inbouwen universele remote voor centrale deurvergrendeling
Anomic
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 16-07-2015

Gepost: 16 juli 2015 10:59 PM

Beste forumleden,
Als Citroen-fan heb ik laatst een nette C3 uit 2003 op de kop getikt zodat mijn vrouw nu ook Citroen rijdt Wink Het is echter een wat basis model (geen airco, of electrische ramen/spiegels, maar wel CV zonder AB. Verder een leuke en mooie auto die gewoon lekker rijdt. Echter de portiersloten gaan niet zo makkelijk meer om; je moet een beetje rommelen met de sleutel voordat deze ‘pakt’, en dan gaat hij wel gewoon open (of dicht). Dus ik dacht het gemak van een AB is wel prettig dan, geen gehannes meer met je sleutel in het slot poeren. Via internet een setje besteld type KE669HC bij de sleutelspecialist.nl, en de handleiding voor C3 BJ2003 opgevraagd. Alles wel en netjes in huis ben ik begonnen met aansluiten. Spannend leek me het niet aangezien je dus een pulsje aan massa moet geven op het juiste draadje voor openen danwel sluiten.

Het resultaat is nu dat de CV wel opent, maar niet sluit mbv de remote. Het systeemkastje klikt wel bij zowel openen als sluiten, dus het relais gaat in beide gevallen om. Het lijkt erop dat de CV het sluitsignaal niet krijgt.

De universele AB heeft de bedrading alsvolgt:

geel:lock ground, normally open
wit: lock pulse, COM
geel/zwart: unlock ground, normally open
wit/zwart: unlock pulse, COM
zwart: massa
rood: +12v

Type CV: negatief geschakeld

Ik heb de bekabeling volgens schema aangesloten:

Rood: permanent +12v
zwart,geel/zwart en geel: bij elkaar aan massa
wit: aan draad lichtbauw van connector EH1 positie 4 op de BSI
wit/zwart: aan draad groen van connector EH1 positie 27 op de BSI

Dus bij sluiten komt de lichtblauwe draad even aan massa, en bij openen de groene. De eerste doet dus niks.
Het contact mbv de sluitclips op de bedrading is in orde, deze heb ik end-to-end doorgepiept. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Klopt die positie 4 op connector EH1 wel?

Ik zag ook iemand die het direct in de deur op draden naar het slot/slotmotor heeft aangesloten, dus daar heb ik ook gekeken. Gek genoeg heb ik op geen van die draden in de deur een permanente +12v kunnen vinden.

Ik hoor graag jullie ideeen.

Alvast bedankt!

Groetjes,
Mike.

Profiel  
 
Anomic
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 16-07-2015

Gepost: 17 juli 2015 10:03 PM
  [ # 1 ]

Ik ben inmiddels een stapje verder: als ik de genoemde draadjes van de stekker EH1 aan massa leg, doet de groene (27) de CV sluiten. Echter de lichtblauwe (4) doet niets bij contact met massa. Het is dus blijkbaar niet het goede draadje. Heeft iemand kennis van de BSI van een C3? Of hoe dit uit te zoeken is? Ik heb echt geen flauw benul welke draad ik nu moet nemen voor de CV lock puls.

Alvast heel erg bedankt voor de gouden tip Wink

Profiel  
 
Anomic
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 16-07-2015

Gepost: 18 juli 2015 08:57 PM
  [ # 2 ]

IK HEB HET OPGELOST! Wink

Misschien interessant voor andere mensen die van plan zijn een remote in te bouwen: de makkelijkste plek is in de deur. Mijn methode:

In de deur vind je 5 draden naar het slot/de slotmotor. Gemeten dmv een multimeter in de Volt DC stand met de rode voeler aan de + van de accu, en met de zwarte voeler (-) de draden aanprikken (kan ook met een naald, dan de naald aanraken). Je ziet bij het handmatig sluiten van de deur dan dat de witte draad van +12V even naar 0 gaat, de gele doet dit bij openen. De andere draden geven altijd +12V aan, en ga je niet gebruiken. De witte draad aan +12V doet de CV sluiten, de gele doet ‘m openen.

De witte draad van de remote unit gaat dan aan de witte draad van de CV (LOCK)
De wit/zwarte draad van de remote unit gaat dan aan de gele draad van de CV (UNLOCK)

de geel/geelzwart/rode draad gaan bij elkaar aan de permanente +12V
de zwarte draad aan de massa

In de deur heb ik geen permanente +12V kunnen vinden, dus ik heb een nieuwe draad naar de deur getrokken, bij de radio vandaan.

Blij dat het werkt!


Groetjes,

Mike.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook