Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Aan de achterzijde van een Pluriel hangt aan weerszijden een balansgewicht.
De rechter is groter dan de linker.
Iemand die weet wat hier de functie van is?
Ik hoorde de laatste dagen namelijk een gebonk aan de achterzijde.
Even er onder gekropen en geconstateerd dat het inwendige rubber van het rechter gewicht nu zo verouderd is dat het gewicht tegen de ophanging komt.
De vraag is nu, kan ik ongestraft de rechter demonteren?
Een nieuwe kost maar liefst 183 euro bij de dealer.
Anders maar even een in goede staat verkerend gebruikt exemplaar zien te bemachtigen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Zelf al even gegoogled op de Franse term voor balansgewicht, masse d’équilibrage, in combinatie met Pluriel.
Dan vindt je dit: http://www.c3pluriel-fans.fr/drupal7/?q=node/131
Precies in beeld de herrieschopper in ons geval.
Functie van de balansgewicht: verlaging van zwaartepunt, vermindering van overstuur, verbetering remwerking achter enz.
Demontage leidt dus tot een nerveuzer rijgedrag.
Maar op zoek naar een gebruikt en gaaf exemplaar.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Hahaha, ik wou juist deze vraag op het forum plaatsen dus gelukkig eerst even gekeken of er al geen topic over bestond!
Enkele dagen geleden een Pluriel gekocht voor mijn zoon en we waren er vrij snel achter dat dat geluid als je ergens hard over een hobel reed van die rotdingen moest afkomen waar ook de functie niet van begrepen!
Kost dat echt zoveel en kan je ze niet gewoon demonteren en zonder rijden?
Weer typisch iets voor Citroën!!!
We hebben het grootste gewicht er gewoon afgehaald en voelen niet echt verschil dus we gaan die kleine er ook afhalen.
Het grootste; dat eigenaardig genoeg aan de kant van de knalpot hangt; weegt 9 kg dus begrijp echt niet waarom aan de andere kant dan een veel kleiner en lichter hangt? We gaan toch een trekhaak monteren zo is het gewicht dat we er nu afgehaald hebben terug gecompenseerd. lol
Even ter info.
Ik ben zelf al enkele keren met de auto gaan rijden en heel sportief (zo goed als mogelijk met dit trage dieseltje hahaha) door de bochtjes gaan scheuren om eens het weggedrag te testen en dat is prima dus mijn zoon kan in alle veiligheid rustig blijven rijden zonder dat gewicht van 9 kg!
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Trekhaak er al onder?
Die weegt volgens mij wel meer dan 9 kg en heeft volgens mij hetzelfde effect, namelijk het verzwaren van de kont.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Nee, is dat trouwens dezelfde als onder een gewone C3?
Wou gewoon eens even voelen of de auto wel veilig was bij extreme sportief gebruik en dus effe zelf gaan testen en baanligging is prima (voor dit type autotje)dus dat gewicht kan er gerust afblijven en zoals ik zelf ook al geschreven had gaat een trekhaak die 9 kg meer dan compenseren dus…
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
alpineovi schreef:Is dat trouwens dezelfde als onder een gewone C3?
Neen!
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Zonder details te kennen hier nog een mogelijke andere andere verklaring.
Op de gerefereerde foto, van het Franse Plurielforum, lijkt het er op dat de massa is bevestigd aan de achterste wielophanging en tevens dat het de vorm van een cilinder heeft. Dan zou het zomaar een massademper kunnen zijn, die wel degelijk een funktie heeft voor de wegligging. Dan is het de befaamde batteur zoals de klassieke eeden hadden gemonteerd. Later zijn die vervangen door echte schokbrekers.
En een opmerking van de Plurielcub liegt er niet om:
pour ces deux masse arriere a priori c’est pour la tenue de route du train arriere, Rev38 avait essayé de rouler sans ...La voiture est une vrai danseuse du c…
Voor wie geen Frans verstaat: zonder gewichten is de Pluriel een gevaar (balletdanser) op de weg (aannemende dat “c…” chemin moet voorstellen).
Adri
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
“c” zal voor “cul” staan, dus dat-ie zonder balansgewichten met zijn kont waggelt .
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
@ Adri
Is gezichtsbedrog, aan weerszijden hangt het balansgewicht gewoon aan de koets.
Je doelt op het “batteurs et flotteurs”-verhaal van de oudere eenden.
Is hier dus geen sprake van.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
RensKorevaar schreef:met zijn kont waggelt .
Ik vind een Pluriel heel vrouwelijk, dus haar kont!
En dan is het weer afhankelijk wiens kont.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
René Jongejan schreef:Is gezichtsbedrog, aan weerszijden hangt het balansgewicht gewoon aan de koets.
Ah, duidelijk.
René Jongejan schreef:Je doelt op het “batteurs et flotteurs”-verhaal van de oudere eenden.
Zal toch geen drijver op gezeten hebben .
Massadempers en wrijvingsschokbrekers, dus frotteurs.
En gelukkig hebben we een Franssprekerd in ons midden, die ook de fijne nuances van die taal kent.
Adri
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Excusez moi!
Edit: en als we het dan toch helemaal goed willen doen, zijn het schokdempers en geen schokbrekers.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ik heb in 2010 nog 4.000 km met een 2PK off road door de Marokkaanse woestijn gereden dus ik kan u verzekeren dat dit niks te maken heeft met het vernuftige schokdemping systeem dat op dit monstertje staat! hahaha
Dit is gewoon een gewicht niets meer of minder.
Wel eigenaardig dat aan de kant van de knalpot het zware gewicht van 9 kg hangt en aan de andere kant het slechts een klein gewichtje is dus dat begrijp ik wel niet goed?
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Probleem met rechter balansgewicht opgelost!
Vanwege een gebroken veer rechtsachter het wiel gedemonteerd en meteen maar even gekeken naar het balansgewicht.
Het bonken wordt dus niet veroorzaakt door het feit dat het rubberen deel te soepel geworden is, maar doordat er steentjes vanaf de bovenzijde in het gewicht gekomen zijn.
En dit maakt contact tussen het feitelijke gewicht en de ophanging ervan.
Links is een steentje te zien, wat klem zit.
De totale oogst na omkeren, de grootste was dus de boosdoener.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986