Even uit nieuwsgierigheid:
Welk merk benzine tank je? En premium of gewoon Euro 95?
Heb je wel eens geëxperimenteerd met verschillende brandstoffen?
Je motortje wordt natuurlijk wel op de proef gesteld met zo’n ritje…
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Hans, hier in de buurt staat een Tinq pomp.
En die heeft alleen Euro 95 en dat gaat er ook altijd in.
Ik heb nog nooit met andere brandstoffen gereden.
Of er dan wezenlijke verschillen zullen optreden weet ik dus niet.
Een vriend van mij, de grootste Citroen dealer van Noord Nederland
is daar heilig van overtuigd dat er grote verschillen zijn en tankt
in zijn Alpine dus ook altijd Shell V power.
Maar ja… die heeft ook geen AOW.
En volgens mij heeft de motor helemaal niet te lijden daar waak ik wel voor.
Ik hou altijd 700 toeren in reserve.
Wat ik dan weer wel doe is Liqui Moly of Molycote in de motor stoppen,
daar geloof ik dan weer in.
Daar worden de cilinderwanden zo glad als een spiegel van.
Ook staat er constant een van de twee ventilatoren voor de koeling aan.
Ook wordt de VISA speciaal voor het circuit ‘voor’ 2 x 10 mm breder gezet.
Achter staat hij altijd 2 x 10 mm breder.
Maar met 2 x 10 mm ‘voor’ voor op de straat valt niet te rijden.
De schijven gaan er dus altijd weer tussenuit.
Je kan namelijk meer aan het onderstel wijzigen om de gang er in te houden.
Maar met andere benzine er in zou het wel veel makkelijker gaan.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Circuit van Assen Dinsdag 4 Augustus.
Was het 27 Juni nog het domein van Valentino Rossi, 25/26 Juli de pleisterplaats
voor het Truck Star Festival en het vorig weekend 1/2 Aug. voor de Gamma Race Days
met als hoogtepunt Max Verstappen in een Formule 1.
Vandaag ben ik zelf aan de beurt, is het Maandag nog prachtig weer, hebben ze voor
de Dinsdag nog al wat regen achter de hand gehouden.
Ik twijfel maar ga toch om 12.00. uur de baan op en wel op slicks dat zal wat worden.
In het weekend is er zoveel rubber achtergelaten door de deelnemers van de
Supercar Challenge en de BOSS GP bolides. dat het wel ijs lijkt waarop we rijden.
Maar alles went het valt me mee om met slicks op zo’n natte baan te rijden.
Maar van echt hard rijden is geen sprake, meer van proberen de baan droog te rijden.
Maar de regen wint deze dag en blijft maar doorgaan.
Maar om 15.00. uur wordt het toch wat minder en krijgen we allemaal nog als laatste een
half uur te rijden. Dat wordt best nog een aangename rit en de snelheid komt dan
langzaam weer terug. Maar ja daar is de 31e Okt. weer voor ook op dit circuit.
Leuk in de onderstaande film is, een 6 Cil. BMW die van alles probeert om de VISA
kwijt te raken en hem dat niet gaat lukken.
Maar goed is te zien dat een VISA van 850 kg altijd weer bijkomt, omdat je veel later kan remmen.
Grappig is ook de AX die me voorbij gaat, na een blik onder de motorkap blijkt daar
netjes een motor in te zitten van een Saxo 16V. Nu de film kijken.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Gewoon een BX GTI 16V erin lepelen, dan kan je die AX zo terugpakken!
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Taai hoor Kees
Wat zullen ze wel niet denken als er zo`n ouwe” in een stokoud gezinswagentje met vijf deuren voorbij komt razen !
Super!
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Visa GTI 115 schreef:Hans, hier in de buurt staat een Tinq pomp.
En die heeft alleen Euro 95 en dat gaat er ook altijd in.
Ik heb nog nooit met andere brandstoffen gereden.
Of er dan wezenlijke verschillen zullen optreden weet ik dus niet.
Een vriend van mij, de grootste Citroen dealer van Noord Nederland
is daar heilig van overtuigd dat er grote verschillen zijn en tankt
in zijn Alpine dus ook altijd Shell V power.
Maar ja… die heeft ook geen AOW.
En volgens mij heeft de motor helemaal niet te lijden daar waak ik wel voor.
Ik hou altijd 700 toeren in reserve.
Wat ik dan weer wel doe is Liqui Moly of Molycote in de motor stoppen,
daar geloof ik dan weer in.
Daar worden de cilinderwanden zo glad als een spiegel van.
Ook staat er constant een van de twee ventilatoren voor de koeling aan.
Ook wordt de VISA speciaal voor het circuit ‘voor’ 2 x 10 mm breder gezet.
Achter staat hij altijd 2 x 10 mm breder.
