Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Zo ,
Vandaag in een oud winkeltje in Dresden een setje voelermaatjes kunnen kopen ,
vanavond nog even gecontroleerd en mijn oude oog inschatting was niet zo best
Opnieuw juist afstellen en nog even de voorontsteking juist gezet ,
Korte proefrit alles OK , morgen de grote test !
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Ben erg benieuwd wat het uiteindelijk was.
Vrienden van mij in Zweden kampen met hetzelfde probleem.
Helaas niet om de hoek dus misschien kan dit hun helpen bij vinden van het probleem
Citroen rolls better then a Rolls!!
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 19-03-2007
- Ami 8 berline business edition
Ik heb het probleem ook verholpen met een nieuwe goedwerkende bobine.
Groeten,
Maurice
La vache qui rit.
Ex: Seat 850Special, Sunbeam, GSA, Opel Corsa, BX Leader, AX , ZX, Xantia 1.8 16v
Ik ben ook heel benieuwd naar wat de oorzaak van het probleem is. Als je onderzoekt hoe de ontsteking van zo’n auto werkt dan zijn er eigenlijk maar twee verdachten: de bobine zelf of de condensator.
De contactpunten heeft Walter vernieuwd en als die goed schoon zijn kunnen we die wegvinken. De bekabeling kan nog een punt zijn, of de bougiekappen of de bougies zelf. Ik zet mijn geld op de condensator of de bobine of beiden.
Bobines kunnen problemen geven als ze warm worden. Een bekend probleem met bijvoorbeeld magneetontstekingen is dat ze koud prima functioneren, maar warm problemen geven. Dan kun je een half uurtje aan de kant gaan zitten en dan start hij weer.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Vandaag 300 km goed gereden , pitstop aan een benzinestation :
Niet aan slaan !
Mijn truuk met één bougiekabel aan de massa leggen had een verbluffend resultaat :
Luchtfilter ging twee meter de lucht in door een backfire
Bobine was weer lekker warm ( heet )
Dus reserve bobine gemonteerd : blijken de plus en min aansluiting omgekeerd te zitten ten opzichte van de originele !
NOOIT geweten dat daar verschil in was .
Terug starten en lopen , verdere rit geen problemen meer gehad .
Ik begin zo toch een vermoeden te krijgen van een verkeerd ( te rijk ) mengel bij hete motor .
Morgen volgende test .
Walter
Ps de xm heeft nog nooit zo zuinig gereden
Meten is weten , gissen is missen
Wat een interesant probleem Walter. Wat de plus en min van de bobine betreft lijkt me dat in dit geval niet het probleem. Bij de dubbele bobine zit de secundaire wikkeling niet aan massa zoals bij de enkele bobine waar immers zowel de primaire als de secundaire wikkeling aan een kant samen aan massa zitten.
Dus eigenlijk moet het voor het vonken geen verschil maken lijkt me.
Ik zat ook even te denken aan vapour lock, maar dat komt niet zomaar plotseling. Als je de volgende keer weer een lange rit hebt gemaakt, voel dan of de carburateur(s) heet worden als hij een minuut of tien stilstaat.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Als de polariteit niets zou uitmaken , waarom staat er dan plus en min op ?
Dat een techniek van zoveel jaren geleden voor ons nog niet al zijn geheimen heeft prijs gegeven
Ik had nochtans de vage herinnering dat het toch wel belangrijk is om de polariteit juist te hebben
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Natuurlijk maakt die polariteit uit. Echter, bij storingen wilde het wel eens helpen de boel om te draaien. Ik vermoed nog steeds een gare bobine. Gewoon een nieuwe kopen. nieuw nieuw dus
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Dat zal nog een paar dagen moeten wachten vrees ik !
Denk niet dat ik die hier in Mlada Boleslav ga vinden ( bolwerk van Skoda )
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Ik heb ooit, heel lang geleden elektriciteitsleer gehad en als ik nou naar het schema kijk in mijn vorige post, dan zou het in principe niet uitmaken als je plus en min omdraait omdat beide wikkelingen helemaal los van elkaar liggen, net als een normale transformator. Bij een ‘gewone bobine’ ligt dat anders omdat beide wikkelingen aan een kant aan elkaar verbonden zijn.
Er zijn hier vast wel mensen die er veel meer van weten, dus ik hoor het graag. Bij de dubbele bobine lijkt het mij dat hij gewoon blijft werken als je de boel omdraait, maar ik zal dat morgen gaan uitproberen omdat ik een 2CV bobine op de oude Norton heb en daarvan kan ik de stekkertjes even verwisselen. Ik laat weten of dat invloed heeft op het starten en lopen.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Het omdraai trucje klopt inderdaad, paste ik in het verleden ook wel eens toe bij een niet startende eend na een langere rit. De oplossing echter was altijd inderdaad of een nieuwe bobine of een nieuwe condensator. Nieuwe condensators waren in die tijd ook vaak al gelijk kapot trouwens…dat heeft mij ook wel eens op het verkeerde been gezet.
Ik heb het uitgeprobeerd, plus en min op de primaire kant van de bobine verwisseld en het geeft geen enkel verschil. Zoals eerder gezegd en ook goed zichtbaar in de schema’s ligt zowel de primaire als de secundaire wikkeling bij dit soort bobines niet aan massa, dus het enige wat veranderd is de noord en zuidpol van het magnetisch veld in de kern en dat heeft geen invloed op de vonk.
In feite werkt zo’n oude engelse twin hetzelfde als de boxer van de eend. De zuigers zijn tegelijkertijd boven of beneden en een van de cilinders is aan het eind van de uitlaatslag. Dus die vonk kan niets doen.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Dit begint een vervolgverhaal te worden
Vandaag goed starten en 300 km gereden , een uurtje voor onze volgende bestemming :
Stilgevallen en nog juist de parking van een benzinestation opgerold .
Carburateur open : kogel en veer uit de nieuwe vlotternaald gevallen !
Alles terug opgevist , houder een beetje met een tang bewerkt , kogel zit nu wel vast ......
Vlotterhoogte terug afstellen met de hulp van Waterman
En rijden maar weer , bij aankomst in het hotel stil gelegd en gelijk weer proberen starten , en dat ging prima .
Ik hoop dat er wel wat handelaars gaan staan in Torun , want mijn boodschappenlijstje begint al enige lengte te vertonen .
Wat is de normale prijs voor een 123 in Nederland of Belgie ??
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
wbogaerts schreef:
Wat is de normale prijs voor een 123 in Nederland of Belgie ??
Walter
Het goedkoopste model voor de 2cv rond de 155 euro, het volgende luxere model met meer mogelijkheden rond de 185 en de 123 EVO is iets van 235. Een nieuwe bobine kost van Valeo iets van 40 euro.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Kijk aan…na heel wat geprobeerd te hebben was het dus de vlotternaald? Of toch de ontsteking. Altijd leuke raadsels
Citroen rolls better then a Rolls!!