Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012
- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
hoi,
ik probeer net de olie van de vbak af te laten. Ik ging hiervoor dezelfde sleutel gebruiken (8mm vierkant) als voor aflaten van de motorolie. Maar blijkbaar is dat niet dezelfde maat ?
Die 8mm past er nét niet in. Kan dat, dat het 7mm is ? Dacht dat ik de juiste sleutel had
Zal toch wel geen engelse maat zijn ?
thx
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Probeer het eens met een vierkant nokje uit een 1/4 doppensetje.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Volgens mij moet dat toch echt passen. Een deurklink kan je ook proberen
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012
- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
nog eens geprobeerd maar die 8mm vierkant gaat er echt niet in, evenmin nok van een 1/4 dop.
Maar de oude deurklink deed het perfect
Bedankt voor de schitterende en goedkope tip !!! Kan nu verder werken
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012
- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
ben ondertussen een beetje verder geraakt. Olie afgelaten, accu en startmotor eruit, kabels los, moeren wielnaaf los etc (de versnellingsbak moet eruit wegens defecte koppeling)
Nu wil ik echter de onderste draagarm los om de assen eruit te halen (ik volg de vraagbaak). Ik heb de onderste klembout losgevezen en moet nu de draagarm loskrijgen maar die fuseekogel krijg ik er maar niet uit, is het normaal dat je daar stevig moet op tikken ?
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Een fusee trekker is de fijnste oplossing, anders spanning er op zetten met een breekijzer of zo en dan met wat tikken losschrikken
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Een beitel of schroevendraaier in de gleuf van de klembout tikken zodat de klem iets opengaat. De staart van de kogel is niet conisch, het zou dus moeten lukken zonder trekker.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012
- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
ja, in de vraagbaak staat beschreven :
“maak de klembout van de fuseekogel los. Trek de draagarm zover naar beneden de de fuseekogel loskomt uit de fusee” Het gaat toch over de draagarm zoals ik op de foto gemaakt heb ?
Is ook de eerste keer dat ik de versnellingsbak probeer uit te bouwen…
Die draagarm is er even uitgekomen na wat te wrikken met een staaf, maar sprong er meteen terug in. Zag er inderdaad niet conisch uit. Maar wat kan ik doen dat dat niet telkens terugspringt ?
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012
- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
ondertussen na veel gesleur de assen en de versnellingsbak eruit gekregen.
De drukgroep en druklager zijn duidelijk om zeep, die ga ik dus bestellen. Er zijn veel online firma’s die een kit verkopen, drukgroep, lager en koppelingsplaat. Of bestel je dat beter bij citroen zelf ? Online tussen 80 en 115 euro. Zou het veel duurder zijn bij citroen ?
Ik heb dan nog een vraag : op de versnellingsbak zit een busje waar het druklager overheen schuift, moet dit ook vervangen worden? Op het druklager zit een binnenvertanding. Nu zie ik dat op dat busje geen buitenvertanding (meer ? ) zit.
Moet er op dat busje een buitenvertanding zitten, zou dat er volledig afgesleten zijn ? Kan bijna niet dacht ik ? Of wel ?
Zie een paar foto’s
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nee hoor, dat busje heeft geen vertanding en kun je dus laten zitten.
Over het loskrijgen van de fusee: de draagarm moet naar beneden gedrukt worden en de rubbers van de lagering werkt dan meestal flink tegen. Een grote hefboom helpt meestal.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
En nog een tip: eerst de stabilisatorstang losmaken van de onderste draagarm!
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, dat helpt inderdaad nog meer!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
De wielen vrij hangen om de klus te klaren maar om de spanning eraf te halen zet ik even een schaarkrikje onder de band….
Koppelingskit speelt geen rol waar je die koopt.
Wel ook zeker de keerringen-steekassen in de bak vervangen, oude gaan bijna altijd lekken als je het los hebt gehad, nieuwe keerringen bij Citroen of Peugeot (zeg dat het een “MA” bak is) kopen, daar zijn originele beter als aftermarked, zien er ook anders uit als de oude, verbeterde versie. olie 75w80
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
paso schreef:De wielen vrij hangen om de klus te klaren maar om de spanning eraf te halen zet ik even een schaarkrikje onder de band….
Om een fuseekogel los te halen? Leg eens uit.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 15-05-2008
- C5 Aircross 1.2 Business
Zo! Die koppeling ziet er aardig gaar uit!
Mag ik vragen hoe je er achter kwam dat ie kapot was? Hoorde je rare geluiden? Of slipte de koppeling heel erg?
Ik heb bij de mijne sinds een jaartje dat ik een piep/kreun hoor als ik in zijn 1e versnelling wegrij of in zijn 2e met opkomende koppeling door een bochtje rijdt.
Ik vermoed dat bij mij ook het druklager gaar is, maar ik zie een beetje op tegen de kosten om het te laten maken. Ik heb helaas de tijd niet om het op mijn gemakje zelf te doen.