Heeft iemand al eens deelbare DS bollen op een BX geprobeerd?
Ik kon het zo gauw niet vinden…
Ik heb me al een tijdje afgevraagd hoe dat zou veren.
Maar de vraag is: past het wel? De DS bollen hebben namelijk een veel grotere diameter.
Vandaag even geëxperimenteerd…
Ja, het past, maar wel met aanpassingen…
Ik heb problemen met upload, wordt dus vervolgd…
Achter is het geen probleem.
Ruimte genoeg voor benzine vulslang aan de ene kant en uitlaat aan de andere kant.
Maar vooraan is het een ander verhaal.
Door de schuine aansluiting op de voorpoten komen de grotere bollen tegen de wielkast aan waar de voorpoot is bevestigd.
Maar er is een oplossing voor.
Aan de bestuurderskant van de DS zit er een verlengstukje op de veercilinder omdat de veerbol anders tegen de stuurbuis aankomt.
Even in m’n archief gezocht en daar vond ik er nog 2:
Aan de bestuurderskant van de BX zit de accu een beetje in de weg, maar je kan hem zoveel mogelijk opzij schuiven, dan past het net…
Aan de bijrijderskant van de zit de constructie van de motorophanging in de weg.
Ik heb even geaarzeld, maar toch maar de hamer gepakt.
Heel taai metaal daar! moest met een moker omgevouwen worden!
Ook hier past het net:
Bij het inveren worden de bollen een beetje naar boven bewogen en hebben daar meer ruimte.
Maar nu rijden!
Veert heerlijk.
In vergelijking met de IFHS gelaste bollen worden vooral de korte hobbels iets beter opgevangen.
En verkeersdrempels kan je ook iets sneller nemen omdat de veerweg wat langer is.
Ook geen “nawip” aan de achterkant na de drempel (dat heb ik nu dus een beetje met de IFHS).
De “deinfrequentie” is misschien iets lager maar haalt het niet bij die van de DS.
Is het een aanrader?
Weet ik niet. Ik weet niet of het anders veert dan de comfortbollen van IFHS want die heb ik nog nooit geprobeerd.
Je moet “schade” aanbrengen aan je auto. Niet zichtbaar met de kap dicht en waarschijnlijk ook niet slecht voor de constructie, dus zo erg is het nou ook weer niet.
Als ik een bocht naar links maak hoor ik wel wat vreemde geluiden.
Waarschijnlijk komt de rechter bol toch ergens tegen de koets aan.
Maar dat is waarschijnlijk op te lossen met nog meer klappen op die constructie bij de motorsteun.
Deelbare bollen zijn duurder dan de gelaste IFHS bollen, hoewel het bij Citroworld nog goed betaalbaar is (€ 66,- als je een oude inlevert.)
Ik heb ze er weer afgehaald, want ze horen onder m’n DS!
Gewoon leuk om even te proberen.
Let wel, ik heb DS berline achterbollen geprobeerd onder een BX break.
Die heeft grotere diameter veercilinders achter.
Dus het kan zijn dat de bollen onder een berline doorslaan tot aan de aanslag.
Dat heeft Vermond meegemaakt met gelaste break-bollen op zijn berline…
Als je ook nog zulke bollen kan vinden kan je ook nog experimenteren met het veerkarakter.
Citrotech maakt trouwens bollen met aangepaste schokdempers, maar die zijn wel prijzig…
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
Een te gek idee, maar wel te gek
Ik kan ook wel de bollen onder Eloise uithalen maar CX bollen op een BX is niet half zo leuk denk ik.
Maar zijn die deelbare bollen dan zoveel beter? Ik heb het me nooit afgevraagd. Ik ging er eigenlijk vanuit dat de betere vering ook inherent was aan het systeem van de DS. Zo veert Eloise ook beter dan de BX, met dezelfde bollen.(en 300kg meer gewicht)
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,
De deelbare bollen veren merkbaar soepeler dan de gelaste bollen.
Niet dat een gelaste bol slecht veert, maar ik denk dat bijna alle DS rijders die beide bollen hebben geprobeerd kunnen beamen dat een deelbare “lekkerder” veert.
Misschien is het ook merkbaar bij een CX…
Ik weet alleen niet of het past…
Bij een break achter wel in ieder geval…
Dat kan jij beter beoordelen dan ik.
Probeer eens zou ik zeggen!
Het langzame “zweven” van de DS is inderdaad inherent aan de wielophanging en lange wielbasis (denk ik)van de DS.
Dat zit hem helaas niet alleen in de bollen heb ik ondervonden…
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Leuke test!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
H@ns schreef:
Bij het inveren worden de bollen een beetje naar boven bewogen en ze hebben daar meer ruimte.
Had er nog filmpje van…
https://www.youtube.com/watch?v=QZyIEatF0n0