Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
In NL betaal je uitsluitend voor het gewicht van de wagen, al dan niet met een toeslag voor de brandstofsoort. Een XM diesel kost dan 125 euro. Per maand dus. Op benzine ongeveer de helft. En op lpg ca 110.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Maar dan vergeet je eventjes de tienduizenden €uros bij aanschaf: de BPM.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jan, die boeit niet bij een gebruikte auto. Daarbij moeten ze in BE een “belasting inverkeerstelling” (BIV) betalen en die liegt er ook niet om….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Die boeit wel degelijk ( met de jaren in afnemende mate) in de tweedehands prijzen. Dat zie je bij import. Het stuk BPM dat je nog aan je broek krijgt komt wonderwel overeen met het prijsverschil met het buitenland
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Onzin, die XM kost nu geen 5900 door de bpm van 15 jaar geleden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Precies, een xm zit nog 0-200 euro bpm op.. Daar zit m t prijsverschil niet meer in..
Overigens kan een V6 automaat wel een duurdere kostganger zijn vwb wegenbelasting. Ik zit momenteel op 85 euro in de maand..
De tct en 16v zijn in dat opzicht een stukje aantrekkelijker..
Het verschil in MRB is maar een paar kilo. Net genoeg om die V6 in de volgende gewichtsklasse te laten vallen.
Dat verschil vind ik geneuzel. We praten hier over een auto uit het premium segment en daar horen dito bedragen bij. Als de prijs bepalend is voor de keuze dan moet je eigenlijk de aanschaf niet eens overwegen.
Just my 2 cents.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 25-04-2010
- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Vanmiddag is er een kogel door een kerk gegaan, de kerk stond in Venray, en de kogel was mijn XM!
Wat ik ervoor heb betaald ben ik allang weer vergeten, ongeveer toen ik moederziel alleen aan het roer van dat heerlijke slagschip zat.
Ik ben erg blij met m’n nieuwe speelgoed, thuis kwam ik erachter dat bij de “full options” ook cruise control hoorde! Donderdag een maidentrip naar Tielt (B), en maandag op vakantie!
Ron
AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken
Gefeliciteerd met de aankoop! Veel zweefplezier en we hopen natuurlijk op mooie verslagen hier
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
waterman schreef:Onzin, die XM kost nu geen 5900 door de bpm van 15 jaar geleden.
We halen zoals gebruikelijk weer dingen door elkaar.
Bij een auto van >15 jaar oud geldt slechts wat de gek er voor geeft.
Bij recente NL tweedehands auto’s valt het grote prijsverschil met import steeds weer op. Dat verschil is te verklaren door de BPM.
Tijdens de eerste 5 jaren van de gebruiksperiode schrijf je door die BPM toch iets in de orde van € 2.000 per jaar extra af voor het H segment.
Zoals bijvoorbeeld mijn ex- C6
Aanschafprijs in 2006: € 77.490
BPM € 21.412
Zes jaar later kocht ik de auto voor € 9.950. In B en D waren ze toen al voor € 6.000 te koop.
Dat verschil komt gewoon door die BPM.
En bij importeren krijg je dan nog een restant BPM aan je broek.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
JanSr schreef:
We halen zoals gebruikelijk weer dingen door elkaar.
Bij een auto van >15 jaar oud geldt slechts wat de gek er voor geeft.
Aangezien we het hier over XM’s hebben, van minimaal 15 jaar oud dus, heeft het geen zin om de bmp van bv een c6 er bij te slepen.
ergo: wie haalt er dingen door elkaar Jan
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ik dacht even dat het ook ging over Belgische autobelasting…..
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 25-04-2010
- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Vandaag een trip naar belgie gemaak (en terug!)t. Heerlijke bak, ruim en erg comfortabel. Vergeleken met de peug206 stap ik hier na 2 uur rijden redelijk fis en fruitig uit. En ondanks dat ik weet dat de benzineconsumptie erg hoog is, is het leuk om via de boordcomp het verbruik te kunnen monitoren (en m’n rijgedrag te kunnen aanpassen. Zeker als ik daarbij bedenkt dat-ie daardoor toch zuiniger is dan m’n CX.
Paar puntjes die me opvallen:
-rechter buitenspiegel trilt heel erg tijdens het rijden. Kan dat zijn omdat het een mechanisme heeft dat het neerklapt wanneer ik de achteruitrij stand inschakel?
- cruise control lijkt niet te werken (of ik doe iets fout)
- schermpje van de radio (merk “citroen”) is erg donker (tekst is nauwelijks zichtbaar), is er een manier om het contrast daarvan in te stellen?
Ron
AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken
Goed om te horen dat hij bevalt!
Voor wat betreft je problemen:
- rechter buitenspiegel.. Zit het spiegelhuis zelf wel goed vast? Problemen met het “neerklap kastje” uiten zich eerder in ófwel het helemaal niet meer naar beneden gaan, ófwel het continue blijven verstellen. Maar dan zou je dat ook bij stilstand met draaiende motor moeten horen… Maar als dat kastje muit, kun je dat eigenlijk altijd wel merken aan het feit dat je spiegel dan niet meer te verstellen is..
Het kastje zit trouwens in het rechter voordeur paneel. Als het paneel er af is, kun je het onder in de hoek zien zitten met een flat-cable er op…
- Cruise Control: Eerste belangrijke is dat je zorgt dat de knop op het dashboard AAN staat. In het rijtje naast je mistlampen, binnenverlichting en gevarenlichten zit een knopje met een pijltje met daarin een auto. Dat knopje moet ingedrukt zijn en het lampje moet branden. Enkel dan kan het geheel functioneren.
Vervolgens het pookje aan het stuur omhoog gedrukt houden tot je voelt dat de auto het overneemt. Om de een of andere reden pakt een groot deel van de Xm’s niet direct op bij een kort tikje. Met iets langer omhoog drukken voel je vaak dat hij het dan wel overneemt. Vervolgens kun je gewoon met naar boven en naar beneden de boel regelen..
- Je radio schermpje. Er zijn twee mogelijkheden. Als je de dimlichten aan hebt staan, dimmen alle displays inclusief de radio. Hierdoor kan hij slechter leesbaar zijn. Zeker overdag..
Andere mogelijkheid die helaas heel vaak voorkomt is dat de lampjes achter het display dood zijn. Helaas komt dit best vaak voor..
Er zijn diverse mensen die zelf hebben gepoogd deze lampjes te vervangen. En dat is mogelijk, maar dan moet wel het frontje van de radio af gesloopt worden. Wees hierbij erg voorzichtig, het breekt snel en makkelijk af..
Contrast zelf is (buiten verlichting aan/uit) niet in te stellen..
Andere optie is ergens een andere radio op de kop tikken!
Succes!
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Het display van de radio wordt verlicht door hele kleine gloeilampjes die achter het lcd zitten. Deze gaan stuk. Ze zijn met wat handigheid wel te vervangen is mijn ervaring.
Cruise control zou moeten gaan werken als je de knop op het dashboard hebt ingedrukt en dan als je harder dan 40 km/uur rijdt de stengel naar beneden drukt. Versnellen is dan een tikje omhoog en vertragen omlaag. Uitschakelen door de stengel naar het stuur toe te bewegen en resume is dan stengel omhoog….
Trillende buitenspiegel is geen standaard feature, ook niet als je zo’n automatische verstelling hebt.