1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
ophanging: faseverschuiving
geerst
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 21-04-2011

Gepost: 31 juli 2015 11:47 PM

Beste A kenners,

Jaarlijkse autokeuring belgie. Mijn mehari’79 wordt nog steeds als ‘gewone’ auto gekeurd,niet als oldtimer. Geen ernstige problemen gehad tot vandaag bij de jaarlijkse keuring: nieuwe norm en test ivm ophanging.
gevolg:-afgekeurd- vermelding op attest:ophangingstest achteraan-faseverschuiving (demping) kleiner dan 35°.

even verduidelijken:schokdempers,veren zijn ok bij de test.Bandendruk stond op 0,7 bar voor beter resultaat.
(meer info,google: goca faseverschuiving)

Ik vraag me af of een mehari wel ooit op deze nieuwe test kan slagen.Belgische meharist met groen attest tot 2016?

Wie kan me helpen?
alvast bedankt!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5380
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 01 augustus 2015 12:22 AM
  [ # 1 ]

Ik begrijp niet eens wat ze daar mee bedoelen!
Is dat weer een bureaucratisch hersenspinsel van een overijverige ambtenaar?

o nee, geen politiek…

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 01 augustus 2015 09:10 AM
  [ # 2 ]

Neen , dat is een gekend probleem in Belgie Rolling Eyes

Elke nieuwe tweedehandse Fiat 500 was ook afgekeurd : te weinig massa op de achteras !

Ook voor de A types een stevig probleem .

Twee nieuwe LIP schokdempers ( bijna onvindbaar ) blijken de enige oplossing .

Wij gingen vroeger met een betonnen reservewiel , totdat ze ook dat door hadden .

Kan je een link plaatsen naar een beetje uitleg over die faseverschuiving ?

Heb het hele jaarverslag een keer doorlopen , maar ben niet veel wijzer geworden .

Walter nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 01 augustus 2015 12:50 PM
  [ # 3 ]

Je kan een loden tank monteren?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3723
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 01 augustus 2015 07:48 PM
  [ # 4 ]

De Goca is heel trots op z’n werk:Zoek maar eens op “Minimum phase shift CITA” dan vindt je een paar papers…  Ze gebruiker een “Eusama” waarde, en nu dus zelfs de faseverschuiving links en rechts. Ik zal eens gaan zoeken wat de Europese toelatingseisen zijn voor nieuwe auto’s want ik krijg zwaar het vermoeden dat ze een testmethode gevonden hebben die verder gaat dan de toelatingseisen voor nieuwe auto’s. De fabrikanten van testapparatuur zijn natuurlijk heel blij, want ieder Belgisch keuringsstation moet zo’n testbank hebben en de DIV ( Belgische equivalent van de RDW) biedt toch geen tegengewicht. We gaan er nog even mee leren leven.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
geerst
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 21-04-2011

Gepost: 01 augustus 2015 10:41 PM
  [ # 5 ]

Beste,

In nederland kan men zich misschien ook wel zorgen beginnen maken. zie http://www.vereniging-atc.nl/afdeling/143/vlaanderen/agenda/goca-de-nieuwe-ophangingstest-de-minimale-faseverschuiving

teksten 2012 pagina 30:http://www.goca.be/upload/rapports_annuels/GOCA_Jaarverslag_2012_NL_Final.pdf
pagina 33:http://www.goca.be/upload/rapports_annuels/GOCA_Jaarverslag_2013_NL.pdf

mooi weer nu, dus geniet ik er nog van! Ik mag nog 14 dagen rondrijden dan herkeuring verplicht.

groeten,

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3723
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 02 augustus 2015 11:32 AM
  [ # 6 ]

Geerst: In Nederland werkt de APK heel anders dan in Belgie de TC, dus voorschrijven dat alle APK stations een verplicht apparaat nodig hebben, dat gaat de volgende jaren nog niet gebeuren. Misschien als er Europese voorschriften komen. Daarnaast heeft Nederland geen dominante Goca met een projectmanager die bijna in z’n eentje zonder weerwoord beslist wat en hoe getest moet worden. Ik ken allebei de methoden.

Maar nu naar de praktische zaken:
Verzwaring achter helpt, omdat dan de E waarde beter worden en ook het verschil en phase dus minder.

Je zou dus een trekhaak kunnen monteren. Vergeet ook niet met een helemaal volle tank naar de test te gaan.
Je zou ook kunnen proberen de veerunit’s links en rechts te wisselen, en zorg ervoor dar je veerarmen echt soepel kunnen bewegen.
Zet ook je “nieuwste” banden, of nieuwe of je beste banden op de achteras: Officieel mag dat niets uitmaken, maar omdat de E waarde test een probleem heeft met relatief “harde” vering en soepele demping bij een lichte achterkant helpen alle kleine beetjes.

Succes,

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
geerst
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 21-04-2011

Gepost: 03 augustus 2015 11:15 PM
  [ # 7 ]

Beste,
U begrijpt duidelijk waarover het gaat, ik begin het ook min of meer te snappen! Op mijn vraag mocht ik tijdens de test ook een keer op de achterbank zitten (+90kg!) en dan was het net voldoende om te slagen.(vorige jaren liet men dat ook oogluikend toe tijdens de schokdempertest).
We zullen “creatief” moeten zijn.
bedankt.Geerst

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 08 augustus 2015 11:41 PM
  [ # 8 ]

Nog even een vraagje , welke schokdempers zitten er nu op , hoe oud zijn deze ??

wij zijn met de 2pk naar de meeting in Torun geweest met de oude LIP schokdempers ,

in de hand voelde die nog goed aan .

onderweg kon ik wel zien vanuit de tweede wagen dat één wiel echt aan het stuiteren was .

Ter plaatse een set nieuwe merkloze achterste dempers gekocht ,

ter plekke gemonteerd , was al los geweest , en het verschil op de terugweg was echt goed voelbaar .

Walter nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
geerst
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 21-04-2011

Gepost: 09 augustus 2015 10:35 PM
  [ # 9 ]

Beste,
Schokdempers zijn van Monroe, 5 jaar geleden geplaatst. De schokdempers zijn sindsdien steeds goedgekeurd ook dit jaar is er geen probleem met de schokdempers maar de nieuwe test meet de “faseverschuiving”. Dit is alleen op te lossen door gewicht op de achteras te plaatsen, kleine 100kg. probleem is dat ze ook meteen het gewicht op de achteras kunnen aflezen!anders was het “creatief” op te lossen.
groeten.Geerst

Profiel  
 
Wammes
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 04-10-2018

Gepost: 04 oktober 2018 01:54 PM
  [ # 10 ]

Hallo,

Ik heb net hetzelfde voor bij mijn Dyane.

Ik ben nieuw op dit forum.
En heb me vandaag hier ingelogd omdat ik hier terecht kwam bij mijn zoektocht naar dit probleem.

Ik heb onlangs een gerestaureerde Dyane gekocht in het buitenland.
Nu wil ik die hier in België laten keuren om die te kunnen inschrijven hier.
Echter vandaag op de keuring is hij afgekeurd.

De opmerking op de keuringskaart was de volgende :

Ophangingtest vooraan : faseverschuiving (demping) kleiner dan 35 graden

De man op de keuring zei met dat hij links vooraan zijn waarde niet haalde.


Wat ik wel raar vond is dat ze op de keuring eerst de test van de wielophanging vooraan deden.
En dan haalden ze er de luchtslang bij en pompten ze de beide banden vooraan een beetje harder.
(jammer genoeg weet ik wel niet op hoeveel bandenspanning ze stonden en/of nadien staan)
Toen hebben ze de ophangingtest opnieuw gedaan en kwam de man mij vertellen dat hij links vooraan niet voldeed.
Ik kan me wel voorstellen dat hoe hoger de bandenspanning is, hoe nadeliger dat is voor deze test.
En de bandenspanning van een 2cv is toch merkelijk lager dan die van een gewone auto. 1.3 bar t.o.v. 2.2 bar zowat.


Nu ken ik wel iets van techniek en auto’s en oldtimers; maar dus niets van het systeem van ophanging van een 2cv of Dyane.
Hierin ben ik echt een leek.  Het is mijn allereerste A-type Citroën.  Maar ik wil zeer graag bijleren.


Nu ben ik dus ook op zoek naar :
- Wat dit juist betekent ?
- Waar dit kan aan liggen ? Wat is er stuk of versleten ?
- Welk onderdeel(en) vervangen dienen te worden

Is dit gewoon de schokdemper of is het de gehele ophanging die nieuw moet ?


Ik ben zeer leergierig en zou dit zeer graag zelf willen herstellen.
Enkel zo kan je iets bijleren.
En ik sleutel nu eenmaal graag aan ‘oude mekaniek’

Maar dan kan je natuurlijk wel eerst een duwtje gebruiken in de juiste richting. Zeker als je (nog) leek bent.


Alvast bedankt.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 04 oktober 2018 08:08 PM
  [ # 11 ]

Belgische ophangingstest is gewoonlijk een probleem voor de achtervering :

te weinig massa van de auto om de voorgeschreven waarden te halen .

probleem zit hem in de te hoge eisen voor zeer lichte auto’tjes .

De constructeur kan dan een afwijking vragen , zoals voor de Fiat 500 gebeurd is .


Dat ze de banden oppompen is normaal als deze te plat staan , kijk even welke druk er NU in zit .

Ik vermoed dat je twee nieuwe voorste schokdempers zal moeten monteren , als die al op Uw wagentje zitten :

de oudere modellen hebben die nog niet .......

dan is het een heel ander verhaal van” Batteurs en Frotteurs ”

dus enkel de schokdempers is normaal gezien genoeg .

Uit nieuwschierigheid , in welk keuringsstation ben je geweest ? Oldtimer of gewone inschrijving ??

Walter nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Wammes
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 04-10-2018

Gepost: 05 oktober 2018 10:16 AM
  [ # 12 ]

Ik ben in het keuringstation van Hechtel-Eksel geweest.
Dat is vlakbij mijn werk (waar de Dyane ook gestald staat nu hij nog immigrant is en de inburgeringsprocedure nog niet heeft doorlopen).

De auto moet nog in België ingeschreven worden. Dus het is zijn allereerste belgische keuring.
Ik heb daarvoor de nummerplaten van mijn andere oldtimer er op gehangen.
Dus tja …… oldtimerkeuring.


Wat ik raar vind is dat tijdens de meting op de keuring op dat schermpje alle waarden in het groen stonden.
Zowel bij de test aan de linkerzijde vooraan was er een balkje in het donkergroen dat van onder op het scherm langzaam aan opvulde naar boven toe.
Op het einde van de test was het ‘balkje’ tot bovenaan gevuld in de kleur donkergroen.
Aan de rechterzijde was het verhaal geheel exact.

Daarna hebben ze dan de test een (ik denk) derde keer gedaan.
Maar eerst heeft 1 man dus de banden vooraan wat harder gepompt.
Misschien deden ze dat in de hoop daarmee betere waarden te halen (?)

Ook bij de laatste test kreeg ik weer zowel eerst links, als daarna rechts, op het schermpje een groen balkje te zien dat langzaam aan tijdens de testprocedure (het zogenaamde trillen op de trilplaat) opvulde van onderen tot boven. Dus ik dacht ….. “alles is in orde”
Ik vond het wel gek dat ze de test meermaals hadden gedaan ….. maar ik dacht …… “het zal wel in orde zijn.

Dan heeft hij de auto vooruit gereden en de test herhaald op de achteras.
Hier vloog hij doorheen, alsof het niets was.

