkeuring en dat mag gewoon niet.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Staat gewoon op de site + uitleg.
Lijkt me sterk dat ze iets openlijk aanbieden wat bij wet verboden is…
Toch?
ZIJ bieden niets aan wat onwettig is. Ze mogen rustig een roetfilter weghalen, niets mis mee.
JIJ daarentegen bent in overtreding als jij met een auto met weggehaald filter gaat rijden.
Wim,
Disciplus Simplex
Alhoewel ik geen intenties heb om het roetfilter te verwijderen ben ik wel benieuwd (voor de discussie) of het idd een economisch delict is.
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
wimb schreef:ZIJ bieden niets aan wat onwettig is. Ze mogen rustig een roetfilter weghalen, niets mis mee.
JIJ daarentegen bent in overtreding als jij met een auto met weggehaald filter gaat rijden.
Er was ooit een roetfiltersubsitie, waarbij je een roetfilter kon laten inbouwen in ruil voor centen. Als je dan de filter laat verwijderen kan het zijn dat het subsidiebedrag teruggevorderd wordt. Bij moderne diesels, met af-fabriek een roetfilter, is dit niet van toepassing.
De APK gaat om roet uitstoot, niet om de filter zelf. Als je gezonde, goed onderhouden, motor hebt (niet exclusief korte ritjes rijden, niet teveel Het Groene Rijden doen waardoor de EGR dichtkoekt, enz.) en kwalitatief goede diesel tankt dan haal je ook zonder de roetfilter de emissie-eis.
Verwijderen van de roetfilter is wel iets dat het nodige aan kennis vereist omdat de ECU ook aangepast moet worden, het motormanagement moet weten dat er geen regeneratie meer nodig is.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Voor de inruil lijkt het me geen goed plan…
Even een kleine update;
2 weken geleden vrij genomen (ben eigen baas maar toch…) om af te tuffen naar Eindhoven. Was heerlijk weer en met de zuinige Cactus gewoon lekker middagje toeren. Vol verwachting kwam ik aan bij de heren Tuners om binnen 30 minuten te moeten vernemen dat ze nog geen software hebben voor mijn motorblokje. De code hebben ze uitgelezen vanuit de computer. Dus onverrichte zaken weer naar huis.
Ik had het wel prettig gevonden als ze me ten tijde van de afspraak er even op gewezen hadden dat de kans er dus bestond dat ze (nog) niets aan de auto konden doen. Scheelt weer een desillusie
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, dat is wel een beetje jammer ja…..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Technoloog schreef:
De APK gaat om roet uitstoot, niet om de filter zelf. Als je gezonde, goed onderhouden, motor hebt (niet exclusief korte ritjes rijden, niet teveel Het Groene Rijden doen waardoor de EGR dichtkoekt, enz.) en kwalitatief goede diesel tankt dan haal je ook zonder de roetfilter de emissie-eis.
Verwijderen van de roetfilter is wel iets dat het nodige aan kennis vereist omdat de ECU ook aangepast moet worden, het motormanagement moet weten dat er geen regeneratie meer nodig is.
Dat kon nog net in Euro4: met een klein Direct Ingespoten Diesel motortje net onder de maximum partikel uitstoot blijven. Norm was 0.025 gr/km. ( Bij Euro 3 nog 0.05gr/km)
Met Euro5 en zeker met Euro6 kun je dat denk ik wel vergeten, de norm is nu 0.005 gr/km, 5 keer zo “streng”.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Kleintje schreef:Even een kleine update;
2 weken geleden vrij genomen (ben eigen baas maar toch…) om af te tuffen naar Eindhoven. Was heerlijk weer en met de zuinige Cactus gewoon lekker middagje toeren. Vol verwachting kwam ik aan bij de heren Tuners om binnen 30 minuten te moeten vernemen dat ze nog geen software hebben voor mijn motorblokje. De code hebben ze uitgelezen vanuit de computer. Dus onverrichte zaken weer naar huis.
Ik had het wel prettig gevonden als ze me ten tijde van de afspraak er even op gewezen hadden dat de kans er dus bestond dat ze (nog) niets aan de auto konden doen. Scheelt weer een desillusie
Beek Auto Racing kan maatwerk leveren. Dan lever je je auto in met volle tank en gaan ze aan de slag op hun eigen rollerbank. Aan het eind van de dag, met flink wat minder diesel in de tank, heb je dan een custom fuel map in de boordcomputer zitten. Mogelijk dat ze dat ook kunnen voor een motor waar nog geen herziene fuel map voor is. Zij kunnen de ervaring met deze nieuwe motor goed gebruiken, jij zal het resultaat op prijs stellen. Een belletje of mailtje kan nooit kwaad.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
en toen…. is iemand al zover??