Pieter, wat is eruit gekomen? Hoe heb je de lekkage opgelost? Ik heb zelf een type 1 (XM V6 Diravi 1990) met lekkage en ik heb mij laten vertellen dat de motor er toch echt uit moet.
Gr. Toine
Groet,
Toine
Citroen XM V6 (1990), Citroen GSA X1 (1984), Fiat Tipo 2.0 GT (1995), Jaguar E-Type V12 FHC S3 (1972), Fiat 500L (1970)
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Lees nou even dit: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1909391/
Daarin staat een link uit 2011 en toen was het ook al niet nieuw.
Een lekkend DIRAVI stuurhuis komt meer voor.
Voor heel wat XM’s was dat het laatste station voor de sloop.
Kortom: gewoon Van der Laan bellen. En als die het niet meer doet heb je een echt probleem.
Want als je de motor er uit hebt ben je er nog niet.
Rondom dat stuurhuis barst het van de obstakels. Subframe, tal van hydrauliekledingen en retourleidingen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Dag Jan,
Doe ik.
Groet,
Toine
Citroen XM V6 (1990), Citroen GSA X1 (1984), Fiat Tipo 2.0 GT (1995), Jaguar E-Type V12 FHC S3 (1972), Fiat 500L (1970)
Van der Laan heeft een jaartje of 3 geleden mijn DIRASS stuurhuis lekvrij gemaakt voor € 300,-.
Dat deden ze via het gat wat ontstaat als je de pedalen weghaalt : vanuit de cabinevloer dus.
Ze hadden er toen een leerling opgezet , was minder duur , soort leerproject dus eigenlijk.
Echter , er zijn nu andere eigenaren en of die het op deze sympathieke manier nog doen is de vraag.
Even bellen inderdaad, `t zijn aardige mannen daar.
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Dirass is totaal andere koek dan Diravi. Bij Dirass heb je een enkele keer lekkage aan het ding dat het moment van de stuurwielas meet en omzet in druk op de stuurcilinder. Dirass stuurcilinders lekken zelden en zijn bovendien goed bereikbaar, want die zitten naast (parallel aan) de tandheugel.
Als een Diravi lekt is dat via de afdichtingsringen van de stuurcilinder zelf. Die gaan lekken door corrosie van die stuurcilinder.
De stuurcilinder is een integraal deel van de tandheugel, dus het hele stuurhuis zou er onderuit moeten als je hem uit elkaar wil halen.
Van de Laan heeft (als enige) een list bedacht om met het stuurhuis op zijn plek die afdichtingsringen te vervangen.
Het ding dat aan de stuuras zit is veel omvangrijker dan bij een Dirass, maar gaat zelden kapot.
Een Dirass is een stuurBEKRACHTIGING. De kracht die je op het stuurwiel uitoefent wordt gemeten en versterkt doorgegeven aan de tandheugel.
Een Diravi is een snelheidsafhankelijke closed-loop besturing met automatische terugloop bij stilstand. De kracht die je op het stuurwiel moet uitoefenen heeft vrijwel niets te maken met de krachten op de wielen. Die wordt slechts bepaald door de snelheidsafhankelijke regeling.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
JanSr schreef:Dirass is totaal andere koek dan Diravi. Bij Dirass heb je een enkele keer lekkage aan het ding dat het moment van de stuurwielas meet en omzet in druk op de stuurcilinder. Dirass stuurcilinders lekken zelden en zijn bovendien goed bereikbaar
Alleen een beeeeetje jammer dat de bouten waarmee ze aan het stuurhuis vastzitten vaak afbraken bij de eerste bouwjaren. En dat gaf een bende… want dan trok je bij één stuurbeweging de cilinder plus alle leidingen aan gort…..
o ja, off-topic. Sorry
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste