4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 

winterbanden
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4569

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 06 januari 2006 11:04 PM
  [ # 46 ]

op 30 december met die sneeuwbuien heerlijk met 90 door de sneeuw langs de file die 40 reed gereden.

Dat is dus weer niet de bedoeling van winterbanden.. Wink

Jeroen

Profiel  

Bas
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1003

Gepost: 09 januari 2006 11:24 AM
  [ # 47 ]
toniclight schreef:

op 30 december met die sneeuwbuien heerlijk met 90 door de sneeuw langs de file die 40 reed gereden.

Dat is dus weer niet de bedoeling van winterbanden.. Wink

Jeroen

Echt wel!!!!  Wink

Dat overkomt mij ook altijd, er vallen 3 vlokjes sneeuw, iedereen gaat ineens 40 rijden op de rechterbaan. Gevolg, de linkerbaan sneeuwt “onder” waardoor die helemaal vrij is. Heerlijk, een hele baan op de snelweg voor je alleen waardoor ik lekker gas kan geven en overal voorbij kan. Dat was vroeger met de DS helemaal een feest met dat asymetrische profiel, die liet zich door niets van de wijs brengen.

“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”

Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat

Profiel  

eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2937

Gepost: 21 februari 2006 12:04 AM
  [ # 48 ]

hmmm niet echt aan te bevelen: andere ET, ander snelheidscodering andere belaadbaarheid…de omtrek scheelt maar 2.5% in het nadeel van de Xantia velgen.

Pas ook op met de wielbouten, bouten die bij stalen velgen horen passen niet altijd bij LM velgen en omgekeerd.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  

snah1954
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 101

Gepost: 23 februari 2006 08:28 AM
  [ # 49 ]

Bandeninfo

Hanso schreef:

Heb onder mijn vorige C5 type 1 de winterbanden van mijn Xantia gemonteerd, zonder problemen (185 65 15) enige nadeel is dat de snelheidsmeter niet meer kopt. Onder mijn nieuwe C5 overweegs 205-65-16 te zetten is bijna dezelfde omtrek maar stukken voordeliger dan 215.

Zie:
http://www.fznederland.com/bandentabel/Bandenwijzertframe.html
en zie ook de steekwijzer op dezelfde site:
http://www.fznederland.com/
Er staat echter een fout vermeld: de ET-waarde voor C5 is niet 28mm maar 18mm

Profiel  

ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660

Gepost: 23 februari 2006 09:43 AM
  [ # 50 ]

Re: Bandeninfo

op mijn C5 heb ik winterbanden 205/55/16 en de snelheids meter is correct.
dat kun je tegenwoordig over checken met die borden langs de weg (u rijdt nu…)

Profiel  

eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 23 februari 2006 04:02 PM
  [ # 51 ]

Die borden zijn nog slechter gecalibeerd dan radars of lasers. Mijn snelheidsmeter klopt exact met een GSM, en de meeste radars hebben een foutmarge, vandaar ook de standaard politie-correctie van 3% (min 3km/h onder de 100)

in de familie

Profiel  

ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660

Gepost: 23 februari 2006 04:14 PM
  [ # 52 ]
eviltwin schreef:

Die borden zijn nog slechter gecalibeerd dan radars of lasers. Mijn snelheidsmeter klopt exact met een GSM, en de meeste radars hebben een foutmarge, vandaar ook de standaard politie-correctie van 3% (min 3km/h onder de 100)

dat klopt, maar ik vergelijk dat met de snelheid die ik heb als de “zomerbanden” erop liggen (215/55/16) Wink

Profiel  

eviltwin
> 2000 berichten

Gepost: 23 februari 2006 05:22 PM
  [ # 53 ]

215 of 205 is een stuk minder verschil dan de draadstarter heeft (15’’ vs 16’‘)

in de familie

Profiel  

Melchior
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 839

Gepost: 26 februari 2006 01:57 AM
  [ # 54 ]

Ik heb in november gebruik gemaakt van de “aanbieding”  van Citroën. Een set originele velgen met michelins. Geen moment spijt van gehad. Heb geen nadelige effecten gemerkt, alleen positieve. Wat een grip! Slijtage is na 20.000 km nauwelijks waarneembaar. Het enige nadeel is dat de sets (kant en klaar bij de dealer afgeleverd) met verkeerde loodjes zijn gebalanceerd. Deze dikke brokken lood duwen de wieldop los van de velg. De dealer heeft ze na mijn klacht vervangen door mooie platte exemplaren.
De dealer bewaart gratis mijn zomer setje en in april wisselen ze om. Dan slaan ze de winterbanden weer voor me op.
Dus éénmalig een (flinke) investering, maar daar staat tegenover dat je merkbaar veel veiliger rijdt, naar mijn ervaring zonder nadelen. Bovendien: er slijt maar één set tegelijk. Je hebt dus eigenlijk geen extra kosten.
De eerder genoemde bezwaren in deze draad slaan volgens mij op vele generaties banden geleden.  Verder ben ik van plan de C5 nog een aantal jaren te rijden. Dat is natuurlijk wel voorwaarde, anders kan het nooit uit.

Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014

‘Je mist meer dan je meemaakt’

Profiel  

EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5010

Gepost: 01 maart 2006 05:05 PM
  [ # 55 ]

Re: verschil winterbanden

Reinoud Bekkema schreef:
EW schreef:

knip

Als je een éénmalige investering doet en twee paar banden hebt dan kun je dit op tijd verwisselen. Zoals de temperaturen nu zijn is een winterband niet sneller versleten dan een zomerband.

Alleen heb je nu de voordelen van een winterband kwa veiligheid. Als het ineens gaat spoken op de weg en vooral op kleine binnenweggetjes dan is het een hemelsbreed verschil. En kan het je leven redden. Zoals bevriezing van bruggen. En ineens veel sneeuw op de weg.

Wij gaan daarintegen ook nog op wintersport. En wij rijden heel veel kilometers per jaar. Een auto neemt zo wie zo veel meer brandstof s´winters. En een winterband helpt daar aan mee. Maar de voordelen zijn groter dan de nadelen.

En daarom heb ik dus idd twee stapels wielen in de schuur liggen.

Trouwens ook handig als een onverlaat je twee banden lek steekt.

Profiel  

2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7813

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 01 maart 2006 05:55 PM
  [ # 56 ]

Nou ik ben blij dat ik vorige week m’n zomerbanden er weer onder heb gelegd. Kan ik tenminste weer fatsoenlijk een bocht om, en ‘t scheelt nog een boel kabaal ook. Ik heb niet een keer deze winter het idee gehad dat de winterbanden een positieve invloed hadden…  Confused

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

wannabee
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 202

Gepost: 01 maart 2006 06:03 PM
  [ # 57 ]

Grappig ik heb precies de tegenovergestelde ervaring. Was vandaag blij dat ik mijn winterbanden er nog om had. Best een hoop sneeuw, had het echter nauwelijks in de gaten, de TRX winterbanden hadden superieure grip. Wel blij toch nog 1x met deze banden in de sneeuw te hebben gereden.

Profiel  

EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5010

Gepost: 01 maart 2006 06:05 PM
  [ # 58 ]

Hier sneeuwt het al de hele week.

Blij dat ik de winterbanden er onder heb liggen.

Maar wat voor winterbanden heb je er dan onder liggen dat ze zo slecht rijden?
De Michelin Alpin A2 van onder mijn Xant (die nu dus onder de ZX liggen) en de Fulda’s onder de 205 functioneren bij lagere temperaturen echt beter dan de zomerbanden (Michelin E3A resp. Michelin Classic X)

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 01 maart 2006 06:10 PM
  [ # 59 ]
DigiDaan schreef:

Nou ik ben blij dat ik vorige week m’n zomerbanden er weer onder heb gelegd. Kan ik tenminste weer fatsoenlijk een bocht om, en ‘t scheelt nog een boel kabaal ook. Ik heb niet een keer deze winter het idee gehad dat de winterbanden een positieve invloed hadden…  Confused

Mijn Toyo’s Snowprox onder de BX Toulouse zijn niet luidruchtiger dan de Michelin XT1 (Energy), hebben veel betere grip op nat wegdek en vergelijkbare grip op droog wegdek. Geen aquaplaning, goede grip op sneeuw. Ben dus heel tevreden met de winterbanden.

Alleen zuipt ie wel meer met de winterbanden.

Profiel  

2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7813

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 01 maart 2006 07:09 PM
  [ # 60 ]

Het verschil zal ‘m ook wel in de velgmaat zitten. Als winterband heb ik een set 185/65R14 Michelin Alpin A2 van begin 2004. Met deze banden is het zwabberen geblazen, zeker in de nattigheid. Heel veel herrie ook.

Normaal (nu dus) zitten er bijna versleten Vredestein Sportracs uit 2002 onder in de maat 195/55R15. Dit rijdt erg strak en in de nattigheid word ik niet verrast door nare onder- of overstuurbewegingen…

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook