Hoi,
ik denk dat mijn waterpomp naar z’n grootje is.
Als ik de motor stationair laat lopen tot ik voel dat er warm water naar de radiator gaat (thermostaat lijkt me dan open) zie ik, met de dop van de radiator af, geen water stromen. Ook word de bovenkant van de radiator redelijk warm, maar de onderkant niet, en voel ik temperatuur verschillen in de slang naar de radiator (hoge delen warmer als lage delen)
Ook zou dit verklaren waarom mijn motorolie sneller donker kleurt als voorheen en de motor een beetje stinkt als hij warm is.
Zijn er andere manieren om vast te stellen of die pomp stuk is, of de thermostaat het slecht doet , of dat ik ergens een verstopping zou hebben?
En kan dat eigenlijk zomaar? dat de waterpomp gewoon niet meer pompt? Er lekt verder helemaal niks of zo.
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
Re: waterpomp kaduuk?
Jeroen28 schreef:Hoi,
ik denk dat mijn waterpomp naar z’n grootje is.
Als ik de motor stationair laat lopen tot ik voel dat er warm water naar de radiator gaat (thermostaat lijkt me dan open) zie ik, met de dop van de radiator af, geen water stromen. Ook word de bovenkant van de radiator redelijk warm, maar de onderkant niet, en voel ik temperatuur verschillen in de slang naar de radiator (hoge delen warmer als lage delen)Ook zou dit verklaren waarom mijn motorolie sneller donker kleurt als voorheen en de motor een beetje stinkt als hij warm is.
Zijn er andere manieren om vast te stellen of die pomp stuk is, of de thermostaat het slecht doet , of dat ik ergens een verstopping zou hebben?
En kan dat eigenlijk zomaar? dat de waterpomp gewoon niet meer pompt? Er lekt verder helemaal niks of zo.
Als je waterpomp stuk is zal de motor zeker te heet worden en zullen er lampjes gaan branden en zal het erg gaan stinken….
Ik denk dat je je thermostaat moet controleren of vervangen!
succes!
Emiel
er gaan dus geen lampjes branden of zo..
niet van het water , maar ook niet van de olie.
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
Ik denk ook niet dat je pomp stuk is. Vaak gaat dit gepaard met ernstig lekken langs het pompasje. Bovendien valt er dan gewoon niet te rijden met de BX, binnen de kortste keren is de bende overhit.
Thermostaat lijkt me inderdaat een goeie om eens te vervangen. Die krengen kosten €7. Doe er dan gelijk een thermocontact bij voor je koelfan, die zit in dezelfde belachelijk lage prijsklasse, en is een must voor de komende zomer.
Verder zeg je dat je olie sneller donkerder kleurt: carterpan eraf, van binnen goed schoonmaken, monteren met nieuwe pakking; nieuwe olie en filter, blijft het weer mooi blank. Zo niet, dan zit er iets niet lekker in je motor. Zeker een auto op gas behoort mooie schone olie te hebben. Benzine wagens hebben doorgaans don kerbruine olie, en diesels zwarte.
Gewoon eerst olie en filter vervangen kan ook. Is simpeler als de complete carterpan, en in geval van gewoon oude olie bijna zo effectief.
Test
nou, thermostaat eruit gehaald, in een pan, kokend water erover, et voila,
hij opent gewoon.
Dus ik ben bang dat dat het dus niet is.
Thermocontact heb ik net in november 2005 vervangen, lijkt me niet echt iets om alweer te doen.
Boel maar weer in elkaar schroeven, vullen en goed ontluchten. en nog es tijdje stationair laten lopen.
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
Ook zonder thermostaat ertussen , goed gevuld en ontlucht , zie ik niks stromen.
Blok was heet genoeg om wat koelvloeistof wat uit de achterste onluchtingsnippel kwam in een mooi stoomwolkje te veranderen.
Lijkt me dat het toch, of de pomp is, of een vorstopping in de koelgangen ..
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
Bij een BX zit de dop als het ware op het overloopvat. De openingen naar de aan en afvoer zitten dus onderaan. Je zult het water dus niet zien stromen, hoogstens ietwat bewegen. Als er nergens lampjes gaan branden is er dus ook niets aan de hand waarschijnlijk.
Jan Staat
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
JanS schreef:Bij een BX zit de dop als het ware op het overloopvat. De openingen naar de aan en afvoer zitten dus onderaan. Je zult het water dus niet zien stromen, hoogstens ietwat bewegen. Als er nergens lampjes gaan branden is er dus ook niets aan de hand waarschijnlijk.
Jan Staat
Ik heb bij het vervangen van thermocontact toch wel degelijk mijn koelwater zien stromen.. nu beweegt er helemaal niks, alleen komt het nivo steeds hoger.
Is er een manier om nou echt te bepalen of je pomp stuk is?
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
heb je al eens aan het doorspoelen van je radiator gedacht?
lijkt me dat er enkele kanalen van dicht zitten.
mvgr wupke
zal zeker ook gebeuren als de nieuwe thermostaat erin gaat.
je moet toch alles uitsluiten , nietwaar..
Maar het viel me voor de eerste keer op toen ik boodschappen had gedaan op zaterdag. Veel korte stukjes, dus weinig windkoeling.. maar toch kon ik toen ik thuis was mijn radiator gewoon vastpakken, en een stukkie van de slang ook.
vandaag met thermostaat er helemaal uit, en blok zo warm dat water erop verdampt, en dan nog een koele radiator en aanvoer slang
Aangezien ik dan nogal aan de pomp, vraag ik me af of dat te kontroleren is.
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
als je de verkeerde koelvloeistof hebt bijgevuld een tijd terug zou het kunnen dat je de schoepen van de pomp af hebt gestraald.
edoch bij dit verschijnsel kookt je motor gewoon over en al heel snel, en word je kachel niet of nauwenlijks warm.
in jou geval praat je over geen stroming, ik denk dan aan een verstopte radiator in de 1e plaats.
dit vanwege het feit dat je pomp niks rond kan pompen,daar zn aanvoer UIT de radiator komt.
mvgr wupke
nieuwe thermostaat gehaald, vanmiddag spoelen en inzetten.
Vraagje, zou het nut hebben een keer wat schoonmaakazijn bij het spoelwater te doe de eerste keer?
in verband met evt kalkaanslag?
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
Jeroen28 schreef:nieuwe thermostaat gehaald, vanmiddag spoelen en inzetten.
Vraagje, zou het nut hebben een keer wat schoonmaakazijn bij het spoelwater te doe de eerste keer?
in verband met evt kalkaanslag?
nee.
reden:in je koelvloeistof sit allerhande chemie bende om je systeem te reinigen en schoon te houden.
mvgr wupke:
kreazyV8wuppo schreef:Jeroen28 schreef:nieuwe thermostaat gehaald, vanmiddag spoelen en inzetten.
Vraagje, zou het nut hebben een keer wat schoonmaakazijn bij het spoelwater te doe de eerste keer?
in verband met evt kalkaanslag?nee.
reden:in je koelvloeistof sit allerhande chemie bende om je systeem te reinigen en schoon te houden.
mvgr wupke:
En smaakt lekker zoet… (Franse wijnhandelaren deden wel eens KVS door de wijn om deze zoeter te maken)
Test
ok dan.. zodra het een keer droog is met teiltjes en gieters naar buiten, tnx voor de info
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx