Nieuw aan de ZX, en nieuw op dit forum. Vandaag m’n 7e Citroen gekocht: een ZX 1.4 ‘93. En best content. Tot ik net naar huis reed (pakweg 30 kilometer, rustig 80 gereden, temp. buiten: paar graden boven nul) en ik de motor uit zette: bleef de ventilator nog zeker vijf minuten draaien. Dat lijkt me behoorlijk overdreven. Garagist gebeld: begon een vaag verhaal over vapor lock, benzineleidingen en normaal bij dit soort auto’s. Lijkt me sterk… Heeft hij toch gelijk? Of is er iets anders aan de hand? Wie heeft tips, wijze raad?
ooit: Acadyane, Visa, ZX, BX 16 ‘92, 2CV6 ‘81, GS/A Pallas ‘81, XM 2.0 CT Turbo ‘94, XM 2.0i 16V SX ‘95, Saxo 1.1 SX ‘97, BX 14 RE ‘86, Ami 8 Break ‘75, AX 1.1 Spot ‘95, Xantia 1.8 16V ‘00, Saxo 1.1 ‘00
heden: 2CV6 ‘83, Xantia 1.8 16V ‘98, C3 ‘15
als je motor op temp is dan sprinkt de ven aan als ie stationair draait let maar op je temp meter ligt aan welke termostaat je erin hebt zitten een 70 graden of 90graden dan zal de vent na het uitzetten van de motor blijven draaien tot dat ie de radiator de temp heeft van de termostaat.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Precies, Stan, dat doet ie dus heel goed. Te goed, volgens mij. Ik kan me voorstellen dat ie blijft door-koelen als het buiten 35 graden is, en je net 20 kilometer file hebt gehad. Maar door-koelen na 30 kilometer op je dooie gemak (80 km/u in z’n 5), terwijl het buiten net boven nul is…? Ik heb dat nog nooit bij een auto (Citroen) meegemaakt.
ooit: Acadyane, Visa, ZX, BX 16 ‘92, 2CV6 ‘81, GS/A Pallas ‘81, XM 2.0 CT Turbo ‘94, XM 2.0i 16V SX ‘95, Saxo 1.1 SX ‘97, BX 14 RE ‘86, Ami 8 Break ‘75, AX 1.1 Spot ‘95, Xantia 1.8 16V ‘00, Saxo 1.1 ‘00
heden: 2CV6 ‘83, Xantia 1.8 16V ‘98, C3 ‘15
Klink inderdaad niet normaal, ik heb ook een ZX1.4i gehad en bij die auto sloeg de fan zelden aan, alleen in de zomer in de file. Controleer eerst eens of er voldoende koelvloeistof in het systeem aanwezig is en ontlucht de boel eens goed. Daarna kun je nog altijd de thermoswitch, welke de fan inschakelt eens vervangen.
Wat gaf je kvs temp meter aan? Mijn 16v blijft ook behoorlijk lang draaien, als de temp zo’n 95 graden is wanneer ik de motor uit zet. Met deze kou heb ik zelden dat hij nog nadraait. Als de kvs temp gewoon netjes 90graden was, zou ik idd de thermostaat verdenken.
Ik denk dat er in die ZX (1.4tje) geen meter zit, enkel een verklikkerlampje.
Jawel, er zit zelfs een metertje in m’n ZX 1.4tje…! En die geeft aan dat de motor netjes zo’n 90 graden is als ik hem uitzet. Op basis daarvan is extra koelen dus nogal overdreven, lijkt me.
Dan toch de thermostaat? Is die moeilijk te vervangen, heeft er iemand tips, aanwijzingen? (ik heb nog geen Haynes of Vraagbaak kunnen aanschaffen - staan die trouwens nergens als pdf online?)
ooit: Acadyane, Visa, ZX, BX 16 ‘92, 2CV6 ‘81, GS/A Pallas ‘81, XM 2.0 CT Turbo ‘94, XM 2.0i 16V SX ‘95, Saxo 1.1 SX ‘97, BX 14 RE ‘86, Ami 8 Break ‘75, AX 1.1 Spot ‘95, Xantia 1.8 16V ‘00, Saxo 1.1 ‘00
heden: 2CV6 ‘83, Xantia 1.8 16V ‘98, C3 ‘15
Neen, dat dan weer niet. Geen airco.
En toch koelen dus - alhoewel, met een motortemperatuur van 90 graden en een buitentemperatuur van plus 1, is het dus nog maar de vraag of er zoveel te koelen valt…
ooit: Acadyane, Visa, ZX, BX 16 ‘92, 2CV6 ‘81, GS/A Pallas ‘81, XM 2.0 CT Turbo ‘94, XM 2.0i 16V SX ‘95, Saxo 1.1 SX ‘97, BX 14 RE ‘86, Ami 8 Break ‘75, AX 1.1 Spot ‘95, Xantia 1.8 16V ‘00, Saxo 1.1 ‘00
heden: 2CV6 ‘83, Xantia 1.8 16V ‘98, C3 ‘15
Geplaatst: 21 Feb 2006 19:22 Onderwerp:
————————————————————————————————————————
Jawel, er zit zelfs een metertje in m’n ZX 1.4tje…! En die geeft aan dat de motor netjes zo’n 90 graden is als ik hem uitzet. Op basis daarvan is extra koelen dus nogal overdreven, lijkt me.
Dan toch de thermostaat? Is die moeilijk te vervangen, heeft er iemand tips, aanwijzingen? (ik heb nog geen Haynes of Vraagbaak kunnen aanschaffen - staan die trouwens nergens als pdf online?)
dan zit er waarschijnlijk een 70graden termostaat in is niet slecht wel overdreven
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
ZKH Dinges van Oranjes schreef:Neen, dat dan weer niet. Geen airco.
En toch koelen dus - alhoewel, met een motortemperatuur van 90 graden en een buitentemperatuur van plus 1, is het dus nog maar de vraag of er zoveel te koelen valt…
Meter, nakoeling? Is er een hobbyist bezig geweest? Is het niet zo dat bij de ZX 1.4 standaard de fan schakelt via een relais dat pas bekrachtigd wordt als het contact aan staat? Kan zijn dat een vorige eigenaar dat heeft overbrugd.
Die thermostaat kan toch geen fan aansturen die dan vervolgens blijft draaien ?
dan zouden we het electrisch schema eens moeten raadplegen ik dacht nl van wel :
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Ik ben benieuwd…
Of er gesleuteld is aan mijn 1.4tje, en wat er aan te doen nu.
Zo’n thermostaat vervangen lijkt me niet zo’n klus. Maar waarom zou er iemand uberhaupt ooit een 70 graden thermostaat opgezet hebben?
Zit er dan misschien ‘verderop’ ergens iets mis?
Moet ik die thermostaat sowieso dan wel vervangen?
Kan het kwaad dat de ventilator eigenlijk altijd nog een paar minuten nakoelt?
Dilemma’s, dilemma’s…
ooit: Acadyane, Visa, ZX, BX 16 ‘92, 2CV6 ‘81, GS/A Pallas ‘81, XM 2.0 CT Turbo ‘94, XM 2.0i 16V SX ‘95, Saxo 1.1 SX ‘97, BX 14 RE ‘86, Ami 8 Break ‘75, AX 1.1 Spot ‘95, Xantia 1.8 16V ‘00, Saxo 1.1 ‘00
heden: 2CV6 ‘83, Xantia 1.8 16V ‘98, C3 ‘15
Ik ben helaas niet technisch genoeg om je vragen te beantwoorden mij lijkt het geen kwaad kunnen eens kijken wat de mede lijsters er over te vertellen hebben :
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Re: Ventilator stopt niet
ZKH Dinges van Oranjes schreef:Nieuw aan de ZX, en nieuw op dit forum. Vandaag m’n 7e Citroen gekocht: een ZX 1.4 ‘93. En best content. Tot ik net naar huis reed (pakweg 30 kilometer, rustig 80 gereden, temp. buiten: paar graden boven nul) en ik de motor uit zette: bleef de ventilator nog zeker vijf minuten draaien. Dat lijkt me behoorlijk overdreven. Garagist gebeld: begon een vaag verhaal over vapor lock, benzineleidingen en normaal bij dit soort auto’s. Lijkt me sterk… Heeft hij toch gelijk? Of is er iets anders aan de hand? Wie heeft tips, wijze raad?
Welnu die raad kan ik je wel geven! Ik heb ditzelfde euvel ook 2 X gehad en dit is een fabricagefout want bij mijn latere ZX is dit gewijzigd Een andere constructie is toegepast en het euvel doet zich niet meer voor.
Het probleem zit 10 tegen 1 in de temperatuursensor.
Open de motorkap en kijk rechts naar de temperatuursensor op de radiateur. Die zit waarschijnlijk onder de witte aanslag. Dit komt omdat er koelvloeistof lekt uit de rubberen slang die er precies boven hangt en dit zorgt voor de witte aanslag op de sensor die daardoor steeds langer de ventilator laat lopen.
Dit is al 2 X voorgekomen bij mijn toenmalige ZX (1994 bouwjaar)
Bij mijn huidige ZX is de construktie gewijzigd en het euvel heeft zich tot nu toe niet meer voorgedaan.
De remedie is het reinigen van de sensor maar tevens de rubberen slang controleren (aansluiting). Het nalopen van de ventilator zal tot het verleden behoren . Succes ermee