Tja, maar die van mij is uit 2002…. En het draadje deed het eerst wel…
Most nu dus op zoek nar een draadbreukje, maar op het eerste gezicht is dat niet te vinden…
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)
Geo schreef:Tja, maar die van mij is uit 2002…. En het draadje deed het eerst wel…
Most nu dus op zoek nar een draadbreukje, maar op het eerste gezicht is dat niet te vinden…
Bij ouder dan 3 jaar is de kans op garantie wel heel erg klein dus daar zou ik niet meer op rekenen maar niet geschoten is altijd mis dus je kunt het proberen.
Echter check eerst je schakelaar. De weerstand bij ingedrukte schakelaar moet in principe 0 Ohm zijn maar in de praktijk zal dat meestal op een paar tienden uitkomen dus zeg maximaal 0,5 Ohm. Bij loslaten schakelaar in principe naar oneindig dus minimaal naar 10 MOhm.
Als de schakelaar defect blijkt krijg je daar in ieder geval geen garantie op.
Een breuk in je verwarmingsdraad is moeilijk te localiseren. Vaak lukt het wel met goed schoonmaken en een vergrootglas. Meten is lastig omdat je ook via de andere draden meet die liggen voor de helft parallel en liggen (zover ik kan zien) als twee bundels op de ruit. Van het aansluitblok over de bovenste helft van de ruit naar de andere zijde. Daar een dikke verbinding (onder de zwarte laag) en dan als bundel over de onderste helft van de ruit weer terug naar een verzamelspoor die weer naar het aansluitblok loopt. Bij meten liggen er dus altijd 7 draden parallel dus je meet altijd doorgang bij een defecte draad via de 6 anderen.
Het is echter wel te doen met een digitale Ohmmeter want de draden zelf zijn ongeveer 0,6 a 0,7 Ohm dus als je de defecte draad steeds opschuivend over steeds een stukje van zeg 1 a 2 cm meet dan is daar de gevonden waarde 0,1 a 0,2 Ohm. Op het moment dat deze waarde over de gemeten afstand van 1 cm naar 0,7 Ohm of hoger gaat heb je de breuk.
Draadbeuk in de schakeldraad van de ruit opener is zeer moeilijk te vinden. Ik heb op diverse plekken de zwarte laag zeer voorzichtig verwijderd (gaat heel moeilijk) tot op het blanke spoortje en dan steeds gemeten. De beuk bleek bij mij onder het zwarte aansluitblok te zitten maar het materiaal van het spoortje bleek niet te repareren. Zowel electrisch geleidende lijm als soldeer hechten niet op dit materiaal dus einde oefening. De enige manier is een alernatief spoor te leggen zoals met de bewuste kopertape. Dat werkt het eenvoudigst.
Als je de ruit goed verlicht en heel goed kijkt kun je de bedradingssporen onder de zwarte laag ongeveer volgen.
Vandaag trad er spontaan herstel op: na 2 keer het slot indrukken (2x een klik), sprong de achterruit weer open, van verbazing nogmaals geprobeerd en deed het de tweede en derde keer ook gewoon weer…., het blijft een Citroën natuurlijk die zichzelf repareert…
Maar ik ga toch preventief kopertape proberen aan te brengen en daarna op zoek naar het breukje in de achterruitverwarming, desnoods met een microscoop… Ik ben nou eenmaal iemand die graag wil dat alles aan de auto het doet…
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)
Geo schreef:Vandaag trad er spontaan herstel op: na 2 keer het slot indrukken (2x een klik), sprong de achterruit weer open, van verbazing nogmaals geprobeerd en deed het de tweede en derde keer ook gewoon weer…., het blijft een Citroën natuurlijk die zichzelf repareert…
Maar ik ga toch preventief kopertape proberen aan te brengen en daarna op zoek naar het breukje in de achterruitverwarming, desnoods met een microscoop… Ik ben nou eenmaal iemand die graag wil dat alles aan de auto het doet…
Geo, hier moet je je niet over verbazen want dat heet bij de C5 “technologie waar je wat aan hebt”.
Het lijkt toch wel erg sterk op een rottige schakelaar (vooral omdat hij nu wel klikt) dus zou ik nog niet met de tape aan de gang gaan dat heeft dan geen zin of je moet het leuk vinden om te doen.
Ik denk dat je de fout in de verwarming het snelst vindt met de “meet methode” zoals ik heb beschreven. Als je geen multi-meter hebt dan zou ik er een aanschaffen als ikjou was. Er gaat dan in één keer een wereld aan mogelijkheden voor je open.
@menno,
Geen dank, graag gedaan. Je zag dat het zelf goed is uit te voeren en je er niet voor naar een garage hoeft. (mag wel natuurlijk)
Met je foto reportage erbij wordt het helemaal duidelijk alleen is op foto 2 (de totaal foto) de kopertape niet goed duidelijk te zien. Misschien kun je die overmaken met iets meer licht op de ruit zodat het verloop van de tape over de ruit wat duidelijker wordt.
Bedankt voor deze aanvulling op het verhaal dit zegt vaak meer dan vele woorden.
Groet, Ton
PS. ik heb je klep eens goed bekeken maar het is me nog niet duidelijk of- en hoe die open kan maar misschien lukt het nog.
Achterruit wil weer niet open (en soms weer wel) en slotje klikt nu wel. Tape is inmiddels gearriveerd, dus als het dit weekend goed weer is dan zal ik eens kijken of ik mijn achterruitje kan upgraden…
Iemand een suggestie voor een goede ontvetter?
En moet ik de soldeerpunten nog beschermen tegen roest?
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)
Geo schreef:Achterruit wil weer niet open (en soms weer wel) en slotje klikt nu wel. Tape is inmiddels gearriveerd, dus als het dit weekend goed weer is dan zal ik eens kijken of ik mijn achterruitje kan upgraden…
Iemand een suggestie voor een goede ontvetter?
En moet ik de soldeerpunten nog beschermen tegen roest?
Het soms wel, dan weer niet openen van de ruit lijkt toch meer op een slechte schakelaar. Het wel klikken zegt niet alles.
Beter is om eerst te meten of de schakelaar werkt. De ruitbedrading kan ook worden gemeten. Daarvoor even een speld steken door de rood/gele draad bij het aansluitblok en dan meten tussen speld en bovenste soldeerverbinding op ruit middenonder (kapje en plakkertje even verwijderen)
Bedrading in de ruit is of goed of defect af en toe wel en dan weer geen verbinding lijkt heel onwaarschijnlijk.
Ontvetter b.v. aceton, tri, freon of alcohol. Geen petroleum, wasbenzine of peut.
Soldeerverbindingen met Lood/Tin legering roesten niet dus hoeven ook niet te worden beschermd. Alleen kopertape afplakken met isolatie tape tegen mechanische beschadiging.
Controleer dus EERST je ruitbedrading (meten) voor je aan de gang gaat. Hiermee voorkom je een teleurstelling. Als de ruit wel doormeet dan zit het probleem daar niet.
Groet, Ton
@Geo,
Nog even voor het geval je (nog) geen meter hebt om de meetprocedure te volgen.
Je kunt ook, als je afdekkapje en het plakkertje over de soldeerpunten hebt verwijderd, de twee soldeerpunten op de ruit die je dan ziet dus waar de draden van de schakelaar naar toe gaan even doorverbinden met een los stukje draad.
Als je het slot dan hoort reageren is je ruitbedrading heel en zit het probleem in de schakelaar.
Succes, Ton
Tonk, alweer bedankt! Ik heb reeds lang een multimeter, dus dat gaat wel lukken. Vandaag was het alleen te slecht weer buiten, dus misschien morgen. Ik wil hoe dat ook (preventief) tape aanbrengen, dat lijkt niet al te moeilijk. Mocht ik dan tevens een nieuw slotje nodig hebben, dan knutsel ik dat er ook wel op. Ik ga er tenminste vanuit dat je dat ook zelf kan doen?
Wordt vervolgd…
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)
Even nieuwsgierig: De kopertape moet bij het slot aan het bovenste soldeer punt komen (als de ruit dicht is), waar is dat andere soldeerpunt eigenlijk van?
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)
Geo schreef:Even nieuwsgierig: De kopertape moet bij het slot aan het bovenste soldeer punt komen (als de ruit dicht is), waar is dat andere soldeerpunt eigenlijk van?
Klopt dat de kopertape naar het bovenste soldeerpunt loopt (ruit dicht). Het andere soldeerpunt is de gemeenschappelijke draad voor achterruitverwarming en ruit-schakelaar. Deze aansluiting (onderste) dus niet gebruiken want dan blijft je ruitslot aan staan. Zelfde effect als de schakelaar constant ingedrukt.
Schakelaartje van de ruit is zelf te vervangen maar meestal trek je de weerhaakjes van het afdekkapje (boven de schakelaar) stuk, zodat je eigenlijk ook dit kapje moet vernieuwen maar meestal kun je het er wel weer opdrukken en blijft het zo´n beetje hangen.
Groet, Ton
nu doet-ie helemaal vreemd!
Nou, eindelijk de stoute schoenen aangetrokken en met de kopertape aan de slag gegaan.
Eerst het slotje doorgemeten: dat leek ok. Toen de kopertape (na ontvetten) aangebracht en alles gesoldeerd zoals hier beschreven. Het leek te werken, maar toen ik het wilde aftapen met zwarte tape hoorde ik het slot van de achterklep(ruit) een paar keer open / dicht gaan. Nogmaals alles gecontroleerd en doorgemeten en wederom leek alles ok. Tevens gekeken of ik per ongeluk niet iets teveel of verkeerde soldeerpunt had gedaan, maar alles leek ok. Nu is het probleem dat het nog steeds niet werkt en erger: indien ik de auto op slot wil doen, dan lukt dat niet(gaat meteen weer open) en dan springt spontaan het achterruitje open! (terwijl dat met de schakelaar niet lukt).
HELP!
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)
had ik wel gedaan, maar zal het nog eens proberen, want ik had ‘m er weer afgehaald om te kijken wat er loos was. Los daarvan werkt de schakelaar ook niet, of heeft dat ook met die afdekkap te maken? Ga het nu effe proberen. Bedankt voor de tip!
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)
Ok, auto gaat wel weer opslot met afdekkap. Dom van me, maar anyway, goeie tip dus. Alleen: klep springt meteen open indien auto van slot wordt gedaan. Vervolgens krijg ik ‘m met de schakelaar niet meer open…
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)
M&M schreef:Misschien is toch de schakelaar niet helemaal OK ???
Als ik ‘m doormeet zegt-ie van wel…
Lijkt er bijna op dat bij mij de soldeerpunten zijn verwisseld…. (ik heb ‘m echt aan de goeie vast gemaakt, heb het al 100 x gecontroleerd en er is ook niet per ongeluk verbinding gemaakt tussen de twee punten, of tussen de onderste en de kopertape… Heb ook de nieuwe tape van begin tot eind doorgemeten en daar lijkt ook niks mis mee (slechts een weinig weerstand)...
Misschien toch maar een nieuw slotje bestellen dan?
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)