Er zullen ongetwijfeld nog wel adresjes zijn. Maar om eerlijk te zijn heb ik liever bij een niet al te lekkere verdeler een juiste afstelling rond de 2000 toeren dan stationair. Daar zit toch het werkgebied van de motor.














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Eens in dit geval, juist omdat een verdeler met wat ranzige vervroeging wel eens raar kan doen op toeren kies ik er zelf altijd voor om op toeren af te stellen én ook bij een hoger toerental te controleren.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Leuk deze discussie, daarom staat in de aankondiging ook “controversiële ?” keuze.
Redenen voor deze keuze zijn genoemd in de film.
1) wil je op toeren afstellen moet je erg goed het WPH bestuderen en echt goed begrijpen wat er staat en wat je doet. Is bij elke verdeler anders.
2) Goede toerenteller nodig, kleine afwijking geeft een behoorlijke meetfout.
3) Wij vinden het belangrijk dat de ontsteking bij starten goed staat, zodat je geen startproblemen hebt.
Vergeten in de film te melden is, om na afstellen wel even toeren te maken, om te kijken of je vergvroegings mech niet helemaal vast zit. Want dat gebeurt toch regelmatig.
Op de vraag of het ook kan zonder stroboscoop lamp:
Ja: zelfde procedure om je graden boog te ijken. Dan lampje over bobine, contact aan, motor heel voorzichtig tornen in draai richting, moment dat lampje uit gaat is het ontst. tijdstip en moet op 11 krukas graden=5,5 nokkenas graden voorontsteking zijn. Is een minder nauwkeurige methode dan met stroboscoop, maar is goed te doen.
Stroboscoop lamp kan je al voor 60 Euro kopen.
Heb je geen graden boog, of zijn de graden niet meer te lezen: 5,5 nokkenas graden is 10 mm op de nokkenas poelie ( kan je uitrekenen met 2*pi*r)
Na stellen na 1000 km is een goed advies, controleer dan ook de lig hoogte van de puntjes.
Mee eens dat je de ontsteking zonder problemen wat vroeger kan zetten, helemaal bij LPG en dat de motor dan lekkerder en zuiniger kan gaan lopen. Maar dat is niet iets voor de basis sleutelaar.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
En om te weten of je verdeler ranzig is, moet je toch op een hoog toerental de vervroeging controleren. Dus kun je net zo goed de officiele weg bewandelen. Kortom: koop gewoon een goede strobo met toerenteller!
Je kopbouten trek je toch ook niet na met een gewone sleutel?
Tja…..
Wij als DS-TT en voorheen TT doen het al vele jaren zo, leren het de mensen ook zo in de workshop 10k. De meest gehoorde ervaring is: “wat loopt de motor nu lekker, veel beter dan voorheen”
Maar het kan altijd beter, Je kan tegenwoordig zelfs een 123 tune kopen en dan op de rollerbank gaan optimaliseren.
Maar het kan dus ook veel slechter, want al heel wat DS-en gezien, die van een garage kwamen, waar de ontsteking echt helemaal fout stond. Ook bij een garage ingebouwde 123 staat soms helemaal fout. En dan heb ik het niet over het nuance verschil tussen op toeren of stat afstellen. Daar zijn dan fouten gemaakt als verkeerde interpretatie pen in gat, niet bedenken dat er verschil is tussen nokkenas en krukas graden.
Maar nogmaals het is een keuze waar terecht discussie over ontstaat.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb zelf een digitale, instelbare, stroboscoop. Daarmee kun je ook dynamisch afstellen zonder die stomme gradenboog die altijd gaar, verbogen, incompleet of afwezig is
Je maakt een merkteken op de pouly en een vast punt terwijl cilinder 1 op bdp staat en that’s it, de rest stel je in op je strobe.
https://www.conrad.nl/nl/equus-stroboscoop-met-controle-instrument-dis-5568-857336.html
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Denk dat we twee dingen even van elkaar moeten scheiden:
1. Pin in gat
2. Afstellen vervroeging op verhoogd toerental.
De eerste gebruik je voor een voorinstelling van je ontsteking om je motor aan de loop te krijgen en om het BDP punt op je gradenboog te controleren cq ijken van je gradenboog.
Punt 2 doe je gewoon omdat je zeker wil zijn dat de vervroeging klopt in het meest belaste gebied van de motor. Als je dat gedaan hebt controleer je de vervroeging bij stationair, klopt die niet? Dan is je verdeler gaar.
Punt in dit hele verhaal blijft het gebruik van een nauwkeurige toerenteller.
Het argument om bij gebrek daaraan maar af te stellen op stationair is volledig krom en het paard achter de wagen spannen.














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
ijcobar schreef:.
Het argument om bij gebrek daaraan maar af te stellen op stationair is volledig krom en het paard achter de wagen spannen.
Dat vind ik wat erg bout.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik niet, vergelijkbaar met het advies bij het gebrek aan een momentsleutel de kopbouten hand vast aan te draaien en dan anderhalve te slag geven.
Het afstellen van een ontsteking valt of staat met het gebruik van het juiste gereedschap. En afstellen betekent ook controleren. Dus hoe je het ook wendt of keert, je moet gewoon nauwkeurig een toerental kunnen bepalen. Of je nou eerst afstelt op stationair of op hoog toerental, je moet dan ook de afstelling vica versa controleren. Dus de redenatie dat je bij gebrek aan een nauwkeurige toerentalmeter de zaak op een andere manier kan doen gaat niet helemaal op. Egbert geeft dat ook wel toe…
Hoe stel je hem af als er geen gradenboor op zit?
Jan
1) Je kan de gradenboog nieuw kopen bij diverse leveranciers.
2) Je kan een tijdelijke gradenboog maken met wat knutselwerk en die tijdelijk aan de steun van de dynamo vast zetten.11 graden is dan 1 cm
3) Je kan een enkel markeringspunt maken, bv een streepje op het lipje van de waterslang die daar in de buurt zit en dan een corresponderend streepje op de poelie als vliegwiel op pen in gat staat. Dan de stroboscoop lamp kopen waar Waterman een link van heeft gepost. Op die stroboscoop lamp kan je de graden instellen. Stel jou pen in gat is bij 0 graden ( dus BDP) dan op je stroboscoop 11 graden vooronstekeing instellen. Stel je pen in gat is bij 12 graden, dan stroboscoop op -1 graad instellen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Punt 2 doe je gewoon omdat je zeker wil zijn dat de vervroeging klopt in het meest belaste gebied van de motor. Als je dat gedaan hebt controleer je de vervroeging bij stationair, klopt die niet? Dan is je verdeler gaar.
Je hebt natuurlijk gelijk, maar het doel van dit filmpje is om de beginnende sleutelaar op weg te helpen. Daarvoor is deze methode een goede manier, zonder gebruik te maken van een dure stroboscoop.
Egbert,
Bedoel je dat wanneer je de laaste methode van waterman gebruikt, de vervroeging in graden kunt aflezen op het stroboscoop toestel?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Bij een duurdere stroboscoop, zoals de link van Watermnan, stel je het aantal krukas graden in tov je merkteken. Dus als je merkteken op 0 graden staat, dan stel je de stroboscoop in op 11 graden vooronststeking. De vervroeging wordt dan door de stroboscoop omgerekend. Als dan de flits aangeeft dat de streepjes bijelkaar staan, staat je ontsteking op de ingestelde waarde dus 11 graden vooronststeking.
En dat voor 135 Euro!
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Let wel, bij een ds is dat bv 11 graden bij 2000 toeren. Dus, stel je stroboscoop in op 11 graden, laat de motor 2000 toeren lopen, richt de flitser op de merktekens en kijk of die bij 2000 toeren netjes in lijn staan. Als dat zo is heb je de boel bij 2000 toeren op 11 graden gezet.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste