Tellerhuis ratelt
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2294

Gepost: 20 februari 2006 06:52 PM

Als sinds ik mijn bx heb komt er een irritant rateltje vanachter mijn tellerunits. Ik vermoed dat het een los tandwieltje is oid van de kilometerteller aangezien die een beetje parkinson heeft en het rateltje gelijk opgaat met de kilometerteller beweging.

Is dat een tandwieltje wat scheef zit of is de kilometerteller kabel aan vervanging toe?

Indien deze vervangen moet worden, bestaat die uit 2 delen of is het 1 geheel? (en is het lastig Razz ?)

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  

Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105

Gepost: 20 februari 2006 07:59 PM
  [ # 1 ]

Ratelen is meestal volgens mij een voorbode van een uitgelubberde km-tellerkabel. Ik heb ‘t 2 keer meegemaakt; hij begint erger te zwabberen dan normaal. Dan moet je alvast goed gaan onthouden welke snelheid je hebt bij welk toerental, want na verloop van tijd dondert de naald helemaal naar beneden.
Dan moet je het bovenste deel van de tellerkabel vervangen, ik heb ‘t bij allebij m’n bxen rond de 150.000 km gehad

Profiel  

metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2294

Gepost: 20 februari 2006 08:46 PM
  [ # 2 ]
Harm schreef:

Ratelen is meestal volgens mij een voorbode van een uitgelubberde km-tellerkabel. Ik heb ‘t 2 keer meegemaakt; hij begint erger te zwabberen dan normaal. Dan moet je alvast goed gaan onthouden welke snelheid je hebt bij welk toerental, want na verloop van tijd dondert de naald helemaal naar beneden.
Dan moet je het bovenste deel van de tellerkabel vervangen, ik heb ‘t bij allebij m’n bxen rond de 150.000 km gehad

Is dat lastig om te doen?

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  

DaanDus
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310

Gepost: 21 februari 2006 12:05 AM
  [ # 3 ]

die van mij doet precies tzelfde!
(al een paar duizend kilometer nu, maar het wordt wel steeds erger!) Die tellerkabel vervangen stelt toch niet zoveel voor zeker, als je weet hoe de tellerunit eruit moet? (want als je dat niet weet krijg je die er nooit uit! wie raadt nou die stomme vleugelmoertjes…..... idiote constructie!)

Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen? confused

Profiel  

cms-je
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85

Gepost: 21 februari 2006 12:57 AM
  [ # 4 ]

Inderdaad, de tellerkabel is versleten.
Controleer ook of de teller niet zwaar draait, want dit is vaak de oorzaak.
Doe wat druppels dunne olie op de teller ( aansluiting v.d. kabel ) en draai met een kleine schroevendraaier o.i.d. net zolang tot het gangbaar is.
Vervolgens de kabel met wat vet monteren; probeer de oude kabel eerst, want soms is vervangen niet nodig ( cockpit los laten zitten en proefritje maken.)

Profiel  

Marino
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 114

- Méhari mehari 4 zitter
- BX GTI 16V
Gepost: 21 februari 2006 01:09 AM
  [ # 5 ]

mijn bx heeft ook dat kwaaltje, met de kmteller kabel eens af te koppelen en opnieuw aan te koppelen werkt het ook al wat beter bij mij…
ik kan spijtig genoeg niet naar de toerenteller kijken omdat deze helemaal niet werkt :s
woensdag aanstaande ga ik nog eens de sensor bekijken, er zit ondertss andere in (2de hands uit bx) en met een ander klokkenwerkje (omdat het kon zijn dat mijn toerenteller stuk was) werkte het nog steeds niet…
misschien de kabel…

een bx kwaaltje erbij, ik lig er niet van wakker maar zou het wel graag opgelost zien.

veel succes ermee

c’est fantastique

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook