waterpomp kaduuk?
Jeroen28
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 322
Geregistreerd: 15-11-2004

- Xsara Break
Gepost: 19 februari 2006 02:48 PM

Hoi,

ik denk dat mijn waterpomp naar z’n grootje is.
Als ik de motor stationair laat lopen tot ik voel dat er warm water naar de radiator gaat (thermostaat lijkt me dan open) zie ik, met de dop van de radiator af,  geen water stromen. Ook word de bovenkant van de radiator redelijk warm, maar de onderkant niet, en voel ik temperatuur verschillen in de slang naar de radiator (hoge delen warmer als lage delen)

  Ook zou dit verklaren waarom mijn motorolie sneller donker kleurt als voorheen en de motor een beetje stinkt als hij warm is.

  Zijn er andere manieren om vast te stellen of die pomp stuk is, of de thermostaat het slecht doet , of dat ik ergens een verstopping zou hebben?

  En kan dat eigenlijk zomaar? dat de waterpomp gewoon niet meer pompt? Er lekt verder helemaal niks of zo.

xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 19 februari 2006 02:51 PM
  [ # 1 ]

Re: waterpomp kaduuk?

Jeroen28 schreef:

Hoi,

ik denk dat mijn waterpomp naar z’n grootje is.
Als ik de motor stationair laat lopen tot ik voel dat er warm water naar de radiator gaat (thermostaat lijkt me dan open) zie ik, met de dop van de radiator af,  geen water stromen. Ook word de bovenkant van de radiator redelijk warm, maar de onderkant niet, en voel ik temperatuur verschillen in de slang naar de radiator (hoge delen warmer als lage delen)

  Ook zou dit verklaren waarom mijn motorolie sneller donker kleurt als voorheen en de motor een beetje stinkt als hij warm is.

  Zijn er andere manieren om vast te stellen of die pomp stuk is, of de thermostaat het slecht doet , of dat ik ergens een verstopping zou hebben?

  En kan dat eigenlijk zomaar? dat de waterpomp gewoon niet meer pompt? Er lekt verder helemaal niks of zo.

Als je waterpomp stuk is zal de motor zeker te heet worden en zullen er lampjes gaan branden en zal het erg gaan stinken….

Ik denk dat je je thermostaat moet controleren of vervangen!

succes!

Emiel

Profiel  
 
Jeroen28
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 322
Geregistreerd: 15-11-2004

- Xsara Break
Gepost: 19 februari 2006 03:24 PM
  [ # 2 ]

er gaan dus geen lampjes branden of zo.. Sad

niet van het water , maar ook niet van de olie.

xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 19 februari 2006 04:00 PM
  [ # 3 ]

Ik denk ook niet dat je pomp stuk is. Vaak gaat dit gepaard met ernstig lekken langs het pompasje. Bovendien valt er dan gewoon niet te rijden met de BX, binnen de kortste keren is de bende overhit.

Thermostaat lijkt me inderdaat een goeie om eens te vervangen. Die krengen kosten €7. Doe er dan gelijk een thermocontact bij voor je koelfan, die zit in dezelfde belachelijk lage prijsklasse, en is een must voor de komende zomer.

Verder zeg je dat je olie sneller donkerder kleurt: carterpan eraf, van binnen goed schoonmaken, monteren met nieuwe pakking; nieuwe olie en filter, blijft het weer mooi blank. Zo niet, dan zit er iets niet lekker in je motor. Zeker een auto op gas behoort mooie schone olie te hebben. Benzine wagens hebben doorgaans don kerbruine olie, en diesels zwarte.
Gewoon eerst olie en filter vervangen kan ook. Is simpeler als de complete carterpan, en in geval van gewoon oude olie bijna zo effectief.

Test

Profiel  
 
Jeroen28
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 322
Geregistreerd: 15-11-2004

- Xsara Break
Gepost: 19 februari 2006 04:44 PM
  [ # 4 ]

nou, thermostaat eruit gehaald, in een pan, kokend water erover, et voila,
hij opent gewoon.
Dus ik ben bang dat dat het dus niet is.
Thermocontact heb ik net in november 2005 vervangen, lijkt me niet echt iets om alweer te doen.

Boel maar weer in elkaar schroeven, vullen en goed ontluchten. en nog es tijdje stationair laten lopen.

 
Sad

xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx

Profiel  
 
Jeroen28
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 322
Geregistreerd: 15-11-2004

- Xsara Break
Gepost: 19 februari 2006 05:10 PM
  [ # 5 ]

Ook zonder thermostaat ertussen , goed gevuld en ontlucht , zie ik niks stromen.
Blok was heet genoeg om wat koelvloeistof wat uit de achterste onluchtingsnippel kwam in een mooi stoomwolkje te veranderen.


Lijkt me dat het toch, of de pomp is, of een vorstopping in de koelgangen ..

  Confused

xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx

Profiel  
 
JanS
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 08-07-2004

Gepost: 19 februari 2006 05:43 PM
  [ # 6 ]

Bij een BX zit de dop als het ware op het overloopvat. De openingen naar de aan en afvoer zitten dus onderaan. Je zult het water dus niet zien stromen, hoogstens ietwat bewegen. Als er nergens lampjes gaan branden is er dus ook niets aan de hand waarschijnlijk.

Jan Staat

2CV R.I.P (1977) 
2CV R.I.P. (1980) 
BX 16rs R.I.P. (1985) 
BX 19TZI R.I.P. (1991) 
BX 16 TZI R.I.P. (1992) 
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)

Profiel  
 
Jeroen28
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 322
Geregistreerd: 15-11-2004

- Xsara Break
Gepost: 20 februari 2006 12:12 AM
  [ # 7 ]
JanS schreef:

Bij een BX zit de dop als het ware op het overloopvat. De openingen naar de aan en afvoer zitten dus onderaan. Je zult het water dus niet zien stromen, hoogstens ietwat bewegen. Als er nergens lampjes gaan branden is er dus ook niets aan de hand waarschijnlijk.

Jan Staat

Ik heb bij het vervangen van thermocontact toch wel degelijk mijn koelwater zien stromen.. nu beweegt er helemaal niks, alleen komt het nivo steeds hoger.

Is er een manier om nou echt te bepalen of je pomp stuk is?

xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 20 februari 2006 12:18 AM
  [ # 8 ]

heb je al eens aan het doorspoelen van je radiator gedacht?
lijkt me dat er enkele kanalen van dicht zitten.
mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Jeroen28
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 322
Geregistreerd: 15-11-2004

- Xsara Break
Gepost: 20 februari 2006 12:47 AM
  [ # 9 ]

zal zeker ook gebeuren als de nieuwe thermostaat erin gaat.

je moet toch alles uitsluiten , nietwaar..

Maar het viel me voor de eerste keer op toen ik boodschappen had gedaan op zaterdag. Veel korte stukjes, dus weinig windkoeling.. maar toch kon ik toen ik thuis was mijn radiator gewoon vastpakken, en een stukkie van de slang ook.

vandaag met thermostaat er helemaal uit, en blok zo warm dat water erop verdampt, en dan nog een koele radiator en aanvoer slang

Aangezien ik dan nogal aan de pomp, vraag ik me af of dat te kontroleren is.

xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 20 februari 2006 02:06 AM
  [ # 10 ]

als je de verkeerde koelvloeistof hebt bijgevuld een tijd terug zou het kunnen dat je de schoepen van de pomp af hebt gestraald.
edoch bij dit verschijnsel kookt je motor gewoon over en al heel snel, en word je kachel niet of nauwenlijks warm.

in jou geval praat je over geen stroming, ik denk dan aan een verstopte radiator in de 1e plaats.
dit vanwege het feit dat je pomp niks rond kan pompen,daar zn aanvoer UIT de radiator komt.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Jeroen28
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 322
Geregistreerd: 15-11-2004

- Xsara Break
Gepost: 20 februari 2006 02:49 PM
  [ # 11 ]

nieuwe thermostaat gehaald, vanmiddag spoelen en inzetten.

  Vraagje, zou het nut hebben een keer wat schoonmaakazijn bij het spoelwater te doe de eerste keer?
in verband met evt kalkaanslag?

xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 20 februari 2006 11:13 PM
  [ # 12 ]
Jeroen28 schreef:

nieuwe thermostaat gehaald, vanmiddag spoelen en inzetten.

  Vraagje, zou het nut hebben een keer wat schoonmaakazijn bij het spoelwater te doe de eerste keer?
in verband met evt kalkaanslag?

nee.
reden:in je koelvloeistof sit allerhande chemie bende om je systeem te reinigen en schoon te houden.
mvgr wupke: Wink

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 21 februari 2006 01:49 AM
  [ # 13 ]
kreazyV8wuppo schreef:
Jeroen28 schreef:

nieuwe thermostaat gehaald, vanmiddag spoelen en inzetten.

  Vraagje, zou het nut hebben een keer wat schoonmaakazijn bij het spoelwater te doe de eerste keer?
in verband met evt kalkaanslag?

nee.
reden:in je koelvloeistof sit allerhande chemie bende om je systeem te reinigen en schoon te houden.
mvgr wupke: Wink

En smaakt lekker zoet… (Franse wijnhandelaren deden wel eens KVS door de wijn om deze zoeter te maken)

Test

Profiel  
 
Jeroen28
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 322
Geregistreerd: 15-11-2004

- Xsara Break
Gepost: 21 februari 2006 12:05 PM
  [ # 14 ]

ok dan.. zodra het een keer droog is met teiltjes en gieters naar buiten, tnx voor de info

Smile

xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook