UPDATE 23/07/2015
Het gaat lekker hier, eerst de fijn geluid bij de airco en sinds een paar dagen heeft de brandstof indicator kuren. De blokjes die het brandstof niveau aangeven gaan niet meer ‘omhoog’ als ik de tank volgooi, ook de afstand die ik kan rijden verandert niet. Pas als ik enige tijd op weg ben verandert de afstand maar de blokjes veranderen niet. Erg onhandig. Komt iemand dit bekend voor? [/color]
En op de snelweg had ik vandaag 2x dat bij het accelereren in de 6e versnelling van 100-130 rond de 120 km/u het motor drie hele korte stootjes leek te geven. Soort van hapering. Ook voor het eerst. Daarna nog een keer of 6 opnieuw geprobeerd van 100-130, gelukkig gelukt zonder gekkigheden.
Over kleine 2 weken heb ik een afspraak bij de dealer voor een onderhoudsbeurt, iets zegt me dat het geen goedkope wordt…
—
Oorspronkelijke post:
Afgelopen week meende ik al een raar geluid te horen tijdens het stationair draaien van de motor, zowel koud als warm. Soort snerpend, piepend geluid verweven met het geluid van de motor. Bijgaand 2 video’s.
Airco uit, normaal geluid:
https://www.dropbox.com/s/0gvzjq27ch45po8/01_Airco_Uit.mp4?dl=0
Airco aan, snerpende piep door het motorgeluid:
https://www.dropbox.com/s/mt7lbrji4nuj5bv/02_Airco_Aan.mp4?dl=0
Mijn auto staat op een helling en voor het eerst zie ik dat er een aardig stroompje water uit loopt. Iemand enig idee wat dit probleem zou kunnen veroorzaken? Het gaat om een DS3 Sport Chic uit 2010.
Dat water is gewoon condenswater, bij mijn C5 blijft het ook ergens op liggen tenzij ik op een helling sta dan loopt het er allemaal uit. Dat is normaal. M.b.t. je andere probleem, geen idee.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Good to know, ik ben benieuwd wat dat andere is. Maandag maar eens een afspraak maken voor een check.
Slippende multiriem? Kapot lager van de aircopomp lijkt me een beetje vroeg.
Thx, BX16TGI. Zoiets is toch niet al te ingrijpend? multiriem + plaatsing, ongeveer 9 tientjes?
Totaal aantal Berichten: 346
Geregistreerd: 01-03-2012
- DS 3 Flipje: e-HDI 90 2011
Wat is de kilometerstand?
Flipje heeft 122.000km gelopen en die multiriem hoor ik inderdaad ook. Ik ben daarmee bij dealer Dijkstra in Heerenveen geweest en daar zei men al dat de multiriem bij 120.000km vervangen moet worden. Bij 126.000km moet Flipje weer een beurt, dus dan zal ik het de garage vragen om dat te doen.
Het ‘probleem’ van de blokjes doet zich bij Flipje voor als ik ‘m alweer volgooi als ik nog maar een paar liter uit de tank heb gereden. Heel apart inderdaad, maar Calimero had het, Flipje heeft het nu, dus ik kijk daar niet raar van op.
Het haperen/stoten: Is de kop al eens gereinigd? De THP vervuilt makkelijk, dat is een eigenschap van benzinemotoren met directe inspuiting: Hebben de FSI/TSI’s van VW, de JTS van Alfa Romeo etc. ook last van. Omdat er geen benzine meer langs de kleppen komt maar wel roet en fijnstof uit de uitlaatgassen via de EGR blijft het vuil hangen. Racings schijnen iedere 60.000km een kopreiniging te moeten ondergaan omdat ze zo sterk vervuilen.
Tevens is de 6e versnelling geen versnelling op te accelereren maar om te cruisen. Als je te laag in de toeren zit en vanuit te lage toerentallen op wil trekken sloop je dingen als je het te vaak doet. Vooral het dubbelmassa vliegwiel heeft erg te lijden van te laag in de toeren rijden.
People buy horsepower, but drive torque
Diesel for life!
Flipje: DS3 1.6 e-HDi 2011 124.000km 11-4-2015 / nu
Ioor: C3 1.6 16v Exclusive 140.000km 21-7-2015 / nu
Ex: Pino. C5 2.0HDi 110pk 2003, 352.000km 14-12-2013 / 11-4-2015
Ex: Calimero DS3 1.6 e-HDi 2012, 124.500km 10-2-2012 / 31-1-2014
Ex: Elmo. Opel Corsa 1.7D 1997, 303.000km 19-7-2013 / 25-7-2015
Bedankt voor je reactie boons605. Ik heb er nu bijna 67.000 km op zitten. Een aantal zaken zijn een aantal dagen verder alweer vanzelf ‘opgelost’, al laat ik overal nog wel even naar kijken. Ik zal laten weten hoe het is gegaan.
- Na vierde keer tanken, waarbij de laatste keer de echt tank zo goed als leeg was zijn eindelijke de blokjes weer zoals vanouds. Hopelijk blijft dat ook zo.
- Het rare snerpende geluid hoor ik sinds gister ook niet meer.
Is het accelereren van 100 naar 130 echt (zo) schadelijk voor de auto? Dat komt namelijk nog al regelmatig voor in Nederland en gezien het vermogen is terug schakelen gevoelsmatig niet nodig, de auto gaat redelijk snel en eenvoudig in de 6 naar de 130. Dat van de eventueel vervuilde kleppen is inderdaad goed om mee te nemen.