Ik denk dus dat er geen sprake is van het feit dat een Dyane (of een 2Cv) een te ‘lichte’ auto zou zijn (smiley … wink wink)
Alhoewel een Dyane duw je makkelijk de berg op dan een nieuwe Fiat 500.

Dus tja …….. bij mij zit het probleem niet op de achteras, maar dus wel op de vooras.

Ik heb intussen raad gevraagd bij een 2pk-garage en daar zeggen ze ook dat het 9 van de 10 de schokdempers gaan zijn.
Ik ga dus gewoon 2 nieuwe monteren en dan terug naar de keuring rijden.

Welk merk ze zijn weet ik niet.
Alleszins geen Monroe ……… want die moderne/nieuwe zouden voor de 2Cv of Dyane en Mehari echt wel niet goed zijn.


Wat de mannen van de keuring betreft …. Ik weet het niet.
Ofwel voldeed de auto net wel aan de test en hebben ze dan de banden wat bijgepompt tot ze, …… tja ….. te hard opgepompt stonden.
Want een Dyane heeft maar 1.2 bar zowat vooraan t.o.v. een moderne auto die 2.2 à 2.5 heeft.
En is hij dan met te harde banden gefaald voor de test.

Maar dan zou er sprake zijn van beïnvloeding om auto’s opzettelijk te kunnen afkeuren.
Nu weet ik wel dat dit zeker al gebeurd is op onze Goca, maar ik denk echt niet dat daar gisteren sprake van was.

De 3 jongens van de keuring kwamen nostalgisch naast de Dyane staan en waren aan het grappen en grollen met diegene die er in zat :
Grapjes in de zin van “dat het hem goed stond in zo’n Dyaneke” en ook dat de auto er nog zo verdomd goed uitzag.

Dus ik voel eerder aan dat ze aan het proberen geweest zijn om hem net wel goedgekeurd te krijgen.
Dus ik praat eigenlijk geen letter over ‘kwaad opzet’.

Wat natuurlijk niet wegneemt dat de test misschien niet echt conform is voor dit type A van de oude Citroën modellekes met hun toch wel zeer specifieke ophanging.


Ik ga gewoon 2 nieuwe schokdempers kopen en monteren.
En dan ga ik de banden op de juiste druk zetten volgens de gegevens in de vraagbaak.
En rijd ik opnieuw naar de keuring.
En ga ik er wat dichter bij staan. Van zodra ze de banden oppompen dus ik ze gewoon de bandendruktabel uit de vraagbaak onder de neus.

Wat dan de discussie gaat zijn ……… ik weet het niet.

Mij lijkt wel dat als je nieuwe schokdempers steekt en de auto voldoet niet aan de test; dat dan misschien eens moet nagedacht worden of net die specifieke test misschien niet echt van toepassing is op een bepaald type auto.  Denk dan maar aan het verhaal Fiat 500.
Niet alle auto’s zijn gelijk.
En wat de ophanging betreft zijn de oude A-types Citroën al helemaal buitenbeentjes.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 05 oktober 2018 10:21 AM
  [ # 13 ]

Twee nieuwe schokdemperkes en een herkeuring en je bent er van af ! Laughing

Walter   nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 05 oktober 2018 10:51 AM
  [ # 14 ]

Wel opletten dat je de juiste schokdempers koopt. Mijn ervaring is dat alleen die nieuwe dempers van Burton het échte goede veergedrag geven!

https://www.burton2cvparts.com/schokbreker-voorzijde-2cv-12mm-p-5143.html?cPath=499_8015_8016

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 05 oktober 2018 04:14 PM
  [ # 15 ]

Na lang zoeken dan toch een uitleg:

Bij die faseverschuivingsmeting
wordt het verschil in fase tussen de sinusvormige
beweging van de plaat en de kracht op de
plaat gemeten. Is dat verschil groter dan 40˚, zo
zeggen nu de Goca-regels, dan werken de dempers
naar behoren, ook al is het gemeten minimaal
wielgewicht kleiner dan 20%.

Hoe langer de auto op de plaat rust hoe hoger de fase verschuiving.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook