Hallo;
Vanmiddag reed ik naar Antwerpen. Dat is 30km, aan 120km/u. Bij aankomst stond de GS bijna in brand ! Rook rook rook, allemaal verbrande olie.
Ik weet niet wat er mis ging. Al heel lang rijd ik probleemloos rond.
Ik merkte dat de kartonnen sleuf naar de oliekoeler (? dat ding dat tegen de voorvleugel zit) niet meer aangesloten was, maar heeft deze iets te maken met de motor-olie ?
Verder heb ik in Antwerpen alle olie eruit gehaald, nieuwe ingedaan en weer naar huis gereden. Thuis: exact hetzelfde verschijnsel. Rook, verbrande olie. Ook uit de uitlaat, wat vroeger ook niet was.
Wat kan er gebeurd zijn ? Het is een C-matic, 1220 ,
dank ,
Jef
Met andere woorden: hoe kan een GS blok overhit geraken ????
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
GS Blokken lopen vrijwel nooit heet, zelfs niet in de file tijdens een hittegolf, laat staan dat de olie zó heet wordt dat het verbrand. Er is dus iets behoorlijk mis, ik zou hier niet mee doorrijden.
Voor zover ik weet zit er niks van karton in de buurt van de oliekoeler. Is het kartonnen ding uit je omschrijving niet een stuk afval dat tussen je fan door gevlogen is?
Check ook even of alle schoepen nog wel aan de fan zitten, of de oliekoeler niet vol met aangekoekte olie zit, of de fan niet los zit en of de kachelbuizen niet verstopt zitten. Controleer uiteraard ook of er wel genoeg en juiste olie in het carter zit. De olie zou ik na de heetlopers sowieso verversen trouwens.
Als er geen obstructie van de luchtstroom is, dan kunnen de oliekoeler en/of andere delen van het oliecircuit ook nog van binnen verstopt zitten, b.v. met resten van een kapot oliefilter, poreus rubber of een ander defect onderdeel.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En kijk of de oliedruksensor niet lek is!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik heb de fan gezocht en niet meer gevonden. Alleen nog wat brokjes hard plastic ! Dat verklaart al veel denk ik. Zijn deze nog nieuw te krijgen ?
Ik heb nog wel een fan liggen hier.
Doe maar een mail bij belangstelling
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
De koeler die je omschrijft is van de C-matic. Die koelt de motorolie niet als ik me niet vergis.
My other car is a broomstick.
Klopt Mathijs, intussen heb ik dat ook begrepen. Maar door de overdreven hitte was alles toen te heet om aan te raken !