5 van de 6
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 Volgende > 
   
DS-TT: film over Doorsmeren Voorwiellager
Hansjanssen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 23-11-2013

Gepost: 27 juli 2015 07:41 PM
  [ # 61 ]
Egbert schreef:

Het vet van het voorwiellager van je DS is misschien al 40 jaar oud. Hoog tijd om het lager van nieuw vet te voorzien.

Bekijk de film van DS-TT hoe je het voorwiellager van nieuw vet kan voorzien.

Volgens mijn bescheiden mening kom je met het boor op de buitenring van het lager ,en heeft de hele operatie geen enkele zin.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 27 juli 2015 07:58 PM
  [ # 62 ]

Heb je de film bekeken?
Want de essentie van de film is juist om te voorkomen dat je op de buitenring van het lager uit komt.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 03 februari 2017 08:05 AM
  [ # 63 ]

Van volger Frans de zeer simpele maar geniale tip om recht te boren.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 24 mei 2021 10:17 PM
  [ # 64 ]
Egbert schreef:

De aanvullingen die hier genoemd zijn, hebben wij met tekst blokjes aan de film toegevoegd.
Dank iedereen voor het kritisch kijken naar de film en het delen van je aanvullingen!

DS-TT,
Misschien ligt het aan mij, maar ik heb die tekstblokjes met aanvullingen niet gezien in het filmpje waar naar verwezen wordt op de eerste pagina van dit topic.
Staat misschien niet de laatste versie op YouTube?

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 24 mei 2021 10:32 PM
  [ # 65 ]

Bedankt voor het informatieve filmpje en de nuttige discussie daarna, ik het vandaag ook een smeernippel geplaatst en mijn wiellager dat eerst best zwaar liep draait nu weer een stuk makkelijker. Smile

De tips uit vorige posts samengevat:
- Het boorgat niet in het midden van het vlakke deel van het wiellagerblok, maar het midden van het wiellagerblok opmeten en aftekenen!
- Gebruik een balkje als referentie om recht te kunnen boren;
- Boren op niet te hoog toerental, er moeten lange spaanders vanaf komen, dan snijdt de boor goed;
- Gebruik een veiligheidsbril;
- Tap regelmatig even terug draaien tijdens het tappen;
- Snijolie gebruiken tijdens boren en tappen;
- Kleine 2 mm boortje magnetisch maken met grote magneet;
- Na het door boren niet meer met perslucht spuiten!
- Na het door boren nog een paar keer met een schoon boortje met een magneet aan de achterkant het boorgat vrij maken van spaanders;
- Lager ronddraaien bij vet inpompen, dan verdeelt het vet.

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 24 mei 2021 11:22 PM
  [ # 66 ]

Mijn ervaringen:

De platte rand van het lagerblok zit dus niet precies in het midden van het wiellager. Ik heb de boel uitgemeten, zie foto. Bij mijn ‘67-er was het rechter lagerblok 52,4 mm breed. Ik had buitenkant flens als referentie genomen, dan moest het boorgat op 52,4/2 + 16,6 = 42,8 van de buitenkant flens komen.
Dat bleek nog net binnen de buitenzijde van de afgeplatte rand van het wiellagerblok te zitten. zie het onderste centerpunt putje dat ik op foto aanwijs met kraspen.

Ik heb het 24 mm diepe gat met een 3 mm boortje geboord. Dat ging goed en dan heb je iets meer marge tot de lagerschalen. Ik gebruikte een stuk vierkant koker profiel als referentie voor het recht boren.

Bij het opboren van 3 naar 6 mm liep de grote boor een beetje weg doordat je in een scheve ondergrond boort. Daar had ik misschien voor moeten corrigeren door eerst een beetje schuin te boren. Maar uiteindelijk maakt het niet zoveel uit dat dit tapgat een beetje naar buiten gekomen is, zolang je maar in het 3 mm kanaal uitkomt. De laatste foto is na het tappen naar M7. Het 3 mm kanaal is ook te zien.

Afbeelding Bijlagen
Nippel_voorwiellager_01sml.JPGNippel_voorwiellager_02sml.JPGNippel_voorwiellager_04sml.JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 24 mei 2021 11:55 PM
  [ # 67 ]

Op deze foto’s is het boren zelf te zien. Het koker profiel heb ik alleen als oriëntatie gebruikt, niet als geleiding.  Ik gebruikte klemringetje om de boor als diepte stop. Uit een goedkoop, maar wel handige en uitgebreide boren set van de Action. De gebruikte boren kwamen uit een betere boren set, met zo’n gele coating. Accuboor meestal in lage versnelling, zodat ik niet teveel toeren kon maken. Alleen voor het 2 mm boortje moest ik toch naar hogere snelheid om voldoende snijsnelheid te halen.

Het 6 mm gat had ik 9 mm diep geboord, ruim voldoende voor de smeernippel, maar ik wilde ook een beetje vlees voor het M7 boutje wat er later in gaat.

Voor het boren van het laatste 2 mm gat heb ik het 2 mm boortje magnetisch gemaakt door het een paar keer over een grote magneet te halen, steeds in dezelfde richting. Ook vet aan het boortje gedaan en regelmatig het boortje schoon gemaakt en met schoon vet geboord.

Na het door boren nog een paar keer met een schoon boortje met een magneet aan de achterkant het boorgat vrij gemaakt van spaanders. Net zolang tot er geen spaantje meer aan de boor zat.
Daarna heb ik voor de zekerheid hetzelfde ook nog met een ijzerdraadje gedaan, waarmee ik in holle ruimte onder het gat kon komen.

De laatste foto toont het lagerblok met de nippel er op. Als vet heb ik blauw TSL Multi Purpose PolyUrea EP smeervet gebruikt. Ik ga er vanuit dat mijn lager al wat slijtage heeft gehad: het liep vrij zwaar en ik meende ook op snelweg een verdacht piepend geluid te horen bij 100 km/u, na 9 jaar stilstand. Hopelijk doet het TSL zijn werk om de verdere slijtage te beperken. In ieder geval loopt het lager nu weer een stuk soepeler.

Binnenkort volgt het linker voorwiellager.


Egbert, hartelijk dank voor deze goede smeer remedie en de duidelijke instructie filmpjes. very good

Afbeelding Bijlagen
Nippel_voorwiellager_05sml.jpgNippel_voorwiellager_06sml.jpgNippel_voorwiellager_07sml.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 25 mei 2021 12:04 AM
  [ # 68 ]
Hydro schreef:

...
Ik had buitenkant flens als referentie genomen, dan moest het boorgat op 52,4/2 + 16,6 = 42,8 van de buitenkant flens komen.
...

Dat is dus de flens NA demontage van de aandrijfas. Met aandrijfas nog op zijn plek zal die maat vanaf de flens van de aandrijfas dus groter zijn. De dikte van die flens komt er dan nog bij.

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 25 mei 2021 08:37 AM
  [ # 69 ]

Dank voor de aanvullingen.
De tekstblokjes met aanvullingen had ik in Youtube zelf er bij gezet. Helaas verandert Youtube de mogelijkheden regelmatig. Al een tijd was die optie van teksblokjes er bij zetten verdwenen, maar waren al geplaatste nog te zien. Kennelijk heeft Youtube nu ook de oude teksblokken er uit gehaald.
Dus mooi dat de aanvullingen nu door je opgesomd zijn!!

Als je het goed vindt, dan zet ik jou opsomming van punten in de beschrijvende tekst van de film.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 25 mei 2021 09:56 AM
  [ # 70 ]

AHA! dus daarom heb ik 4 boortjes kapot gemaakt! ik hield het midden van de fels rand aan. Dan zit je dus op de buitenschaal van het lager…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 25 mei 2021 10:04 AM
  [ # 71 ]

Aha, daarom zag ik geen tekst blokjes.

Uiteraard mag je mijn opsomming gebruiken voor nieuw tekstblokje.

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 02 juni 2021 10:32 PM
  [ # 72 ]

Vanavond ook mijn linker voorwiellagerblok van een smeernippel voorzien. Aan de linker kant bleek het midden van het lagerblok wel in het midden van de afgeplatte rand (de gietnaad?) van het lagerblok te zitten, zie foto’s.
Conclusie: meten is weten waar het midden zit.
Het linker lager draait nu weer vrij soepel.

Afbeelding Bijlagen
Nippel_voorwiellager_L02.jpgNippel_voorwiellager_L01.jpgNippel_voorwiellager_L04.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 05 juni 2021 09:06 AM
  [ # 73 ]

Door uit een lagerblok het lager te demonteren hebben we opgemeten waar de spacer exact zit.
Je moet dus in het midden zitten van het kale lagerblok tov de gedraaide vlakken aan de zijkanten

Overigens is nog veel mooier het lager uit elkaar te halen, maar daar heb je echt speciaal gereedschap voor nodig. DS-TT er Leon heeft dat gereedschap gemaakt en al div lagerblokken op die manier ge de- en monteerd. Zelfs een paar van nieuwe lagers voorzien. Niet iets voor de zelfsleutelaar. Maar we gaan daar wel ter illustratie een film over maken.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 05 juni 2021 10:07 AM
  [ # 74 ]

Inderdaad, zo heb ik ook het midden van het lagerblok bepaald: ten opzichte van de gedraaide zijvlakken.

Omdat de spacer in deze meting maar 4.8 mm breed is, is mijn aanbeveling om een boor van 3 mm te gebruiken om het gat van 24 mm diep te boren. Anders zit je wel heel snel naast de spacer!

Mooie aanvulling. very good

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
Maart
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 434
Geregistreerd: 26-06-2007

Gepost: 12 december 2022 05:58 PM
  [ # 75 ]

Hoi Allen,

Mooie film over hoe een smeernippel te monteren en nieuw vet toe te voegen!
Maar eigenlijk is het jammer dat het oude vet er ook in blijft.

Is het wellicht ook mogelijk om het lager door te smeren, dus nieuw vet erin en meteen ook het oude vet eruit?
Als je blijft pompon (en ondertussen naaf ronddraait) komt het oude vet dan niet via de keerringen naar buiten?

Of, is het mogelijk de keerringen tijdelijk te verwijderen om eea te vergemakkelijken?

 

Profiel  
 
 
5 van de 6
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook