Hallo allemaal
Mijn vrouw zit zo’n 2 uurtjes rijden hier vandaan (hotelletje met de meiden) en belde me dat vanmiddag het oranje controle lampje werking motor ging branden.
Ze is naar een garage gereden en uit laten lezen (code P0140 kwam er uit) en ze vertelden dat het een defecte lamdasonde was en ze niet naar huis kon rijden aangezien dit schadelijk KON zijn voor de katalysator.
Ze blijft vannacht nog daar , maar morgen moet ze echt weer richting huis.
Is het echt van belang dat de lamdasonde vervangen wordt of kan ze de 2 uur durende rit terug rijden zonder enige schade te veroorzaken en dat we hier naar de garage gaan?
(Ze hadden het over rond de 120,- voor het onderdeel)
Citroën Xsara Picasso 1.8 16v 2002
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Ik ben er een keer mee uit Oosterijk mee terug gereden.
Toen heb ik alle stekkers van de lamdasonde ingespoten met contactspray, nooit meer last gehad.
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
Als ze de tijd hebben zou ik het laten vervangen.
Je eigen dealer zal het waarschijnlijk niet goedkoper doen en het denk ik geen langdurige klus.
Ik heb geen verstand van die codes, maar als de lambdasonde inderdaad kapot is lijkt het mij niet uitgesloten dat de katalysator daar last van kan hebben door een te rijk of te arm mengsel. En die is duur!
Iemand met meer verstand van autotechniek hiero?
Bedankt, wij willen het risico ook niet lopen dat de katalysator stuk gaat hierdoor, dus ze zal morgenvroeg wat garages daar in de buurt bellen en informeren naar de kosten en of ze het morgen ook kunnen repareren/vervangen.
Is de lamdasonde zelf ook door te meten of valt deze te controleren of hij defect is?
Ik heb nm her en der gelezen dat dit bij het uitlezen naar voren kan komen, maar dat het ook heel erg kan mee vallen en idd dan ff inspuiten met contactspray en het dan verholpen is?
Citroën Xsara Picasso 1.8 16v 2002
Oeh, das wat lastig als je het type niet weet…
De sonde zelf produceert iets stroom als ie warm wordt.
En er zit meestal een verwarmingselement in.
http://www.timloto.org/download/pdf_lesbrieven/deltapress/motormanagement/prakticumlambda.pdf
Lekker door de garage laten doen denk ik…
Hij gaat morgen sowieso naar de garage, maar we lezen her en der dat ze al snel zo’n ding vervangen terwijl dat niet (direct) nodig schijnt te zijn (?)
Op zich vreemd lijkt mij..als de computer aangeeft tijdens het uitlezen dat ie defect is dan zal dat toch wel zo zijn?
Maar goed, benieuwd wat ze morgen zeggen..
Citroën Xsara Picasso 1.8 16v 2002
Totaal aantal Berichten: 1375
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Dat de sensor iets verkeerds meet wil niet zeggen dat hij zelf stuk is.
Over welke motor/brandstof hebben we het eigenlijk?
Er kan heel wat anders mis zijn, die die code gevolg heeft. Ik weet niet zo snel wat deze code voorstelt, maar als het over de tweede lambda sonde gaat, en je merkt niets in het rijden, zou ik gewoon doorrijden naar huis.
Storingen als deze hebben een breed scala aan mogelijkheden kwa oorzaak die leiden tot een te rijk uitlaat gas mengsel. Symptoom bestrijding leidt tot niets, je kunt de kat en beide sondes vervangen en nog steeds die melding krijgen als er bv. iets mis is rond het gasklephuis.
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Sluit me aan JKER, het is een indicatie, maar het geeft niet aan dat de sonde zelf stuk is, kan natuurlijk wel, je moet in dat circuit gaan zoeken, waar de sonde zit.
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
Het gaat om een 1.8 16v benzine motor
Citroën Xsara Picasso 1.8 16v 2002
Inmiddels is ze bij de garage geweest en het lampje is weer uit (spontaan) ze hebben alle opties gecheckt en konden niets vinden.
Ook hebben ze hem weer uitgelezen en nu kwam er geen enkele storing uit de computer.
Ze zijn nu onderweg naar huis en net contact gehad en auto rijd naar behoren zonder lampjes oid.
Zou het een tijdelijke storing geweest kunnen zijn? (Komt dit vaker voor?)
Citroën Xsara Picasso 1.8 16v 2002
Dat komt nog wel voor en gaat volgens mij in de toekomst nog vaker voorvallen, niet alleen bij Citroën trouwens.
Laatst zelfs met een Daf vrachtwagen motorstoringslampje gehad, gestopt, stilgelegd en terug gestart, lampje weg, garage vond niets om er zorgen over te maken.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Hoi Mark,
Wij hebben ook een Picasso 2002 zelfde lampje brandt al 6 jaren, aan uit dan weer aan. Hier op t forum gelezen gewoon doorrijden. Een paar maanden geleden helemaal klaar mee. ODB2 meter gekocht voor 50 euro. Uitlezen gaf code lambdasonde. Universele besteld bij Winparts voor ik dacht 102,- euro. In een half uurtje vervangen stelt nix voor. Er zijn 4 draden, twee voor verwarming 1 aarde en 1 voor BC. Sluit je zo aan kabels. Nu al weer een paar maanden niet meer aan geweest. Het leven is soms simpel.
Hartelijke groet,
Marcel
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Daarom heb ik alle connector met contactspray in gespoten.
Nooit meer last gehad.
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
Bedankt voor jullie berichten, we zullen zien of het weer gaat voorkomen of niet.
Voor alsnog geen problemen meer.
Citroën Xsara Picasso 1.8 16v 2002
Let op bedrading lambdasensoren slijten ook wel eens door tegen hitteschild uitlaat.
picasso 1.8 16v van 2003