Rotarystock 11 juli 2015
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11768
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 29 juni 2015 08:36 PM

Rotatiemotoren Verzameld!

In Lelystad vindt op 11 juli het Rotarystock evenement van de RX-7 Club Nederland plaats. “RX-7? Dat is toch een Mazda?” Klopt ja. “Wat heb ik daar als Citrofiel te zoeken dan?” De meeste lezers kunnen er terecht voor een uitgebreidere kennismaking met dit staaltje techniek, en het selecte gezelschap M35 en GS Birotor eigenaren is van harte uitgenodigd om deel te nemen…

Rotarystock is een internationaal evenement van de Mazda RX-7 Club. Het draait op deze dag om alles wat met de ‘draaizuigermotor-techniek’ te maken heeft, beter bekend als ‘Wankelmotor’ of zoals de Engelstaligen zeggen: Rotary-engine. Alle toepassingen van de rotatiemotor zijn welkom! Al met al een dag voor liefhebbers van deze unieke motor. Ter viering van het 15 jarig bestaan van de RX-7 Club Nederland werd de eerste Rotarystock georganiseerd. Dit evenement was zo’n succes dat de club besloten heeft elke twee jaar een Rotarystock te organiseren. Dit jaar wordt dus de derde Rotarystock georganiseerd.

Evenals de vorige edities van 2011 en 2013 vindt het evenement plaats op het Midlandcircuit te
Lelystad. Deze twee voorgaande edities trokken zo’n 150 bezoekende voertuigen/apparaten. Tot
dusver hebben we bezoekers uit Nederland, Duitsland, België, Curaçao, Engeland, Schotland en zelfs
Noorwegen mogen begroeten. 

Zoals gezegd, letterlijk alles met een bovengenoemd motortype is welkom. Zo mochten we in de
voorgaande edities natuurlijk de verschillende Citroëns, Mazda’s en NSU’s verwelkomen, maar
daarnaast ook diverse motorfietsen, zelfs een boot, een grasmaaier en miniatuurmotoren. Ook is er een demonstratie geweest met karts met Wankelmotor. Er is een paddockprogramma met onder andere een Concours d’ Elegance. Hoofdjuryleden van de vorige edities waren achtereenvolgens Jur Raatjes, PR-manager Mazda Nederland, en Walter Frey, grootste Mazda verzamelaar ter wereld. Er wordt trouwens ook een publieksprijs toegekend in de vorm van een Best of Show.

Hiernaast is er ook een baanprogramma met o.a. een slalomwedstrijd en een Time Attack. Beide
worden begeleid door WIMEDO. Ook zijn er demonstraties, o.a. met karts en presenteren diverse
De organisatie is in handen van de RX-7 Club. De RX-7 Club is een club met ongeveer 110 leden, die gezamenlijk zo’n 145 RX-7’s bezitten en daarnaast ook verschillende andere Mazda klassiekers. Veel van deze auto’s kon waren in de jaren ’70 te koop met naar keuze een zuiger- of wankelmotor.

Evenals Citroën heeft Mazda altijd eigenzinnige technieken toegepast. Bij Citroën denken we in de
eerste plaats aan de hydraulische vering van de eerste DS, het geniale eenvoudige constructie-concept van de 2CV met zijn geniale vering. Ook de huidige DS-lijn en de C4 Cactus roept
bewondering op. Mazda heeft als het ware dezelfde neiging om “anders” te zijn.

flyer klikbaar

Hierbij moet je ook denken aan variabele kleptiming, het nek/tochtscherm bij cabrio’s, een uitvinding
van Mazda, cabrio’s die ook als ‘targa’ konden worden bereden, wishbone-ophangingen en
meesturende achterwielen. Allemaal toepassingen waarin Mazda voorop heeft gelopen.
Ook heden ten dage kiest Mazda voor een eigen koers. Daar waar veel merken hun motoren
downsizen, kiest Mazda voor een 2,0, 2.2 en 2,5 liter benzine- en dieselmotoren, maar dan wel volledig verfijnd met bij de benzinemotoren een extreem hoge compressie en bij de dieselmotoren
extreem lage compressie, onder de naam Skyactiv.

Erg prominent in dit kader is wel dat Mazda is ook de enige fabrikant is, die de rotatie/Wankel motor
heeft doorontwikkeld en er vele miljoenen heeft geproduceerd. In de RX-modellen zijn deze motoren met succes gebruikt. Helaas is de RX-8 -tot nu toe- het laatste model met dit type motor. Ook op internationaal sportief gebied zijn er vele toepassingen geweest met deze Mazda rotatie-motoren. Hoogtepunt is de overwinning op Le Mans in 1991 met de Mazda 787B die uitgerust was met een vierschijfs rotatiemotor. Helaas ligt nu de productie van deze motor (tijdelijk?) stil.

Daarom is deze Rotarystock een uitgelezen gelegenheid om dit bijzondere motorontwerp én de
daarbij horende voertuigen te bewonderen, te zien rijden, maar juist ook om te horen. Hoewel de inschrijving voor de derde Rotarystock nu nog niet geopend is, weten we zeker dat er vele bijzondere voertuigen uit binnen- en buitenland te bewonderen zullen zijn.

Rotarystock, georganiseerd door de RX-7 Club Nederland, vindt plaats op zaterdag 11 juli 2015 op het Midland Circuit te Lelystad. Bezoek ook onze Facebookpagina: Rotarystock Nederland.

Tekst: Jaap de With, redactie: Penny Lane, foto: mad4wheels.com

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
FastFred
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2030
Geregistreerd: 28-06-2012

Gepost: 29 juni 2015 09:14 PM
  [ # 1 ]

Het lijkt wel alsof jullie mijn agenda kennen. De meet in Borculo valt ook al op een datum dat ik niet kan… Jammer Sad

Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Jan_Kol
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 02-07-2015

Gepost: 05 juli 2015 07:53 PM
  [ # 2 ]

Jammer dat er niet over de oerauto met Wankelmotor wordt gerept:  de NSU RO80, in zijn tijd een beest van een auto.  Oké, door de toen nog niet zo verfijnde techniek nogal een probleemgeval, maar toch.  Het was een voor die tijd extreem snelle auto en een bezitter ervan ging een weddenschap aan dat hij binnen 3 uur van Mannheim naar Arnhem kon rijden, ruim 400 km.  Voor de goede orde:  hij won ruim, terwijl het gewoonlijk met - voor toen snelle - sedans toch meestal minstens 3,5 à 4 uur vergde.  Ik vond het trouwens en erg mooie auto.

Op dit moment is er weer een ontwikkeling van de rotatiemotor in zicht bij Audi (ja, dat is de opvolger van NSU).  Zij hebben in 2010 een auto, de Audi A1 e-tron, ontwikkeld met daarin een Wankelmotor, die een generator aandrijft omdat deze Audi een hybride auto is.

Wat meer over dit technisch interessante onderwerp is hier te vinden:

Links:

Wankelmotor

NSU RO 80

Audi A1 e-tron

Dit wilde ik jullie niet onthouden.

Jan

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook