Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
engbokho schreef:Als ik (nog voor waterman) er iets over mag roepen… Doordat er hete uitlaatgassen langs het spruitstuk zijn “ontsnapt” zijn de flensen/pasvlakken op het spruitstuk kromgetrokken. Zit dus niks anders op dan de boel te laten vlakken bij een motorrevisie bedrijf. Anders blijf je smeren tot je een ons weegt. Enne (nee niet off topic) zit het spruitstuk ook vast aan de onderzijde van het blok? Anders trekt het spruitstuk de tapeinden vanzelf uit de kop warrdor er weer gassen langs de pasvlakken….etc etc
succes
Ik sluit me hier bij aan! Soms wil het echter ook wel eens helpen om de boel nogmaals op te lossen en kruislings opnieuw vast te zetten!
Enne Eng Bo… wel terug zwaaien als ik naar je zwaai! ( zag je rijden op de churchillaan vrijdag om 12.40u..)
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Volgens mij zwaai ik altijd naar een SM (of zat je in de XM?)’:D’
Maar Churchilllaan om die tijd kan heel aardig kloppen…
ciao
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nog even over afgebroken tapeinden:
Ik neem dan een grote moer M10 en las die op het afgebroken deel. Door het lassen wordt alles lekker heet en kan je het eind er zo uitdraaien. Het kost me meestal een moer of 5 an 6 voor het los is.
Daarna gewoon M7 erin. pasvlakken opschuren en met nieuwe pakkingen monteren!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Heb nu dus ook een niet startende DS!! Leuk als je in de buurt van Utrecht woont en je staat midden in Maastricht. Even aanslepen en snel terug naar huis.
De rit naar het zuiden gaf geen enkel probleem. Even inchecken bij het hotel en hup in de wagen. Startmotor draait 3x rond daarna niets meer. Enkele uren later in 1x starten. Uitgezet en daarna nooit meer draaien.
DX2 blok met dubbele vlampijp. Géén startrelais op + pool.
Ik vermoed kapotte startmotor.
Waar zit in mijn geval het startrelais?
Is het erg veel werk om alleen de dubbele vlampijp met de bocht te demonteren en het spruitstuk gedeelte aan het blok te laten zitten? (Kruipolie?) Of breken die boutjes ook snel af? Er zit namelijk aan het einde van de pijp een gaatje. Daar waar hij bij de flexibele pijp komt.
Ik woon vlakbij Chyparse dus ik dacht aan een Valeo startmotor met een groter vermogen. (kost wel €159)
Alle ideeen en suggesties zijn van harte welkom
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je uitlaat hoeft er niet om voor de startmotor te vervangen! Het relais zit op de startmotot. Kijk eerst eens of alle draden goed vast zitten en of het dunne draadje spanning krijgt als je gaat starten!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
@Mink: je stelt 3 vragen:
1) de verschijnselen vwb je startmotor wijzen op een defecte BENDIX, (deze zit bovenop de startmotor, voor de werking zie elders op dit forum) Startmotor moet gedemonteerd. Als je een oud type hebt is het lastig om deze achter het uitlaatspruitstuk weg te halen. Maar het kan wel. Eventueel de 2 boutjes van de motorsteun lossen en de motor iets opkrikken. Denoods gehele motorsteun verwijderen.
2) De boutjes van de vlampijp naar het (dubbele) uitlaatspruitstuk breken vaak af als je ze losmaakt. Dan moeten daar nieuwe tapeinden in: veel gedoe. Ook de tapeinden van het uitlaatspruitstuk op de kop breken vaak af. Als het kan zou ik vlampijp en spruitstuk laten zitten en het gaatje in je vlampijp dichtlassen.
3) DX2 heeft geen apart startrelais zoals de oudere types op de accu.
groet,
Marten
Dank voor je duidelijke uitleg Marten.
Kan ik ook een bypass maken om het probleem aan de bendix toe te kennen. Ik lees in dit topic iets over 2 bouten er staat echter geen foto of tekening bij.
Is de bendix ook te repareren/reviseren? Want ik heb verder nooit problemen gehad met starten. Dus maw ik ben tevreden met het vermogen van de startmotor.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
JA. bypass maken:
zoek de twee grote bouten achter op je starmotor en verbijnd die door met een schroevendraaier ( ja want er gaat 200 amps door heen! Elk dun draadje fikt meteen uit)!
De bendix ( het doosje bovenop je starter) bestaat uit een schakelaar (relais) en een elektromagneet . De schakelaar kan je vervangen ( is een koperen plaatje dat nog wel eens inbrandt) de elektromagneet niet. Je kan er nietbij met de starter in de auto.
Heb je wel een hitte schild? Tikt de starter nog wel als je gaat starten?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hitteschild zit er gewoon op. En er zit inderdaad een licht tikje in.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Tweekansen: de bendix(elektromagneet) is slecht: Hij schuift niet helemaal uit waardoor de schakelaar niet dicht gaat.
De schakelaar is stuk/ingebrand en maakt geen contact.
Het is meestal het eerste.. Demonteren en een High power van chyparse !
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Is 200 Ampere niet wat veel? Ik kan me niet voorstellen dat een stroom rechtstreeks van de accu zo’n hoog amperage heeft. Zou het geen 20A zijn?
Nee, hoor, stroomsterkte is eerder 200 A dan 20 A. Accu’s kunnen kortstondig een vrij grote stroomsterkte leveren. Is ook nodig, 200 A bij een spanning van 12 volt is nog steeds maar 2400 Watt elektrische vermogen. Trek daar vanaf de verliezen in de bekabeling en van de elektromotor zelf plus het feit dat tijdens starten de spanning tijdelijk onder de 12 volt zakt en je zult zien dat het mechanische vermogen van de startmotor zo’n 2 pk is.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En ik heb nog laag geschat! kan ook zomaar 350 piek zijn de eerste seconde! als de motor eenmaal op gang is kan het wat terug zakken maar nooit ver onder de 200!
Pas dus op wat je doet!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Wat is het forum toch mooi met al die kennis bijelkaar. IK heb inmiddels luchtfilter en hitteschild op uitlaat eraf. Wat is het anti trilgewicht??
Hitteschild om startmotor heb ik los maar nog niet eruit kunnen krijgen. Is zeker ook weer zo’n fraai trucje voor?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het anti tril gewicht is een dood stuk gietijzer op het rechter binnen chassis geschroefd! vlak bij de motorsteun.
truckje? nee gwoon vechten! hihihihi
koppel je de accu even af!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>