Gister door regen en natte sneeuw gereden en de ruiten besloegen… Airco aanzetten leek niet te helpen, maar hoe test ik nou (in de winter) of-ie het wel doet..?
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)
Totaal aantal Berichten: 157
Geregistreerd: 11-11-2005
- C5 3.0 hdif Sedan exclusive
- C3 1.6 vti 120 exlusive automaat
probeer eens de binnentemperatuur op het laagst te zetten.
jaaa, ik ben ook trots op mijn volvo
Dag,
misschien een onverwacht antwoord, maar ik heb de airco altijd aanstaan, zomer én winter (op stand “auto”). Slechts zelden last van beslagen ruiten, en als dat wél het geval is, is het slechts voor zeer korte duur; gebruik maken van de stand “voorruitontwaseming” wil dan nog wel eens helpen (aanjager staat dan automatisch op de hoogste snelheid).
Ik weet dat door langdurig de airco niet te gebruiken, het vochtprobleem groot is als je de airco voor het eerst aanzet (maar vraag mij niet hoe dat komt ).
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Meestal zit er een vorstbeveiliging op de airco waardoor de airco het onder de 4ºC niet doet.
Airco schakelt inderdaad onder de 5 graden uit, wat erg onhandig is, want juist dan heb je´m nodig als het nat is buiten. Maar gelukkig kun je ´m dan zelf aanzetten….
Vreemd is dat als het weer hard genoeg vriest, de airco aan gaat en dan lijkt het me niet meer zo nodig. Ik heb dus climate control, maar desondanks beslaan de ramen en krijg ik ze moeilijk weer droog, ook als ik de automatisch uitgeschakelde airco erbij aan zet…
Natuurlijk blaast de airco koude lucht als je de temperatuur laag instelt en het is buiten 4 graden….., maar dat zegt niets over het feit of-ie werkt of niet…
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)
Volgens mij betekent de stand “auto” niet autmatisch dat dan altijd de airco aan staat hoor. Dat is dat knopje recht onder t.o.v. de “auto” knop; als je die inschakelt springt vaak de “auto” uit.
Geo schreef:Airco schakelt inderdaad onder de 5 graden uit, wat erg onhandig is, want juist dan heb je´m nodig als het nat is buiten. Maar gelukkig kun je ´m dan zelf aanzetten….
Vreemd is dat als het weer hard genoeg vriest, de airco aan gaat en dan lijkt het me niet meer zo nodig. Ik heb dus climate control, maar desondanks beslaan de ramen en krijg ik ze moeilijk weer droog, ook als ik de automatisch uitgeschakelde airco erbij aan zet…
Natuurlijk blaast de airco koude lucht als je de temperatuur laag instelt en het is buiten 4 graden….., maar dat zegt niets over het feit of-ie werkt of niet…
Als je de climat-control op automatisch hebt staan en het ledje bij de Airco-knop brand dan is de airco ingeschakeld maar dat zegt nog niet of hij daadwerkelijk werkt. Daarvoor moet je onder de motorkap kijken of de compressor wel draait.
Verder kunnen nog andere factoren een rol spelen bij het niet goed ontwasemen van de ruiten.
1. de recirculatieklep kan niet meer functioneren (komt bij de C5 voor) en blijft in de interieur stand staan. Euvel is een losse connector die ergens in de buurt van het dashboardkastje moet zitten.
2. hoe lang zit de koelvloeistof al in je airco?? Door lekkage verdwijnt er vloeistof en zal de airco steeds slechter gaan werken. Er wordt aanbevolen om eens in de 3 jaar te laten bijvullen of beter nog te laten vervangen. Het kan dus ook zijn dat de capaciteit van je airco te veel is terug gevallen en niet meer in staat om voldoende te ontwasemen.
3. je pollenfilter zit verstopt en er wordt niet voldoende lucht doorgelaten. Wanneer is deze voor het laatst vervangen?
Check deze zaken eens mogelijk zit hier een oorzaak want normaal werkt dit systeem in de C5 perfect.