1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
geen stroom op tellerunit en geen richtingaanwijzers
Andries
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 05-03-2005

- ID/DS ID20F break
Gepost: 09 februari 2006 12:17 AM

Hulp gevraagd.

Ik heb een Berlingo 1.9D uit 2000.

Deze doet sinds kort raar.
Als ik alleen maar langere ritten rij (+/- 10 km) is er niets aan de hand.
Als ik een kort ritje maak, en daarna weer wil starten dan branden er geen controlelampjes
en hoor ik een raar geluidje, dat achter de tellerunit vandaan komt.
Het klinkt als: bzzzzz tik, bzzzzz tik, bzzzzz tik.
Dit gaat aan 1 stuk door, ook na het starten als de motor loopt.
Ik heb dan geen dashboardverlichting, snelheidsmeter, toerenteller, tank- en temperatuurmeter.
Ook de richtingaanwijzers doen het niet. Op de middenconsole werkt alles wel.
Het tijdklokje (digitaal) staat weer op 01.00 uur
Pas als ik +/- 10 km rij floept opeens alles weer aan en is het geluid ook verdwenen.
Als ik hem dan uit zet en later weer aan, is het even okee.
Rij ik dan niet ver genoeg, is het daarna weer mis.

Hopelijk heb ik het duidelijk omschreven en weet iemand wat er aan de hand is.
Ik vermoed zelf dat hij te weinig stroom krijgt, maar weet niet wat het zou kunnen zijn.
Alle zekeringen zijn, alle kontakten zijn schoon.
Het geluid komt achter de tellers vandaan, hoe is de tellerunit eventueel te demonteren ???????

bvd voor de reakties
Andries

P.S. Ik weet niet of het er mee te maken heeft, maar als de blower op stand 4 staat kun je verschil horen in het blazen, afhankelijk van het toerental. Ook de koplampen reageren op het toerental. Net of de dynamo niet altijd evengoed bijlaadt.
Maar dat is altijd al, ook toen ik geen problemen had.

Profiel  
 
ben lingo
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 03-06-2005

Gepost: 16 februari 2006 10:49 PM
  [ # 1 ]

heb je een standaard radio of en andere????

berlingo multispace

Profiel  
 
Andries
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 05-03-2005

- ID/DS ID20F break
Gepost: 17 februari 2006 01:54 AM
  [ # 2 ]

Ik heb geen originele Citroen radio als je dat bedoelt, maar ik heb de radio losgekoppeld. Dat kan het dus niet zijn.

Wat ik nog wel zag is het volgende:
Als ik het bzzzz tik bzzzz tik bzzzzz tik geluidje hoor dan zie ik op het moment van de tik de naald van de toerenteller heel iets bewegen.(slaat 1 mm uit) Het geluidje komt ook achter de toerenteller vandaan.
De overige meters zijn zo dood als een pier.

Volgens mij ontstaat het probleem als ik het kontakt afzet. Dan begint het geluid namelijk al.Als ik de volgende keer het kontakt inschakel is het mis, en na +/- 10 km is het weer okee.

Help Help Help svp.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 17 februari 2006 02:21 AM
  [ # 3 ]

probleem 1 is waarschijnlijk en relaisschakeling achter je dash.
het hoefd niet per see een ding te zijn wat achter op je klokkenkast gemonteerd zit.
het kan ook een relais zijn wat achter je klokjkenkast gemonteerd zit.
bzzzzt klik, lijkt sterk op een slecht werkend relais.

probleem 2 is een zwakke laadstroom.
dit probleem zit vermoedelijk in je dynamo,, je zou die even na moeten laten kijken.
je kan het ook zelf met behulp van een multimeter.
bij lopende motor moet hij 14,6 volt geven, en op toeren een paar tienden meer.
het euvel kan ook in een zwakke massa verbinding zitten tussen motor en chassis,,maar erna laten kijken zou ik zeker doen.

ietwat sterker branden van de verlichting ed is wel (soms) zichtbaar, maar officieel zou je het niet waar moeten kunnen nemen.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Andries
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 05-03-2005

- ID/DS ID20F break
Gepost: 17 februari 2006 02:40 AM
  [ # 4 ]

Beste Wupke,

probleem 2 is niet echt een probleem.
Ik noemde dit alleen omdat er misschien een verband bestaat.
Jouw idee van een relaisprobleem klinkt heel aannemelijk.
Het gezoem/getik is inderdaad een soort relaisgeluid.
Weet jij hoe ik de tellerunit loskrijg ??

Dan kan ik erachter kijken en evt onderdelen vervangen.

bvd,
Andries

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 17 februari 2006 09:11 AM
  [ # 5 ]

hmm, trubbels van het interieur heb ik nie vaak.
en ik heb er eerlijk gezegd een beetje aversie van, om aan al dat plastic tie moeten schroeven.
ik denk dat er wel iemand anders is die precies weet welke schroefjes los moeten om je tellerunit aan de achterkant te bekijken.

mvgr wupke: Wink

Profiel  
 
BIG charlie
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 798
Geregistreerd: 24-07-2005

Gepost: 17 februari 2006 12:06 PM
  [ # 6 ]

Ik hoop dat je hier wat aan hebt… Confused
Nu , als je het stuur in de laagste stand zet is het niet nodig het te verwijderen.
Je moet alleen de 2 kapjes van het stuur verwijderen(rond de hendels).
Dat gaat perfect zo…


[url]http://img125.imageshack.us/img125/6782/scannedimage5bb.jpg [/URL]

Suc6

Greetz Cool

BIG charlie.

Picasso was niet alleen een schilder…......

Profiel  
 
ben lingo
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 03-06-2005

Gepost: 20 februari 2006 01:13 AM
  [ # 7 ]

Kijk ook eens verder op het forum, je storing lijkt op die van storing met een HDI. deden zich ook van alle rare dingen voor. Neems een contact met em op,misschien heb je er wat aan

Ben

edit rene> schreeuw tekst ff gesmurft Wink

berlingo multispace

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 20 februari 2006 02:08 AM
  [ # 8 ]

euh Ben-Lingo.
zet je caps eens uit.
hoofdletters staan gelijk aan schreeuwen op deze manier.
mvgr wupke: Wink


edit rené >done dus

Profiel  
 
Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 20 februari 2006 10:16 AM
  [ # 9 ]
ben lingo schreef:

Kijk ook eens verder op het forum, je storing lijkt op die van storing met een HDI. deden zich ook van alle rare dingen voor. Neems een contact met em op,misschien heb je er wat aan

Ben

....en daar heb ik ook al eens gemeldt dat dit waarschijnlijk aan de dynamo ligt. Dit verschijnsel is door Citroën zelf geconstateerd en zij hebben de oplossing gevonden in de montage van een andere dynamo. Bij een bepaalde serie berlingo’s blijkt dat als de accu iets zwakker wordt, de dynamo zodanige rimpelspanningen af te geven dat de BSI (soort centrale computer) in de war raakt. Bij deze auto’s is alleen het dashboard nog maar gemultiplexed, dus daar uit zich deze storing. Voordat je nu de dynamo en/of accu vervangt, zou ik wel eerst even de staat van de massapunten onder de motorkap én de accupolen controleren. Vooral de pluspool wil wel eens flink corroderen.

Succes!

Gr Martijn

Profiel  
 
Andries
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 05-03-2005

- ID/DS ID20F break
Gepost: 20 februari 2006 06:02 PM
  [ # 10 ]

allereerst iedereen bedankt voor zijn bijdrage.

Alle kontakten, verbindingen, polen en zekeringen heb ik schoongemaakt.
Dit kunnen we uitsluiten.

De zwakker wordende akku is natuurlijk een mogelijkheid, die laat ik doormeten. Dit kan kloppen met de andere verschijnselen, (ventilator en verlichting).

Ik ben er nu achter dat het mis gaat op het moment dat ik de kontaktsleutel van het kontakt af zet.

Dan is het klokje de tijd al weer kwijt (staat daarna op 01.00) en begint het akelige gezoem/getik.

Hij is dan dus even alle stroomtoevoer kwijt, ook naar onderdelen die wel stroom moeten houden (bv het klokje)

Ik probeer nu of het iets uitmaakt of ik de sleutel op verschillende manieren terugdraai. Ik ben hier nog niet helemaal uit, maar ook dit kontaktslot moet worden doorgemeten, ik ben bang dat hier wat mis mee is.

Blijf jullie tips geven svp, waarvoor alvast mijn dank

Profiel  
 
ben lingo
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 03-06-2005

Gepost: 23 februari 2006 11:46 PM
  [ # 11 ]

kijk ook eens of je contactslot nog goed funktioneerd?

mischien kan je het redden met een beetje contact spray

probeer eens een tijdje met je reserve sleutel
en haal de autosleutel eeen tijdje van die zware sleutelbos af.

hoor graag verder hoe alles verloopt intrsante storing

P/s je radio nog steeds los?
maak je gebruik van de iso stekker?
heb je hier modificaties aan gedaan?
of gebruik je een verloopje?

berlingo multispace

Profiel  
 
Andries
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 05-03-2005

- ID/DS ID20F break
Gepost: 24 februari 2006 01:59 AM
  [ # 12 ]

De radio is nog steeds los. Ik heb een verloopkabeltje besteld, en pas daarna sluit ik de radio aan.

Elke keer dat ik rij, krijg ik meer het idee dat het kontaktslot de boosdoener is, en wel tijdens het uitzetten van de motor.
De tip van de reservesleutel kan ik niet plaatsen, wat zou dit uit kunnen maken ????. Ik probeer dit weekend het kontaktslot te bekijken en inderdaad wat kontaktspray in te spuiten.

Tot voor kort was het zo dat als ik het kontakt uit draaide, het digitale klokje zichtbaar bleef. Nu is het: kontakt uit, klokje weg (display is dan leeg). Op dat moment begint het bzzzz tik bzzzz tik geluid, en als ik dan weer start heb ik geen tellerunit.  en blijft het bzzzzz tik bzzzzz tik geluid tot na zo’n 10 km, dan floept alles weer aan en is ook het geluid weg.(zoals boven beschreven)

Als ik nieuws heb, zal ik het hier melden.

Andries

Profiel  
 
ben lingo
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 03-06-2005

Gepost: 24 februari 2006 12:47 PM
  [ # 13 ]

dat je de reserve sleutel niet kan plaatsen leg ik je nu uit
het wil wel eens voorkomen dat er speeling in het contactslot zit
en de sleutel die je gebruikt, vaak die is   die door het gebruik een beetje versleten dus daarom het advies probeer het eens met een reserve sleutel die zijn over het algemeen minder versleten dus minder speeling.
het vehaal gebruik aleen de autosleutel en hang hier niets aan is eigenlijk hetzelfde. baad het niet schaad het ook niet
.ik zoek even de gegevens op en zet die er straks onder
groeten Ben

berlingo multispace

Profiel  
 
ben lingo
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 03-06-2005

Gepost: 24 februari 2006 12:53 PM
  [ # 14 ]

het verloopje heet radio adapter
citroen bsi
artikel nr BNL 6533516

met dit verloopje heb ik geen problemen meer

mischien moet je je shunt zekering er daarna even uithalen en weer terug doen (grijze zekering)

good luck

berlingo multispace

Profiel  
 
ben lingo
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 03-06-2005

Gepost: 27 februari 2006 11:33 PM
  [ # 15 ]

Heb je eigenlijk de accu spanning al gemeteen ?
ik ben zeer nieuwschierig hoeveel die is.
als ik alles op een rijtje zet is er een goede mogelijkheid dat daar de boosdoender zit.
de accu spaning moet hoger zijn dan 12 volt liever 13.5
mijn vermoeden is dat de sanings wegval door de lage spaning wordt veroorzaakt en het br br br geluid een afvallend relai is dat net nog wel/niet voldoende spanning heeft.
laat wat weten .
Rolling Eyes

berlingo multispace

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook