Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
Busjes en kogeltjes/kopjes vervangen waar nodig? Voor zover het niet allemaal NFP is… Bij de 16V waarmee je rijdt heb ik alles vervangen wat nodig was in 2009 zodat je niet meer in zo’n pot soep aan het roeren was.
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
En als je dan 30.000km zo strak hebt kunnen schakelen is dit een enorme achteruitgang
Alles zit verder vast zoals het hoort maar zoveel speling is wel jammer
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Vanavond de ruitenwisser maar eens gemaakt
Blijkbaar hadden buurman en buurman het slimme idee om beide tankjes samen te laten sproeien op de voorruit waarschijnlijk omdat er te weinig sproeivloeistof op de ramen kwam
De slangetjes van de tankjes kwamen bij elkaar in een t stuk en de pompjes waren doorgeschakeld want 2 pompjes is dubbel powerrrr!
Niet dus, de stroom word dan gehalveerd en de pompjes werken dan beide op half vermogen
Heb alles eruit getrokken en weer origineel gemaakt
Het sproeibuisje zat ook nog eens helemaal verstopt maar ik had nog een zo goed als nieuwe liggen dus maar vervangen en alles werkt weer zoals het hoort
Alleen achter doet de wisser (nog) niets
De kabelbende ben ik nog niet uit maar er zitten heel wat relaistjes is
Verder rechts achter in de dwarsbalk een enorme roestplek gevonden (nog geen afkeur)
Leidingen zijn zover ik kan zien allemaal al eens vervangen (scheelt weer)
De hoeken boven de ophanging van het achter subframe zijn wel roestig maar nog keihard dus gelukkig nog goed aan te pakken
De break is ontzettend lelijk maar ik begin hem steeds meer te waarderen
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Prowl schreef:Niet dus, de stroom wordt dan gehalveerd en de pompjes werken dan beide op half vermogen
Ik moet je helaas tegenspreken Jouw stelling geldt alleen als de stroom van de bron niet kan variëren, in het geval van een auto is dat niet zo. Elektrische componenten kunnen namelijk onbeperkt stroom vragen tot de zekering eruit klapt Theoretisch zouden twee pompjes dus meer moeten sproeien als een enkele.
Succes met het uitzoeken van die dradenzooi, kan een flinke klus worden
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Je hebt helemaal gelijk maar met een verstopt sproeibuisje had het sowieso geen nut
Natuurkunde is ook alweer zo’n 20 jaar geleden voor mij dus dat roest net zo hard als een BX
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
de eerste 10-15 jaar nauwelijks en daarna moet je er niks meer mee doen maar is het restant wel het 20 voudige waard van wat het ooit was maar raak je die kennis aan de straatstenen niet meer kwijt omdat er veel moderne methoden zijn
categorie asbest
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
Al die kabels lagen er al. Deels voor het alarm (trek het bovenste dashboard vakje er maar eens uit) deels voor een recaro die er in zat, deels voor de koelfans die niet meer op de sensor werken. Allemaal niet mijn schuld en niet mijn idee van handig. Het enige wat ik aan de kabelboom gedaan heb was het aanleggen van iso stekkers voor de stereo. En dat was best netjes lijkt me.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Even wat offtopic rommel opgeruimd.
Gaarne ontopic
de ruitensproeiers werkten wel in de door mij aangelegde configuratie. Wil ik wel even gemeld hebben. Want ik ben geen buurman. met 2 tankjes en 2 pompjes heb je meer en langer water.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Geef ik je helemaal gelijk in maar het sproeibuisje zat zo verstopt dat er niet veel meer uit kwam
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Dankzij GoofBlikscha veel wijzer geworden
Het is een prima break met een eigen karakter
Nieuwe bollen zijn besteld, zal heel wat schelen in de vering
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Vandaag lekker klusdagje gehad
Olie + oliefilter vervangen, motor klinkt hoorbaar beter (maar dat is altijd de eerste week)
Motorolie was zoals het hoort bij een diesel, gitzwart en dat krijg je moeilijk uit tegels, ochja stoeptegels genoeg
Winterbanden omgewisseld voor zomerbanden
Remmen voor helemaal schoongemaakt
Remmen achter zat nog 1 mm voering op
Tja dan remt dat ook niet lekker, nieuwe remblokjes had ik nog liggen
De linker dorpel vond het nog even nodig om in te deuken nadat die op de krik stond
Ondanks “karakter” begin ik hem steeds leuker te vinden en helemaal naast de 16v
Wat een wereld van verschil en wat rijd het allebei lekker
Nog wat vraagjes over de remmen:
De achter remmen doen nu niet echt goed mee ondanks de tegels achterin, hij duikt echt een beetje bij harder remmen
Kan dat liggen aan de zo goed als platte veerbollen?
De 16v heeft Xantia remklauwen en dat remt natuurlijk 10x beter
Ik heb hier nog de remklauwen liggen van mijn gesloopte Xantia (t2 break 1998 1.8i 16v)
Zijn die 1 op 1 over te zetten op de BX of moet ik op zoek gaan naar klauwen van een ander model?
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Oew, experimenteren met remmen kan verrassingen opleveren…
Het slechte remvermogen heeft volgens mij niets te maken met platte veerbollen, de druk op het systeem blijft hetzelfde. Alleen het gasvolume in de bol is minder.
De remmen zijn zo ontworpen dat bij stevig remmen de achterwielen niet eerder blokkeren dan de voorwielen lijkt me zo.
Als je daar andere klauwen opzet zou dat zo maar anders kunnen worden!
Waarschijnlijk zijn je huidige remklauwen een beetje vast gaan zitten…
Ik zou zoeken naar een paar goede BX remklauwen of je oude even flink onderhanden nemen…
Hoe constateer je trouwens dat ze slecht remmen, heb je hem op een testbank gehad? want dat is natuurlijk de beste manier…
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
Zoals Hans zegt: testbank weet je wat ie doet qua remmen.
Ik gok op lucht/drek als ie (na gangbaar maken nog steeds) prut remt. Ga die remmen eens goed spoelen met verse lhm.
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Dat was de planning als de nieuwe bollen er zijn
Volgens mn vrouw remt de auto al stukken beter
Verder rammelde het luchtfilter nogal vreemd, toen ik die openmaakte zat daar een hele voorraad nootjes in
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….