Een van mijn cilinders en cilinderkop ziet er op het moment zo uit
Ik was hier al bang voor toen ik er bij het uitdraaien van de bougies achter kwam dat er van een van hen een stuk porselein miste.
Kan iemand op basis van deze foto’s een zinnig advies geven over de beste vervolg stappen, zuigers/cilinderwand/cilinderkop. Ik heb verder geen professioneel gereedschap tot mijn beschikking dus kan geen ‘geavanceerde’ tests uitvoeren.
De auto is een saxo 1.4 vts uit 2002
Ook beunoplossingen ben ik voor te vinden. Bijv. als de auto zeg maar 20k vooruit kan met alleen een nieuwe pakking om maar een uiterste te noemen.
blou
Ander blokje ophalen voor een paar knaken en die erin lepelen.
Lijkt mij de korste klap.
Het aanbod in gebruikte 1.4 8v TU blokjes is namelijk zeer riant te noemen.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
was er buiten die gebroken boegie een probleem met de motor ?
op het eerste zicht zou ik verwachten dat die cilinder toch nog compressie heeft .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gewoon in elkaar zetten en rijden. Ik zie geen krassen en groeven in de cilinders, geen stukken uit de zuiger, en geen gaten in de kop.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Het motormanagement lampje ging branden en de garage dacht aan de bobine, motor liep maar op 3 cilinders had ik het idee. Na de bougies bekeken te hebben leek het voor de hand te liggen dat daar eerder het probleem gezeten heeft/aan zat te komen. Welke zichzelf respecterende monteur plaatst 3 ngk gasbougies en 1 gewone bosch:( in een lpg systeem.
Alvast bedankt voor het meedenken iedereen. Er is trouwens een heel klein stukje uit de zuiger (2e foto, tegen de cilinderwand achterzijde)
Distributieriem moet ook gedaan worden. Is het dan gek om een goedkoop setje van een onbekend merk te scoren of is dat ongeacht de staat van de auto een no go?
Het is al gezegd. Er zitten geen krassen in de cilinderwand, evenmin aluminium sleepsporen van de zuiger. Dus je zuigerveren zijn heel gebleven en de zuiger is aan de zijkant ook niet beschadigd, evenmin ontzet.
Ik zou wel de beide kleppen van die ene cilinder even demonteren. Misschien moet je die kleppen even lichtjes met wat slijppasta inslijpen. Mogelijk hebben porselein stukjes kleine putjes geslagen als het tussen klep en zetel heeft gezeten.
Het lijkt allemaal erger dan het is.
Succes, Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 21-12-2011
- C5 Exclusive tourer v6
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- HY H78
Een klein stukje uit de zuiger geeft naar mijn ervaring juist aan dat de zuigerveren kapot zijn. Heb dit vaker gezien. Demonteer je de zuiger omdat je het net niet helemaal vertrouwd en dan zijn de zuigerveer groeven helemaal uigesleten en heeft de veer heel veel speling. Ik zou ook voor een ander blokje gaan. Compressie meting zou uitkomst bieden, maar daar is het te laat voor. ( motor al uit elkaar).
Succes.
Ik zou ook voor een ander blokje gaan, nu klepzittingen doen, klepsteelhoedjes, koppakking ed, gewoon een ander blok dat niet nat is aan het hoekje, doe daar een nieuwe distributieset op en je bent voor meer dan 20.000 gerust, trouwens 20.000 rijden en dan weer aan de kant dan is die nog net net goed voor de oud ijzer boer.
Blokjes zijn door heel het gamma gebruikt, je moet enkel kijken of het een monopoint of multipoint is.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Nieuwe koppakking er tussen en proberen met dat ding als je al zo kundig bent om kop te demonteren dan gewoon de gok nemen. Als ie dan weer stuk of loopt slecht jammer dan kun je altijd nog ander blokje scoren.
jmta schreef:...Een klein stukje uit de zuiger geeft naar mijn ervaring juist aan dat de zuigerveren kapot zijn…
Eens, ik heb de zelfde ervaring.
Als een zuigerveer gebroken is gaat ie ‘wandelen’. De delen kruipen zelfs over elkaar heen en vreten zo de uitsparing in de zuiger helemaal weg. Dat zie je dan aan de cilinderwand. Je ziet dan krassen en aluminium sleepsporen. Maar… die ontbreken hier. Bovendien is er maar een heel klein stukje uit de zuiger verdwenen. Dus ik denk dat het meevalt.
Tenzij de motor onmiddelijk uit elkaar is gehaald en hier niet de tijd voor heeft gehad.
Als dit het resultaat is na nog even doorijden, zou ik het er op gokken.
Succes, Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Blou zou nog een testje kunnen uitvoeren.
Zet de krukas in een stand dat alle zuigers ongeveer halvewege in de cilinders staan.
Giet dan een beetje dieselolie op de zuigers en kijk of het in die ene cilinder sneller wegzakt dan de rest. Als je met dit blok verder gaat dan wel de olie vervangen!
Grt. Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Ik zie het eigenlijk niet zo zitten om de motor helemaal te vervangen zonder takel.
@lfred is het voor die test noodzakelijk dat de cilinders allemaal halverwege staan of kan ik enkel in cilinder 2 en 3 olie gooien (laagste stand) en het resultaat bekijken. Met die natte bussen durf ik eigenlijk niet de krukas te verdraaien.
Dat kan ook.
Je hebt dan alleen minder vergelijkingswaar.
Grt. Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.