





















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
0.4 is de goed statische afstelling , daar MOET je mee beginnen .
Ter controle kan je daarna bij draaiende motor de kontakthoek meten , zo meet je een gemiddelde van de verschillen in hoogte van de vier nokken en de axiale speling van je verdeleras .
Als dat niet juist is komt de grote truuk om dan statich zo bij te stellen dat de kontakthoek wel perfect is ;
je moet dan de puntjes hondersten van een mm gaan verzetten ;
met deze eenvoudige montage ( boutje en slipje om te verzetten ) is dat niet simpel !
succes zou ik zeggen
Walter
Meten is weten , gissen is missen





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Er zijn verdelers waar je dat aan de buitenkant met een boutje kan verstellen. Ik heb wel eens verzucht “hadden ze dat allemaal maar”.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
@wbogaerts: Ik begrijp het principe maar ik vroeg mij af waar die 0,4mm vandaan komt
m.a.w. of er een omrekenfactor (formule) is tussen contacthoek en contactpuntafstand
Ik neem aan dat de contactpuntafstand een waarde uit de praktijk is waar niet iedereen de beschikking heeft over een contacthoekmeter
En inderdaad, zoals je het omschrijft is leuk in theorie maar in de praktijk….laat maar
DSuper 1974 Ivoire Borely
Kia Optima 2.0 CVVT Hybrid 2013 Snow white pearl
Vandaag de ontsteking gecontroleerd
Deze is door een garage een paar jaar geleden afgesteld…op 11 graden op het gradenboogje
De motor liep al die tijd naar mijn idee gewoon goed
Ik heb hem nu teruggezet naar (ongeveer) 5,5 graden, bij ongeveer 2000 toeren loopt hij naar 14 graden, precies volgens het WPH
De motor lijkt nu wat rustiger te lopen bij lage toeren, maar dat kan ook ‘tussen de oren zitten’
Het verschil in draaicultuur lijkt in ieder geval niet groot, misschien dat hij nu wat zuiniger loopt, we gaan het zien
Iets zegt mij dat dit foutje vaker gemaakt wordt…
Misschien toch iets om een goedbedoelende monteur even op te wijzen als je naar een universele garage gaat
DSuper 1974 Ivoire Borely
Kia Optima 2.0 CVVT Hybrid 2013 Snow white pearl





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Je hebt hem later gezet. Dan zal hij eerder wat duurder gaan lopen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Maar nu veel minder risico op pingelen bij rijden op benzine. (LPG heeft een veel hoger octaan getal, dus veel minder snel pingelen. Op LPG kan je de ontsteking wel een aantal graden vroeger zetten)
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Erict schreef:Egbert schreef:Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen.
Laat ik je weten.
Belofte maakt schuld. Gisteren aan de slag geweest met de afstelling van de ontsteking. BDP was snel gevonden met schroevedraaier. De stap daarna duurde wat langer. Maar na zo’n 10 tot 15 minuten voelen onder de dynamo had ik het boortje in het gat zitten. Daar bleek dat je met de schroevedraaier heel dicht bij het BDP zit, maar toch nog wel iets moet rommelen voordat de pen in het gat zit. Pen in gat was overigens 0 graden, dus het correcte vliegwiel zit op de DX4 motor.
Omdat mijn gradenboogje niet helemaal fris meer is ( gebied tussen de 3 en 8 graden is niet leesbaar ) de verdere afstelling gedaan door de graden op de stroboscoop in te stellen. oP 2000 toeren staat de voorontsteking nu op 26 (krukas) graden, 3 graden meer dan voorgeschreven. Dit omdat de motor meest van de tijd op LPG draait. Resultaat is een mooier lopende motor op stationnair toerental en iets meer trekkracht dan voorheen.
Wat ik wel zag is een soms verspringend verfstripje bij stationnair lopende motor. Dit terwijl de motor stationnair mooi loopt. Vanavond nog maar eens extra controleren.
Een beetje verspringen bij stationair is vrij gewoon. Zit vrij veel speling in de keten van krukas -> distributie ketting-> nokkenas -> verdeler huis -> verdeler zelf. Op toeren verdwijnt dat verspringen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Aangezien mijn 123 niet optimaal loopt ga ik die binnenkort beter afstellen. Ik heb echter een halfautomaat: die kun je tornen met de slinger. Alleen vind ik het in m’n eentje ontzettend moeilijk om de slinger te verdraaien en tegelijk de pin in het gat te duwen. Bovendien kan je met de slinger niet terugdraaien.
Eerder in dit topic wordt gezegd dat het wel kan met het voorwiel. Ik beredeneer dan, dat je eerst de motor moet starten om druk in het systeem op te bouwen. Dan uitzetten, en het koppelingspookje onder het dashboard bedienen om de koppeling te laten aangrijpen (dit moet ook voor de slinger). Dan zou je de vierde versnelling moeten kunnen selecteren, die op de resterende druk in het systeem wordt ingeschakeld, en dan kun je tornen met het wiel. Na afloop weer vrij selecteren, de koppeling weer vrijgeven, en klaar. Klopt mijn redenering?












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee. Want als je de hendel onder het dash de koppeling laat aangrijpen kun je niet meer schakelen. De druk uit het block hydraulique valt weg namelijk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ok. Dus eerst in 4 en dan hendel?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee, dat werkt volgens mij ook niet omdat de druk wegvalt als je de hendel bediend. Dus gaat ie weer uit z’n versnelling. Dacht ik
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Wacht even. Als je de koppelingshendel bedient, valt de druk weg, en grijpt de koppeling aan. Het is dan best belangrijk te weten of de versnelling ook vrijkomt of niet. Want anders zou je in de situatie komen dat je niet meer kan starten. Immers, de koppeling grijpt dan aan (ongeacht de positie van de hendel, want de druk is weg), en als de versnelling dan niet in vrij staat, zouden de wielen meteen gaan draaien.
Ik heb altijd geleerd de auto in vrij weg te zetten, juist om dit probleem te voorkomen. Staat ook in het instructieboekje. Dat zou erop wijzen dat de versnelling NIET vrijkomt als de druk wegvalt. Hoe zit het nu?
Hoe dan ook lijkt het erop dat tornen met de slinger de enige optie is…












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als het goed is heb je 1 wiel van de grond dus Is in de versnelling niet zo’n probleem.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>