Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Dit klinkt meer als vastgerotte koolborsteltjes in de motoren van de fans.
Deze zijn lastig weer gangbaar te maken. Misschien is er nog wel een aftermarket set van twee fans te krijgen bij een automaterialen handel?
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
In zo’n geval beter een ander frontje halen op de sloop waar twee fans in zitten.
Let wel, de fans worden aangestuurd door de BITRON-module, deze krijgt zijn signaal van de (dacht ik..) bruine stekker/sensor op het blok. Als je de stekker lostrekt moeten de fans op volle snelheid gaan draaien. Check dat eens?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zie hier voor info van het Xantia-forum.
En deze voor meer.
Heb dit vaker gehad, zowel met een Xantia als een XM. Fanmotor is intern vervuild en komt niet echt op gang. Wel na een slinger.
Inspuiten met WD40 of kruipolie heeft tijdelijk geholpen.
Beide fans moeten op halve kracht lopen als de airco is ingeschakeld.
Daarna gaatje boren in het middendeel en weer inspuiten was de truc.
Beter is natuurlijk de fan die niet meedoet vervangen. Een hoop gedoe en gebruik een ratelringsleutel om de 3 bouten los te halen.
Als het de bitron is zit die op een plek die je niet kan verzinnen.
XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.
Ik heb de bruine stekker bij het thermostaathuis los gehaald.
Wanneer ik deze los trek en de motor wil starten, start ie niet.
Wanneer ik de motor laat lopen en dan de stekker los trek, valt de motor dood.
Is dit wel de goede bruine stekker/ sensor?
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nope, dat is je bdp sensor. Dan loopt ie nie meer
Je moet de stekker hebben op de sensor die ergens in de cilinderkop zit.
Links op de foto, de bruine
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
weer wat geleerd over mijn Xantia!
nu weet ik waar de bdp sensor zit.
Ik ga op zoek naar de juiste bruine stekken van de temperatuursensor.
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
Het lostrekken van de juiste bruine stekker gaf ook niet als resultaat dat de fans gingen draaien.
Voorlopige diagnose, fans zijn defect.
Nu dus de volgende uitdaging: waar haal ik de juiste fans vandaan voor mijn 2.0 TCT?
Van welk type Xantia/ XM kan ik ze gebruiken? Misschien ook van ander merk auto zoals Peugeot…
Heeft iemand misschien nog fans liggen die ik kan gebruiken? Alle reacties zijn welkom!
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
vandaag de stuurstengel/ richtingaanwijzer vervangen. deze had ik al heel lang ik de garage liggen.
met hulp heb ik de reparatie nu opgepakt.
stroom van de accu af/ beide schroeven uit de achterkant van het stuurwiel los gedraaid/ stekkers los gehaald/ airbag verwijderd/ stuur eraf/ twee stekkers uit richtingaanwijzer gehaald/ uit sleuf gehaald en nieuwe er in!
Omdat ik het stuur er toch af had gelijk alle dashboardlampjes vervangen, nu ben ik er zeker van dat alle lampjes kunnen branden!
Rest nog het vervangen van de koelventilatoren, op zoek naar juiste type.
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Wat was het probleem met je stengen? Af en toe laten tikken van het relais van de richtingaanwijzer?
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Het probleem met de oude stengel/ richtingaanwijzer was dat deze geen goed contact meer maakte.
Hierdoor deed de richtingaanwijzer het niet, of maar een een enkele keer. Ik las op het forum dat dit een bekend probleem was met deze stengels.
De nieuwe voelt weer lekker strak en spelingvrij. En bovenal doet de richtingaanwijzer het weer zoals het moet!
@Timo: kun jij me helpen naar welke koelventilator ik moet hebben, waar te verkrijgen?
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
Dank voor de hulp, ik heb de juiste koelventilatoren gevonden en besteld.
Binnenkort dus het front van de Xantia er af om de ventilatoren te vervangen voor de nieuwe.
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Aah, te laat. Ik wist nog wel een front uit een V6 te staan, al wist ik niet of die ook op een TurboCT past. Maar mooi dat je het al gevonden hebt, succes met het vervangen!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
@Citroen23: Bedankt voor het schema.
Door tijdgebrek heb ik de hele montageklus van de koelventilatoren uitbesteed aan mijn monteur.
Hij gaf aan dat de nalooptijd van de koelventilatoren lang was. Onderzoeken hoe dit aangestuurd wordt.
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976