3 van de 7
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
verbruik via boordcomputer
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 24 juli 2015 01:10 AM
  [ # 31 ]

Het display van de radio wordt verlicht door hele kleine gloeilampjes die achter het lcd zitten. Deze gaan stuk. Ze zijn met wat handigheid wel te vervangen is mijn ervaring.
Cruise control zou moeten gaan werken als je de knop op het dashboard hebt ingedrukt en dan als je harder dan 40 km/uur rijdt de stengel naar beneden drukt. Versnellen is dan een tikje omhoog en vertragen omlaag. Uitschakelen door de stengel naar het stuur toe te bewegen en resume is dan stengel omhoog….

Trillende buitenspiegel is geen standaard feature, ook niet als je zo’n automatische verstelling hebt.

Profiel  
 
JanvB
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007

- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Gepost: 24 juli 2015 11:14 AM
  [ # 32 ]

Handleiding Foutzoeken Cruise control (van mijn topic op het XM-club forum)

Relais 801 zit links voor bij de koplamp. Het is het ene afwijkende relais. De andere drie zijn van de koelventilator. Soms zit er nog een. (diravi of zo?)
Aan dit relais zit een eenzaam groen draadje met een wit schuifstekkertje.
Relais 831 zit rechts voor bij de koplamp, het kleine 5 polige relais. Het andere is 4 polig en dat is van de koplampen.
De CC computer zit in de computerbak. Zit achterin op een plaat met nog een vaag kastje en een relais. Bij mij stond er HELLA en een tekening met de pinbezetting

Procedure:

1. doen je remlichten het? Zo niet, zekering F12 checken in de zekeringkast onder het dashboard.

2. bij je rechter koplamp hangt een connector met 4 draden (let op er naast hangt er een met 5)
Als daar een slecht contact in zit doet je vacuumpomp het niet en /of is de verbinding naar relais 801 weg

3. Het witte stekkertje links bij de relais checken op corrosie.

4. Computerbak los en zoek de ECU van de cruise control.
Het is meestal een aluminium kastje waar Hella op staat.
-stekker er af
-contact aan
-schakelaar cruise control op het dashbord aan
-versnelling in D

Meten met de multimeter op de 20V schaal (afhankelijk van het model van de meter), de min aansluiting van de meter aan de massa van de auto, de plus aansluiting is je meetpen.

Pen 9 moet 12 V zijn.
Zo niet dan zijn rempedaal, en relais 831 verdacht.
Work around is boven het rempedaal de bekleding iets los halen, daar zit de connector voor de koppelingschakelaar (niet aangesloten bij een automaat).deze doorverbinden en dan moet je 12 V op pen 9 hebben.

Pen 10 moet 12 V zijn
Zo niet dan is je pookje op de stuurkolom verdacht.

Pen 5 moet 0 V zijn.
Is deze 12V dan is de rempedaalschakelaar verdacht.
bij intrappen van de rem moet je 12 V op pen 5 hebben.


Kijk ook na of de slang niet van de vacuumpomp af ligt.
Deze zit onder de bumper aan de linkerkant.
Je kan hem zien als je de plastic binnenkuip van uit de wielkast los maakt
Het kan zijn dat de pomp rommel heeft aangezogen, dan moet je de boel demonteren en schoonmaken.

Oplossingen:

De relais zijn vaak enorm gecorrodeert.
Als tijdelijke oplossing kun de pootjes schoon schrapen en met contaktspray de boel wat opfrissen.
Beter is om nieuwe relais te kopen (pas op, neem ze mee als voorbeeld, ze zijn niet universeel!) en die met een fijne kwak vaseline te monteren.
Je moet wel iets bedenken waardoor ze niet uit de voeten kunnen trillen: Ik kon geen vervangende relais vinden met van die haakjes, maar een ty-rap doet wonderen.
Het allerbeste is om ook nieuwe relaisvoeten te monteren. Kost niet veel maar het is een beetje een prutsklusje. Je koopt universele voeten met losse stekertjes er bij. Daarvoor heb je eigenlijk een speciale tang nodig, maar het gaat ook met een standaard AMP tang; wel even doorsolderen dan.

Als het probleem in het rempedaal zit, dan ligt het er vaak aan dat er een plastic nokje plat is geworden.
Dat nokje zit aan het deksel van het rempedaal.
Om daar bij te komen haal je het pedaalrubber weg en klik je voorzichtig het dekseltje open.
Je kan het probleem fixen door op de plek van het nokje een klein boutje te monteren. Ook gaat het met een Z vormig stukje alu profiel.

Als het dan nog niet werkt, zou het kunnen zijn dat de CC computer stuk is.
Heb je geen vervanger, kijk dan of er slechte soldeerverbindingen zijn op de printplaat van deze computer.

RIP:  Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 24 juli 2015 11:31 AM
  [ # 33 ]

Zeer goed verhaal!

Steeds weer kom ik tot de slotsom dat beginnen met het simpelst steeds weer de snelste en goedkoopste weg naar de oplossing brengt.
Inderdaad dus 1: zekering, 2: rempedaal. Dat is trouwens een erkende rotconstructie.

Al mijn falende cruise controls (ca vijf) bleken achteraf hier aan te liggen.
Ooit een lekkend slangetje.
Zie ook: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/215205/P30/#1586852

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JanvB
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007

- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Gepost: 24 juli 2015 11:56 AM
  [ # 34 ]

Ja ik hou er van om informatie die ik vind op forums te verzamelen en in een topic te plakken; Dat maakt het makkelijker om dingen terug te vinden heh.

De cruise controls die ik gefixt heb hadden meestal last van rotte relais.
Zo ook die van mij zelf.

Bij een hing dat ene enkele draadje los. Dat kan gebeuren bij het verwisselen van een lamp.


Relais 801 doet trouwens ook iets met het startcircuit.
Soms gaat dan de startmotor niet rond, terwijl de bak toch in P staat.

RIP:  Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 24 juli 2015 12:10 PM
  [ # 35 ]

En als er een extra hulprelais ingebeund wordt om weigerende startmotoren te helpen komt soms de startmotor in als je de cruise control inschakelt….dat had ik bij de mijne namelijk

Profiel  
 
JanvB
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007

- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Gepost: 24 juli 2015 12:20 PM
  [ # 36 ]

Klopt: de CC doet iets mafs met een resetcircuit of zo….
Er hangt een draad naar de spoel van de startmotor.

Mijn theorie is dat je onbekrachtigd een 0 hebt op die draad, en een 1 bij starten… heel maf, en bijna niet te volgen in de schema´s!
Vaag boven het stroomschema zwevende relais en zo…  huh

RIP:  Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 24 juli 2015 12:41 PM
  [ # 37 ]

Ik heb ergens een schemaatje ooit opgeduikeld waar staat op welke plaats je wel zo’n relais straffeloos kunt plaatsen. Maar ik kan die niet omwerken naar waar fysiek in de auto/bekabeling ik dan moet zijn. Helaas, want mijn Xm wil niet altijd starten terwijl een rechtstreekse draad van accu naar startrelais altijd direct werkt….

Profiel  
 
JanvB
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007

- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Gepost: 24 juli 2015 01:55 PM
  [ # 38 ]

Zeker weten dat het niet relais 801 is?

RIP:  Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 24 juli 2015 02:13 PM
  [ # 39 ]

Nee Wink

Waar zit dat ding?

Profiel  
 
JanvB
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007

- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Gepost: 24 juli 2015 02:34 PM
  [ # 40 ]

Zie handleiding hierboven!!!  Laughing

Zullen we weer een beetje on-topic gaan voordat er een strenge moderator ons terecht wijst? Smile
PM me anders FF als je een keer samen wil sparren.

RIP:  Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 24 juli 2015 02:36 PM
  [ # 41 ]

Bij de accubak.
Naar mijn ervaring zelden dat relais, maar steeds weer de relaisvoet, die vrijwel geen klemkracht heeft.

ALLE relais aan de voorkant van een XM hebben die kwaal. En met stip op één het zekeringenkastje bij de accu. En de wrakke ABS stekkertjes. Oorzaak van zeer veel storingen:
Uitvallend dimlicht, ventilatorkwesties, niet startende automaat, cruisecontrol, airco, startrelais, ABS storingen etc.

Ik zou wel eens willen weten hoeveel geld ten onrechte door dealers s besteed aan kostbare vervangende onderdelen, waarbij de oorzaak toch altijd weer bij die slechte contacten lag.

XM’s en elektriciteit: Een drama vanaf dag één. En gek genoeg eigenlijk alleen maar bijzaken, geen hoofdzaken.

Wat dat betreft zijn die C- modellen een verademing.
Na drie C5 en twee C6 nog niet één ABS storing gehad, bijvoorbeeld. Bij ALLE XM’s die ik bezat kwam het ABS spook vroeg of laat aan de orde. Steeds weer stekkertjes, maar slechts éénmaal een sensor.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JanvB
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007

- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Gepost: 24 juli 2015 02:41 PM
  [ # 42 ]

haha, ja het ABS spook!

Één keer was er echt een draadbreuk, en één keer was er een sensor stuk, maar voor de rest kan ik het probleem oproepen als de temperatuur onder de 10 graden is, én als ik snel een linkerbocht neem.. óf als ik over een kleine drempel rijd waarbij de neus eerst omlaag gaat voor de kont omhoog komt… óf als de maan in conjunctie staat met Venus… Smile

RIP:  Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 24 juli 2015 02:46 PM
  [ # 43 ]

is goed Jan! Overigens denk ik niet dat het dat relais is, er klikt namelijk overduidelijk wel iets, maar met onvoldoende kracht zo lijkt het. Symptomen van een slechte startmotor, maar zoals gezegd draadje direct op de pluspool van de accu (heb ik er maar ingemaakt) dan doet hij het echt altijd zonder ook maar een halve second vertraging….

Profiel  
 
ronvanzon
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 25-04-2010

- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Gepost: 25 juli 2015 04:20 PM
  [ # 44 ]
JanvB schreef:

Zullen we weer een beetje on-topic gaan voordat er een strenge moderator ons terecht wijst

Mocht het iets uitmaken, ik vind het voldoende on-topic…

AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken

Profiel  
 
ronvanzon
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 25-04-2010

- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Gepost: 26 juli 2015 03:56 PM
  [ # 45 ]
JanvB schreef:

Handleiding Foutzoeken Cruise control (van mijn topic op het XM-club forum)
...

Ik denk dat ik het euvel van de cruise control heb gevonden. Na alles te hebben doorgemeten heb ik het linkerwiel eraf gehaald, en achter het spatbord gekeken. Daar bleek het slangetje van de vacpomp aan 2 zijden doorgescheurd te zijn.

Even kijken of ik het vandaag nog red om het schoon te maken en een nieuw slangetje te vinden, anders is dat een mooi werkje voor tijdens de vakantie.

Waar dient de vacuum pomp nog meer voor, dan enkel de cruise control? Maw, zou ik ook ergens anders storingen moeten ervaren?

Gr Ron

AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken

Profiel  
 
 
3 van de 7
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook