Blaas, blaas, effe het stof er af.
Beide AXen doen het prima. Afgelopen jaar een beetje weinig gereden met de GT, maar dat komt aankomend jaar wel weer.
Aangezien we toch weer wat te hobbyen willen hebben, maar wat nieuw speelgoed aangeschaft:
Setje carburateurs van een Yamaha R6 motorfiets, met een custom inlaatspruitstuk om ze aan een TU blokje te kunnen hangen.
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
van de voorpagina
Bossie Junior, de beste AX-monteur van Nederland
Die jeugd van tegenwoordig, er komt niets meer uit hun handen. Is dat wel zo? Het ligt er maar aan naar wie je luistert. Vandaag luisteren we naar Thomas van zes. Hij weet alles van AX’en en sleutelt als Nederlands beste monteur. Broer Daniël is nog jonger en nu al een copiloot van formaat. Ook van hem zullen we nog horen!
Hallo, ik ben Thomas. Mijn papa en mama zijn Jan en Hester en mijn papa is hier bekend als Bossie. Ik heb ook nog een broertje, die heet Daniël. Ik ben zes jaar en zit in groep 3 op Het Kompas. Ik lees graag in de Donald Duck, speel graag op de tablet en vind het leuk om mijn papa te helpen bij het sleutelen. Thuis hebben we drie Citroëns, een C4 die papa gebruikt om naar zijn werk te gaan en twee AX-en. De ene AX heet Chanelleke en heeft vijf deuren. Deze is van mama en heeft mooie stickers van een schuine Eiffeltoren. Chanelleke heeft vorig jaar ook op CitroMobile gestaan. De andere AX is een rode GT waar papa graag mee op het circuit rijdt. Deze rode AX gebruiken papa en mama ook om Le Citron Pressé mee te rijden.
Mijn papa was al erg jong met het Citroën-virus besmet en heeft mijn mama jaren geleden ook aangestoken. Mij en Daniël probeert hij ook al aan te steken. Toen we in 2008 op vakantie waren in Frankrijk (ik was één jaar oud), hebben papa en mama een Pluriël-trapauto voor mij gekocht. Mama heeft op de muur in mijn slaapkamer een garage geschilderd met papa’s rode AX. We worden elk jaar meegenomen naar CitroMobile en de meeste van onze speelgoedautootjes zijn Citroëns. Mijn broertje heeft ook al een trapauto gekregen, hij heeft een gele eend. Ik heb vorig jaar een mooie poster gekregen van het motorblok dat in de AX zit. Hierop kan ik zien hoe alles werkt. Papa probeert mij ook uit te leggen hoe een motor werkt, maar dat weet ik natuurlijk al lang. Ook neemt papa mij en Daniël vaak mee naar de Citroën-garage bij ons in Harderwijk.
Daniël vindt het rijden in de AX-en erg leuk, ik zelf vind het leuker om met techniek bezig te zijn en te knutselen. Gelukkig mag ik papa nu al wat vaker helpen bij het sleutelen. Afgelopen zomer mocht ik papa helpen met het sleutelen aan de motor van de AX. Ik mag dan boutjes en moeren losdraaien en later weer vastdraaien. Ik mag dan onder de auto liggen. Papa komt dan naast me liggen om te vertellen wat ik dan moet doen.
Een poosje geleden zijn papa en ik begonnen met het reviseren van een cilinderkop. Ik mag dan helpen met de kleppen uit de kop halen. Hiervoor hebben we van ome Richard een speciale tang geleend, dat is een klepverentang. Ik mag van papa de tang aandraaien, de dingetjes waarmee de schoteltjes vastzitten eruit halen en ook de klep uit de kop halen.
Vorige week heb ik papa geholpen met nieuwe wielen onder de AX. Papa had nieuwe wielen gekocht en daar moesten de banden op die nog op de oude wielen zaten. Ik mocht de pedalen van de bandenmachine bedienen en lucht in de banden doen. Ik mocht papa ook helpen met het balanceren van de wielen. Ik mocht het wiel hard ronddraaien en helpen uitrekenen hoeveel gewichtjes er aan het wiel geplakt moesten worden. Ik mocht ook de wielbouten vastzetten met de momentsleutel, maar dat was wel zwaar.
tekst en foto’s: Hester, Jan en Thomas “Bossie”, redactie: RensKorevaar
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 5472
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Leuk verhaal!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
geweldig!!
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Jong geleerd oud gedaan.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 1283
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Geweldig, je kan niet vroeg genoeg beginnen!
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Geweldig zo’n handige hulp.Zou ik best kunnen gebruiken voor mijn CX, moet ook nog wel wat aan gebeuren.
De tekening in jouw kamer vind ik trouwens wel héél erg gaaf!!!
CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971, G Special Break 1972.
Kop en carbs op het blok gelegd om te kijken hoe alles gaat passen. Ziet er goed uit. Volgende stap is de kop afbouwen.
Vind de inlaat collector nogal lang, nu is er weinig plaats nog over aan het schutbord.
Tenminste ik neem aan dat je koude lucht wilt laten aanzuigen en daar is die niet te vinden.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Welke luchtfilter oplossing ik ga gebruiken weet ik nog niet. Hoeveel lucht zit ik niet over in. Reken maar uit hoeveel lucht de motor verbruikt boven de 3500 rpm (1.4 motor), kan lucht genoeg bij en de motor krijgt zo’n hoeveelheid niet warm tijdens het rijden.
de hoeveelheid lucht zal hij daar wel kunnen pakken, die kelkjes hebben al een filter zitten?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Afgelopen vrijdag was het eindelijk zover, tijd om met de AX naar Ruud Fredriks in Goes te gaan om hem af te laten stellen. ‘s Ochtends om 7 uur mijn vader opgehaald, daarna de trailer en tot slot de AX zelf. We hadden om 11 uur onze afspraak en aangezien Goes niet om de hoek ligt (goed 200 KM verderop) zijn we rond 8 uur vertrokken.
Bij Ruud aangekomen eerst een bakje koffie gedronken en de auto van de trailer gehaald. Op de bank gezet, de nodige apparatuur aangesloten en mijn laptop om de computer van de ontsteking te kunnen uitlezen en programmeren.
De eerste run bracht 98,1 PK op (aan de wielen). Na wat met lucht- en brandstofsproeiers gestoeid te hebben en elke run de meter weer iets hoger uit te zien komen was de ontsteking aan de beurt. Uiteindelijk is de meter blijven hangen op 106,1 PK en 121,7 NM. Aan de wielen, teruggerekend naar de krukas met 15% verlies hebben we het al over zo’n 125 PK wat het blok nu levert. Een resultaat waar ik erg tevreden mee ben Het blok loopt erg mooi en soepel. Nu op naar de volgende horde, de APK.
De meester aan het werk
Op de terugweg nog even een broodje eten
En hier ging het natuurlijk om, het resultaat
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Goed bezig!
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Eindbaas!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Voor de liefhebbers nog een paar filmpjes van de rode GT:
Op de rollenbank:
https://youtu.be/ekte0PVcpro
Tunneltjes:
https://youtu.be/8XW08STXpNk
https://youtu.be/Y68DyWJgwko
Zo af en toe laat ik hem uit en dat is genieten
Verder druk bezig met het nodige aan spullen te verzamelen voor m’n zwarte GT. Hier moet nog wat laswerk aan gebeuren (de dorpel was een beetje krokant), ander linker portier en een andere motorkap. Zodra de auto terug is, kan deze weer opgebouwd worden.
Rotte dorpel
Morettes
Glimmende wielen