gewoon door kachelen met de blauwe walm en regelmatig je oliepeil controleren.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Inderdaad gewoon mee doorrijden totdat hij/zij ermee stopt? in de tussentijd je ogen openhouden voor een “nieuwe”? Wanneer je een nieuwe hebt gevonden kun je alle goede onderdelen van je huidige afhalen en een nieuw leven geven
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
ha dat zeker en de Action is een dankbare leverancier van olie, maar het is toch een eindig proces. de APK is over minder dan 3 maanden en die maakt ze denk ik sowiezo niet meer mee.
Het vervelende is vooral dat Cruella Rotterdam in mag, de 1.4 heeft, hydraulisch is en goedkoop in de aanschaf was. Die combo is moeilijk te vinden vrees ik.
@Hans: er zit nu 10w40 in a 2,50/L. Dikker is idd wel een goed lapmiddel. Heb al siliconenspray in de poten gedaan. Hielp niet.
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,
Ik heb even teruggelezen.
Die hoogteregelaar, dat kan ook een stroeve veerpoot zijn (of allebei).
En het olieverbruik is misschien iets te verminderen met wat dikkere olie?
Ik weet niet wat je er nu in hebt, maar één stapje dikker kan geen kwaad…
(geen wonderen verwachten natuurlijk…) En verder gewoon doorrijden….
Totaal aantal Berichten: 43298
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Maar het opknappen van een TU-kopje stelt toch niet zoveel voor? Hooguit een dagje werk. Is er niemand die je wil/kan helpen van hier?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
Ik sluit me hier graag bij aan! Gelukkig is de APK nog 2,5 maand weg en kan ik qua beschikbaarheid veel schuiven.
Dus als er iemand bereid is dit aan te pakken, zou ik zeer dankbaar zijn!
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,
Is er naast wat pluimen uit de uitlaat dan ook een exorbitant hoog olieverbruik?
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Zo lang het niet meer dan 1l op 1000km wordt..
APK afkeur zou het niet zijn denk ik.
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Olieverbruik is, voor zover ik weet, geen afkeur.
Je kan i.p.v. 10W40 een 15W40 olie gebruiken. Scheelt mogelijk in verbruik. (Action 3.99 per liter Valvoline)
Zolang het verbruik onder de liter per 1000 km blijft, zou ik me geen zorgen maken.
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
Olieverbruik is wel hoog, maar 1:1000 denk ik nog niet. (niet kunnen meten door tussentijds beetje bijvullen) Zit tussen min en max op de stok 1L? Dan kan ik komende weken meten.
En over de APK bedoel ik dat ik niet investeer in deze auto als die motorisch op zn einde loopt. Dan ga van het ergste uit en dat is APK afkeur eind oktober..
Het sporadisch inhouden van de motor, wat lekken en de voorvering met kuren schuif ik dan dus nu even vooruit.
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,
Totaal aantal Berichten: 43298
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een beetje olie zuipen, nou en? Niets mis mee en zeker geen reden om een auto op af te schrijven naar mijn idee. Moderne auto’s verbruiken bijna allemaal meer olie dan vroeger zelfs
Klepseal worden hard, that’s it. Daar komt dat olieverbruik door, niet omdat de motor versleten is
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 225
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
De oorzaak van de problemen met de hoogteregeling aan de voorzijde is vaak dat er speling zit op het stangetje dat de hoogteregelaar bedient.
Dit stangetje zit bevestigd aan de stabilistorstang en wordt ook ondersteund door een kunststof ringetje/lagertje wat in de loop der jaren uitslijt.
Hierdoor kan de hoogteregelaar niet meer exact bediend worden.
Dit is te zien door aan de rechter zijde van bovenaf onder de motorkap naar het mechaniek te kijken en daarbij de neus van de BX naar beneden te duwen, je ziet dan dat mogelijk het stangetje teveel in de ondersteuning heen en weer beweegt.
Succes!
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
Zit wat in Waterman. Ik hoop alleen niet dat het probleem steeds erger wordt en dat ik na reparaties elders aan de auto, al t geld kwijt ben omdat de klepseals het helemaal opgeven
Misschien is het ook wel schaamte dat bij optrekken na een file (erg hete olie?) er een snelwegbreed rookgordijn hangt achter de auto. Dat pluimpje bij het koud starten geloof ik dan wel, maar ik wil geen ‘oud barrel’ rijden.
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
Nou, al een tijdje gewoon doorgereden met de auto en vorige week een voorkeuring voor de APK laten doen. De conclusie is dat de auto het niet meer waard is om erdoorheen te komen. APK klaar maken komt bij de garage al op €600.
Voor mij zijn het teveel dingen. Koppel dat aan versleten klepseals en het is voor mij niet haalbaar.
De lijst omvat 4 nieuwe banden, roest op de balken achter, slechte remleidingen achter, bestuurdersgordel en overige dingen met lekken en speling. Heeft iemand interesse in mijn BX voor een lage prijs? Hij zal ook op de markt verschijnen.
Auto gaat op 22 oktober naar de sloop (APK). Reserve voorstoelen, dakdragers, 2e velgenset (op zolder) en alle niet essentiële onderdelen mogen tussendoor gekocht overigens. Ruilen voor een andere auto sta ik voor open!
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gezien de problemen die mijn Deauville plots is gaan geven heb ik op zich wel oren naar onderdelen - ik stuur je wel even een PBtje! Ben namelijk bang dat ik juist de “essentiële” onderdelen nodig zal hebben. Maar voorstoelen etc. zijn ook interessant.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)