Heeft iemand een tip?.... in mijn BX 16tzi uit 91 ‘, bij het schakelen van 2 naar 3 ( en soms 3 naar 4) hoor ik steeds vaker dat de tandwielen niet meteen goed pakken, ondanks dat ik het heel voorzichtig doe, is dat een teken van te weinig olie in de versnellingsbak, of moet er iets aan de koppeling instelling gedaan?............
normaal zou de olie toch niet vervangen hoeven ...
Natuurlijk moet de bakolie wel eens vervangen worden, alleen wel minder frequent dan de motorolie.
Maar aan de instelling van de koppeling zou het ook kunnen liggen.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Bakolie moet iedere 100.000km, maar waarschijnlijk is het nog nooit gedaan bij je BX. Hoeveel kilometer heeft je BX gelopen?
Slecht schakelen kan een aantal oorzaken hebben:
- Slechte synchromesh
- Bakolie 100 jaar oud
- Speling op schakelstangen
- Koppeling niet helemaal goed afgesteld/koppeling op
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
235.000 staat er op de teller, rond 190.000 is de koppeling vervangen, en vermoed ik ook de bakolie..
ik ga proberen de koppeling iets af te stellen, hoger op te laten komen…en de stangen controleren…
dank…
en voor het geval, de bakolie vervangen… heb ergens wel gezien dat t niet zo lastig is.. http://www.citroenbx.nl/bx/techniek/Versnellingbak-1.html
is dit universele bakolie?
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ja, 75w/80w. Geen 80w/90!
Eveneens ben ik tevens ook.