Hallo,
Een vriend van mij rijdt een C3 Picasso. 1.6 motor. Hij heeft de auto een aantal uren per vergissing op contact laten staan, na een lange rit. Motor is dus aardig heet geweest. Nu start de motor wel, maar na 2 seconden slaat de motor weer af.
Wat zou dit kunnen zijn? Ik zie nergens een benzinepomp, zodat de benzineleiding even losgemaakt zou kunnen worden.
Wie het weet mag het zeggen !
Vapour lock is een toestand waarin de carburateur te heet wordt en er gasvorming plaatsvindt. Ik denk dat deze auto geen carburateur heeft, dat is al een tijdje voorbij.
Hallo Han,
Enig idee wat het wel kan zijn? Of is zo’ n auto te modern voor jou? je DS rijdt nog steeds fantastisch!
Ik begrijp dat hij het kontakt een tijd aan heeft gelaten, of heeft de motor een hele tijd stationair gelopen?
Staat hij trouwens niet gewoon in de startonderbreker?
Han, hij heeft het contact aan laten staan,motor liep dus niet meer. Auto staat in zuid Frankrijk boven aan een (steile) berg. Is dus gewoon, na getankt te hebben, naar boven gereden. Na een aantal uren ontdekte hij dat de auto nog op contact stond. Even geprobeerd te starten, maar na twee seconden sloeg hij weer af. En zo iedere keer als hij start. Dus er komt een druppel benzine en verder niets.
Staat dus m.i. daarmee niet in een startonderbreker, want starten gaat wel. Hij blijft alleen niet lopen. Het probleem is ook dat de auto niet zomaar de berg afkan, er zit geen stuurbekrachtiging en rembekrachtiging meer op.
Gr. Han Geuskens
Ik heb een startonderbreker op de Megane en als je die start nadat hij een tijdje niet op slot heeft gestaan en dus de startonderbreker actief is, dan start hij, slaat aan, maar slaat meteen weer af.
Misschien is er electronisch iets aan de hand omdat hij lang onder spanning heeft gestaan. Misschien is een reset genoeg, even laten uitlezen.
En oude DS krijg je altijd wel weer aan het werk, met de electronica is dat een ander verhaal. Maar als je doorhebt hoe het werkt valt het allemaal wel mee.
Ik kan me vergissen, maar een C3 Picasso heeft toch geen carburateur?
Oeps sorry, te slordig gelezen, had Han al gemeld.
Klinkt alsof de koudstart injectie wel een puls geeft, maar dat de elektronica het daarna niet oppakt.
H@ns,
Nee er is dus geen caburateur en wel een electronische benzinepomp.. Dus ook geen sprake van Vapour Lock. Maar wat dan wel. Mijn maat heeft de -accuklem losgemaakt ter zgn. resetten. Geen soelaas! Maar waar moet hij het dan zoeken?
Dat is inderdaad erg lastig!
Misschien toch beter om een garagist met een uitleesapparaat erop afsturen en hopen dat een foutcode meer duidelijkheid geeft?
Ik neem aan dat alle stekkers al een keer zijn aangedrukt?
En starten met een beetje gas geven helpt waarschijnlijk ook niet?
H@ns,
Lijkt mij ook. Alles is nagevoeld. Dus maandag garage Monod (Nyons) maar inschakelen. Bedankt voor je meedenken. Een DS is dan toch weer makkelijker!!!
Wat je nog kunt proberen? Misschien is de accu kapot, moderne electronica kan daar niet tegen.
Je moet de accuklem minstens 10 minuten loshalen voordat alle electronica gereset is. Dan starten met een extra accu voor stabiele spanning wil wel eens helpen. Succes.
To err is human, not to err is divine.
Hij heeft de accuklem meer dan 10 minuten los gehad. Alle toepasbare zekeringen gecontroleerd en klemmen na gelopen.
Hij start dus wel, maar na twee tellen slaat de motor weer af.
Hoe kun je controleren of de benzinepomp wel benzine pompt?
Bedankt alvast!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Resetten van een dergelijke moderne auto gaat alleen met de lexia of diagbox. Controle van de pomp is vrij zinloos: als de pomp het niet zou doen loopt de motor in z’n geheel niet, ook niet heel even. Op naar de garage en laten uitlezen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hij heeft vonk en hij krijgt brandstof, maar na een paar seconden stopt het. Dat kan betekenen dat de ecu iets doet wat niet zou moeten, dus uitlezen lijkt me het eerste wat moet gebeuren.
Helder.
Nu maar hopen dat garage Monod met z’n oude CX de berg op komt !
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Als je het verhaal van Han doortrekt over die Megane die niet meer start als ie een tijd niet op slot gestaan heeft, zou het het proberen waard zijn om de C3 gewoon weer eens op slot te gooien…...misschien reset die startonderbreking (waar ik de ballen verstand van heb trouwens) zichzelf dan…..