Wat balen!!!! Hopelijk krijg je hem in goede orde terug, zodat het werk kan beginnen.
Opknappen lijkt me zeker de moeite! Zo’n mk1 16v blok kom je nooit mee door de APK, daar is je auto te nieuw voor. Die werken zonder katalysator (toch?). Als je meer vermogen wilt is het misschien leuker om een 2.0 tct blok erin te kieperen of een 2.2 16v uit een peugeot 406 ofzo. Zijn ook veel meer onderdelen voor te krijgen.
Maar als je al een ander 16v blok hebt staan, tsja dan lijkt de keuze me niet moeilijk
Als die reviseert of laat reviseren, dan is er straks meer nieuw aan de auto dan oud haha. Dan moet ie er weer heel wat jaartjes tegenaan kunnen!
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
MK1 krijg je gewoon door de APK. De viergasmeting is pas vanaf 1993 verplicht en deze 16V is van voor 1993 daarom kun je bij een MK2 ook gewoon de kat leegstampen, levert geen problemen op. Simpelste plug n play oplossing.
Als je het leuk wilt maken kun je inderdaad er een TCT in hangen en die voor het erin hangen goed aanpakken, dan heb je een heel leuk fun hok. Maar kost als je het goed wilt doen veel meer geld en is niet plug n play.
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
Oh ik dacht dat dat anders lag als er U9 op je kenteken stond, maar ik heb dat nooit helemaal begrepen :\
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Waarom moeilijk doen met een ander blok als je toch een 16v blok heb liggen?
Ik zou eerst kijken hoe het originele blok er aan toe is. Indien te redden met revisie, waarom niet? De andere moet immers ook gereviseerd worden. Als het nodig is maak je van 2 motoren 1.
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Basfeijen schreef:Oh ik dacht dat dat anders lag als er U9 op je kenteken stond, maar ik heb dat nooit helemaal begrepen :\
U9 voor ‘93 heeft een kat, maar hoeft niet te werken. Na ‘93 moet de auto voldoen aan de emissie-eisen met of zonder kat. Dat is hoe ik het heb begrepen
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Enorm balen! Hoop dat je de moed kunt vinden door te gaan met deze auto met een ander blok.
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gisteren heeft de ANWB mij wederom goed geholpen. Morgen wordt de auto door een Nederlandse berger op een speciale vrachtwagen geladen en bij mijn garage afgeleverd. Volgens de ANWB doen ze dit normaal niet, dan gaat je auto op een vrachtwagen met 7 andere auto’s en leveren ze die auto’s bij garagebedrijven af ter reparatie. Aangezien de BX helemaal plat ligt zou dit niet mogelijk zijn geweest en zijn ze met deze oplossing gekomen. Ik ben hier erg blij mee, dit geeft mij vertrouwen dat de auto morgen goed afgeleverd kan worden.
Vervolgens maar eens zien wat de vervolgstap wordt. Als er een drijfstang door het blok is geslagen, is het onderblok niet meer bruikbaar natuurlijk. De kop zal door het acute olieverlies ook wel onbruikbaar zijn geworden. Het andere blok dat ik heb is exact dezelfde, maar ook één met 265k ervaring dus die zal eerst ook opgelapt moeten worden. Dan nog blijf ik met het punt zitten dat deze motoren een dergelijke zwakke plek hebben.
Een RFS blok uit Xsara 16V, ZX 16V of Peugeot 306 GTi is al meermaals mijn gedachten gepasseerd. Schijnt een stuk degelijker te zijn, en 167 PK. Ik ben vooral benieuwd in welke mate dat blok plug en play is. Als iemand daar info over heeft hoor ik het graag.
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Kop even zonder olie zal wel meevallen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Poekoek schreef:Een RFS blok uit Xsara 16V, ZX 16V of Peugeot 306 GTi is al meermaals mijn gedachten gepasseerd. Schijnt een stuk degelijker te zijn, en 167 PK. Ik ben vooral benieuwd in welke mate dat blok plug en play is. Als iemand daar info over heeft hoor ik het graag.
Ik go zo dat het elektronisch een grote uitdaging wordt.
Ze hebben ook niet allemaal 167 pk, sommige zitten rond de 155/160 pk.
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Zijn dat niet de S16 motoren? RFS is naar mijn weten altijd 167 PK.
Hoe het electronisch allemaal zit weet ik niet. Ik heb eens een BX gezien waar dit ingebouwd is, maar weet niet meer of dat toen qua aanpassingen veel werk is geweest. Dat was volgens mij een zwarte GTi. Als iemand die wagen of de (oude) eigenaar kent dan hoor ik dat graag.
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
Oh die 16v ja weet denk ik wel welke je bedoelt. Die was van Barry van Eck uit Beek bij Nijmegen. Geen idee of ie hem nog verkocht heeft of niet. Ik denk dat het allemaal qua elektronica wel meevalt motorboom enzo neem je allemaal mee allicht een verloop maken van de bx boom achter dashboard naar de zx boom. In inbouwen is spannender. Barry kreeg het allemaal maar net pas geloof ik. Er zat origineel airco in die 16v en dat paste qua ruimte allemaal niet meer.
Maar als je serieus gaat knutselen is een TCT leuker.
Over kwaliteit van de 16v blokken: als jij een goed gereviseerd blokje hebt en daar goed mee omgaat poft die echt niet zomaar. Het 3e big end lager is een probleem als het een olie tekort krijgt. En daar kun je het carter op aanpassen. Treedt volgens mij ook alleen op bij laag oliepeil en flink bochtenwerk. Goed warm rijden, juiste olie erin tegen de max houden gaat zo’n blok heel lang mee. Verder degelijke blokken die allemaal 3 ton draaien zou me daar geen zorgen over maken.
Dus de vraag is gewoon: wil je er in investeren én meer vermogen uithalen of is origineel prima. Wil je ‘m
Concours origineel staat of niet?
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Weet jij hoe ik met hem in contact kan komen? Dan kan ik in ieder geval eens bij hem informeren waar hij toen allemaal tegenaan is gelopen. Airco heb ik niet, dus dat scheelt al weer. Overigens was dat geen 16v, maar een zwarte GTi meen ik mij te herinneren.
Meer vermogen is geen must, meer betrouwbaarheid wel. Als een RFS beide biedt is dat volgens mij ook heel fijn. Concoursstaat origineel ben ik niet naar op zoek, ik wil het wel allemaal netjes hebben maar hoef het niet per se allemaal op die manier te doen.
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Zou je die paar extra PK’s echt gaan merken?
Van een ander blok weet je ook niet wat er mee gebeurd is, misschien is het wel compleet afgetrapt en daar kom je pas achter als het erin zit
Ik zou met dat wat je hebt 1 goed blok bouwen en compleet reviseren en anders kun je er alsnog een heel rotrex turbo gebeuren bij in laten bouwen
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Zie dat turbogebeuren eens op het kenteken te krijgen, met zoveel pk winst.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Ik schreef al dat ik niet op zoek ben naar meer vermogen, wel naar een motorblok met een vergelijkbaar vermogen die een stuk betrouwbaarder is. De RFS staat daar om bekend, het is niet voor niks dat een dergelijke swap al vaak is gedaan in de 205/309-wereld.