Maar met 2 x 10 mm ‘voor’ voor op de straat valt niet te rijden.
De schijven gaan er dus altijd weer tussenuit.
Je kan namelijk meer aan het onderstel wijzigen om de gang er in te houden.
Maar met andere benzine er in zou het wel veel makkelijker gaan.
Je kan het natuurlijk altijd een keer proberen met premium benzine…
Blokje om naar een andere pomp, of rij je nu zonder kenteken?
Wonderen hoef je niet te verwachten natuurlijk, maar net dat kleine beetje extra kan misschien punten opleveren…
Weer even uit nieuwsgierigheid:
Weet je hoe ze die extra 10PK t.o.v. de 180Z uit het blok persen?
Is dat alleen motormanagement of o.a. ook een andere nokkenas?
En die molycote is interessant, daar is ook een topic over…
De meningen zijn verdeeld…
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/219596/
Ik dacht met octaan 103 ook meer vermogen te krijgen, maar ik merkte er geen bal van. Las ook ergens dat het veel meer pingelen tegen gaat.
Je kan misschien je motormanagement aanpassen zodat je je ontstekingsmoment beter kan optimaliseren, maar dat ziek ik Kees niet zo snel doen.
Gewoon op E95 blijven rijden gaat prima!
GrR
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Over dat tanken nog ff hé
Ik gooi alleen nog 95 in mijn Fiat Panda, de rest loopt op V-power of op 102 octaan van Firezone. Het verschil tussen 95 of 102 tanken in mijn Mercedes uit 74 is enorm, net zoals dat bij mijn SM ook al zo was. O ja, de 102 van Firezone bevat gegarandeerd géén biotroep zoals ethanol dat je brandstofsysteem langzaam laat oplossen. In een moderne auto zal die 95 prima werken, maar er zijn ook al merken die heel duidelijk vermelden dat er écht alleen 98 octaan of hoger in mag (Citroën bv voor de DS3 Racing 200 pk) en Bmw en mercedes voor hun sportmotoren.
O ja, bij mijn sm was het vermogensverschil tussen 95, 98 en 102 meetbaar op de rollenbank. Scheelde zomaar 10 pk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Benzine maakt zeker verschil! Ik tank altijd 98 Ultimate of Total 98 Excellium. In Deutschland een paar keer 102 getankt en de oude besteleend loopt ineens 10 km sneller!
Gaaf filmpje! Vergeet ook niet dat die AX bijna 150kg lichter is dan de Visa..
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Ja die 102 van de firezone is geweldig, is gewoon de moeite waard Kees, volgens mij is in Drenthe de Firezone ruim vertegenwoordigd, althans in zuidwest Drenthe…
Mijn Visa 11RE rijdt er supersoepel op, pingelt nooit meer (ja, ook de kleppen moeten gesteld) en loopt makkelijk* 1:20 op de lange baan!
*zo rond de 110, en vooral niet de tweede trap van de Solex aanspreken
Volgens een mij bekende citrofiel heeft het bij zijn Peugeot 403 & DS geleid tot minder snel verlopende klepspeling (dat snap ik dan niet)
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Bedankt voor de reacties en tips, ik ga de tank leeg en voorraad oprijden en ga dan de
de 31e Okt. met V power het circuit van Assen weer op. Op de A 28 is hier V power te koop.
De VISA GTI 115 is gewoon van een kenteken voorzien en er wordt ook elke maand braaf
wegenbelasting voor betaald. Hij valt precies tussen de wal en het schip. Hij is van Mei 1988.
Verschil tussen de 105 en 115 pk., gek genoeg heb ik daar nog nooit echt onderzoek naar gedaan,
aan de nokkenas kan je niets bespeuren. Ik weet alleen en dat kan je wel zien en heb ik ook
gezien dat er andere zuigers inzitten t.o.v andere de 1.6 motoren, volgens mij zegt dat genoeg.
En AZU er zit weer een foto voor je bij waar de VISA zijn r.a. wiel op tilt, vind ik zelf ook een leuke
foto. Ben trouwens blij met al die actiefoto’s die Rene de Boer heeft gemaakt.
De VISA staat weer twee maanden onder zijn hoes, morgen gaan wij via via al op pad naar de Alpen Run.
Via,via, betekent via Grenoble info ophalen hoe het de DSSen naar Peking is vergaan, beiden zijn
nu nog en route, de 16e is de laatste dag.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
De MRB regels zijn middels veranderd, je kan tegenwoordig vanaf 1 maand al schorsen. Vroeger was dat minimaal 3 maanden.
Goed een Visa is niet zo zwaar, dus het valt te overzien. Schorsen kost 24 Euro, dus 1 maand niet gebruiken houd je altijd over. En je doet het gewoon op de computer, dus geen postkantoor meer zoeken die nog amper bestaan
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Op weg naar de Alpen Run zijn we aangekomen in Buis Les Baronnies. Drome 26.
Van hier uit rijden we volgende week Vrijdag in twee dagen de 775 km naar Merano.
Maar voor ik hier in de Drome aankwam ben ik nog even langs gegaan bij Michel Boutias in Grenoble.
Om bij te praten over de Rally Du Maroc 2015 en de DSSEN reis naar Peking.
Al vrij snel maar vooraan in het klassement is de DS21M met Phillip Wambergue aan het stuur uitgevallen.
Ik sprak Phillip Wambergue onlangs bij het evenement ‘Citro Racing’ in Frankrijk en vroeg hem wat er was
gebeurd. Direct tovert hij zijn telefoon te voorschijn en laat mij alle beelden zien. Verschrikkelijk…
De Citroen DS21M… ‘‘AV-555-JR’’ is niet meer, hij is helemaal uitgebrand.
Bij Michel Boutias kreeg ik het hele verhaal tot in detail te horen en heb ook de DS21M daar nog gezien.
De ‘oorzaak van de brand’ is een uiteen gespatte rechter voor veercilinder, nabij het grote dikke als
kunstwerk uitziende uitlaat spruitstuk.
De olie kwam op dit spruitstuk terecht en vatte direct vlam en ook bleef het maar spuiten totdat de druk
totaal was verdwenen. Alles was best goed afgeschermd maar toch…
Hij is uitgebrand mee terug gegaan naar Grenoble en is daar tot 1 Kubieke meter samen geperst als
herinnering en wordt er een tafelblad op gemaakt. Je weet niet wat je ziet, zelfs mijn fototoestel schrok
er van, maar heb toch een plaatje gemaakt.
Er is dus iets heel bijzonders verloren gegaan, juist deze DS2M1 was het neusje van de zalm in de stal
van Bob Neyret. Maar de eigenaar van deze DS21M was Michel Boutias zelf.
Neusje van de zalm, ja, het was de snelste en lichtste DS21M die er bestond, hij woog nog maar 995 kg.
moet je nagaan, dat is 130 kg meer dan mijn VISA GTI 115. die weegt 865 kg.
Normaal gesproken weegt een DS21M 325 kg meer dus 1320 kg.
En dan nu het technische verhaal er achter, alle foto’s heb ik kunnen bekijken. Die motor was tot het
uiterste opgevoerd en bracht 187 pk aan de wielen.
Een prachtige uitgebalanceerd krukas, met daaraan een aluminium vliegwiel en aangepaste drukgroep.
Hele speciale korte zuigers, vederlichte drijfstangen en wat ik heel bijzonder vond was het aanbrengen van
een verstelbaar getand nokkenas wiel en getand krukas wiel en de getande riem daar droog in het carter.
Het geheel was dus breder dan de ketting, dus is daar speciaal een alu deksel voor gegoten.
Door de verstelbare nokkenas is de timing helemaal top af te stellen.
Ook de cilinderkop is helemaal aangepast, zowel de uitlaatzijde voor het uitlaatspruitstuk kunstwerk als
de inlaat zijde voor een speciaal inlaatspruitstuk waarop twee ‘staande dubbele Webers’ staan.
Ook in de versnellingsbak een aanpassing, er zit een sperdifferentieel in gemonteerd.
Hij is er niet meer, maar het is de bedoeling er toch weer een te gaan bouwen in de toekomst.
De DS was ook achter zo licht gemaakt zodat Phillip Wambergue er mee door de bocht kon glijden.
En velen dus te snel af was, de man heeft natuurlijk, hij is 67 een hele behoorlijke staat van dienst.
Dakar winnen is dus echt aan specialisten voor gehouden. En hij heeft van alles gereden.
Google zijn naam eens en dan zie je daar een filmpje hoe dat te werk gaat en hoe snel dat ding is.
De volgend keer het Parijs Peking verhaal, dat was ook heel bijzonder,
vooral het eind, dat geloof je niet. Ik ook niet.
Dus uiteindelijk ongeluk en geluk in het team van ‘Oncle BOB’. zoals iedereen hem kent.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Jemig eeuwig zonde zeg van die DS! Gelukkig is ie zelf ongedeerd.
Maar het is wel geheel in de Citroen rally stijl gebeurd
Begin jaren negentig zijn er immers tijdens Parijs Dakar ook enkele ZX Rallye Raids uitgebrand door ontplofte schokdempers waarvan de olie op het gloeiend hete spruitstuk terecht kwam…
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Hoi Martijn… en anderen.
Als je naar de site gaat van Michel Boutas of Atelier 524
zie je mooie foto’s van de motor en de rest van het project.
En ook de verslagen van de gereden rally’s.
En nog veel meer… neem er de tijd voor.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.