Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
van de voorpagina
Citroën Nederland, 80 jaar aan het Stadionplein
Afgelopen vrijdag 24 juni om 16:00 uur was het exact tachtig jaar geleden dat Citroën Nederland haar eerste vestiging aan het Stadionplein in Amsterdam opende. Een gelegenheid die men niet ongemerkt voorbij kon laten gaan. Wij trokken naar de hoofdstad om het Citroën-Forum te vertegenwoordigen, maar vooral om dit bijzondere gebouw eens van dichtbij te aanschouwen.
Op 24 juni 1931 verzamelde Citroën Nederland haar personeel en dealers op het Stadionplein in Amsterdam om vol trots het nieuwe pand in gebruik te nemen. Een markant pand, op een zo mogelijk nog opvallender plek. Direct naast het Olympisch Stadion uit 1928 en ontworpen door dezelfde architect, Berlage-leerling Jan Wils. Een modern en representatief gebouw, dat in 1931 hoge toppen scheerde op het gebied van gebruiksvriendelijkheid en moderne installatietechniek. Kortom een visitekaartje om mee uit te pakken. Toen én nu.
Helemaal in de sfeer van toen heeft Citroën tachtig jaar later opnieuw haar personeel, haar dealers en een vertegenwoordiging van alle in ons land actieve Citroënclubs verzameld in de showroom van wat nog steeds een opmerkelijke verschijning in het Amsterdamse straatbeeld is, het Citroëngebouw aan het Stadionplein. Na een hartelijk en smakelijk welkom werden de aanwezigen uitgebreid in woord en beeld door de geschiedenis van het gebouw en Citroën in Nederland geloodst. Een interessante uiteenzetting van tachtig jaar ontwikkeling en innovatie.
Dat de ontwikkelingen bij Citroën niet stil staan werd nogmaals benadrukt door de uitgebreide aandacht die werd geschonken aan het afscheid van algemeen directeur van Citroën Nederland, Philippe van Bloeme. Vertegenwoordigers van het personeel en de dealerorganisatie grepen hun kans om Dhr. Van Bloeme nog eenmaal uitgebreid in het zonnetje te zetten. Voorzien van zonnetje, bloemen en cadeau’s was het toen aan de scheidend algemeen directeur om zijn dank te betuigen voor de vruchtbare samenwerking en natuurlijk om het aanwezige publiek voor te stellen aan zijn opvolger, Dhr. Julien Montarnal. Dat de per 1 juli nieuw benoemde algemeen directeur deze kans aangreep om kort kennis te maken met ‘zijn’ nieuwe organisatie spreekt voor zich.
Citroën Nederland, tachtig jaar op het Stadionplein, een nieuwe algemeen directeur en een vat vol toekomstvisie. Ingredienten genoeg om het daar nog eens tachtig jaar vol te houden.
tekening http://www.veerkamp.nl (lambiek.net)
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Ik kan je wel zeggen het een eer te vinden daar te hebben mogen werken.
VISA GTI 115.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Mooi stukkie proza graddus!
Prachtig gebouw inderdaad. Van binnen is het iets minder, kan ik je uit zeer recente ervaring berichten.
Ook parkeren rond het gebouw is helaas een crime.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Voor het gebruik van deze mooie illustratie had de redactie Joost Veerkamp natuurlijk om toestemming gevraagd, die we direct gekregen hebben. Bij het bekijken van zijn site, valt op dat er in zijn tekeningen vaker Citroëns voorkomen. Daarom hebben we Joost Veerkamp gevraagd om een bijdrage voor de voorpagina van het forum waarin hij kan uitleggen wat hij met Citroëns heeft. De toezegging daarvoor hebben we binnen, maar een datum ligt nog niet vast. Wanneer we zijn tekst plaatsen, komt er natuurlijk ook weer een mooie tekening bij. Hou de voorpagina de komende weken in de gaten! Ook vanaf je vakantie-adres…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Helaas, er is triest nieuws over dit gebouw…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Citroën-gebouwen aan Stadionplein verkocht
De Citroën gebouwen aan het Stadionplein zijn verkocht aan Bouwinvest. Per 9 december aanstaande zullen de activiteiten van de Citroën-dealer worden voortgezet op een prachtige nieuwe locatie aan de Pieter Braaijweg 2 in Amsterdam-Duivendrecht.
De gebouwen aan het Stadionplein zullen een multifunctionele invulling krijgen, zo meldt Bouwinvest. In het voorlopige programma wordt voorzien in kantoor-, horeca- en detailhandelsruimten. De komende maanden zal er samen met de gemeente Amsterdam gewerkt worden aan de invulling van de conceptplannen, waarbij bewaking van de monumentale uitstraling centraal staat.
bron: persbericht Citroën Nederland
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Begin deze week verdwenen opeens de letters van de gevels. En toen ik vanmiddag langsreed waren de auto’s al uit de showroom
Einde van een tijdperk…
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Deze week in het parool nog een leuk stuk over het pand. Vind het persoonlijk zo dom dat ze zo’n pand verlaten, er is geen enkele ander merk in heel Nederland die in het bezit is van een historisch locatie als deze. Natuurlijk had het pand de afgelopen jaren wat aan de charme verloren maar in de basis was er potentie om hier een showroom van te maken waar zelfs Bentley of Ferrari voor zouden tekenen. Iedere Amsterdammer en Citroen liefhebber kent het, een merk moet juist aanspreken en dat doe je door te onderscheiden van de massa. Dan heb je iets unieks in handen en verkwansel je het door te vertrekken naar de Bijlmer waar je zo makkelijk kan parkeren en het echte citroen gevoel in een Citroen experience kan beleven, houdt toch op wat een gezeur. Dood en dood zonde en hier krijgt Citroen spijt van, na 83 jaar vertrekken! Natuurlijk moet je naar de toekomst kijken en niet blijven hangen in het verleden maar het verleden kan je wel koesteren en gebruiken om je merk een identiteit mee te geven, zo ook dit historische pand. Ja ik ben diep teleurgesteld in ons merk.
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
ehhh… Citroën wilde best blijven hoor en het pand opknappen, uitbreiden en er haar hoofdzetel blijven behouden… Maar het bestuur van stadsdeel zuid maakte dat onmogelijk. Dat je het even weet….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27888
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Het is dus gewoon erg jammer dat het bestuur de bijzonderheid er niet van in zag en waar het ook om ging daar een uitzondering voor te maken.
Ze hebben er in elk geval 90 jaar Citroën nog weten te vieren, waar ze een aardig unieke optocht van alle modellen voor elkaar wisten te krijgen.
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
van de voorpagina
Voer voor Citrofielen en filosofen
Op Citroën-Forum houden we van recensies. Deze keer gaat het echter niet om paardekracht en draaimoment, maar om smaak, consistentie en presentatie van voor-, hoofd- en nagerecht. We gaan eten aan het Stadionplein. Daar vind je (denk-)voer voor Citrofielen en filosofen.
Baut, Gebouw 1
Onder Amsterdamse garagisten was de aanduiding “Het Plein” jarenlang de vast term voor de hoofdvestiging van Citroën in de Lage Landen. Gevestigd in twee grote gebouwen aan het Amsterdamse Stadionplein was het niet alleen de plek om een nieuwe of gebruikte Citroën aan te schaffen, maar ook de plaats waar onderdelen betrokken konden worden die noodzakelijk waren voor het in orde houden van ondermeer onze Godinnen. Tijden veranderen en ook de autosector verandert. Grote reparatieinrichtingen werden meer en meer overbodig en zelfs de gescheiden importorganisaties van Peugeot en Citroën zijn langzaam maar zeker samengesmeed tot een efficiënte club die zich met alle PSA-producten mag bezighouden. De importeursburelen aan het Stadionplein zijn verlaten, de verkoopafdeling en reparatieafdeling zijn naar een modern pand aan de ringweg vertrokken en de zo kenmerkende gebouwen aan “Het Plein” zijn leeg komen te staan. Tja… wat nu?
Het Stadsdeel Amsterdam-Zuid is bezig met een grote herontwikkeling van het Stadionplein en ziet daar geen ruimte meer voor automobiel-gerelateerde activiteit. Leegstand zou onherhoepelijk tot verpaupering leiden, dus ook dat is geen optie. Twee slimme ondernemers zien hun kansen schoon en zie daar: in zowel gebouw 1 als gebouw 2 verschijnen pop-up restaurants. Die moeten uw redacteuren natuurlijk gaan uitproberen, want na harde arbeid voor Citroen-Forum vraagt de maag om voeding! Aldus gaan wij op pad naar het Stadionplein. Op een kille zaterdagmiddag besluiten wij de lunch te genieten in Restaurant Baut, gelegen op de begane grond van gebouw 1, het voormalige hoofdkantoor van Citroën Nederland. Bij binnenkomst rond het middaguur is de tent nog behoorlijk leeg, maar dat geeft ook even de kans om rustig rond te kijken. Waar eens de Traction, DS, GS, CX en C6 stonden te pronken, staan nu eenvoudige tafels en stoelen. Waar eens de verkopers hun kantoortjes hadden, staat nu de geïmproviseerde keuken. Het geeft een wat vreemd gevoel, uw redacteur liep hier als zevenjarig jochie met zelfgemaakte tekeningen van toekomstige modellen naar binnen om ze te ruilen voor folders en suikerzakjes. Het maakt ons melancholisch: ach ja, vroeger…
Tijd om aan tafel te gaan. De bediening is vriendelijk, maar gezien de rust in de zaak zou het een tikkie vlotter mogen. Of is het onze hoofdstedelijke haast? We besluiten eerst maar eens wat te drinken te bestellen, een witte wijn en een biertje, alsmede een mand brood met truffelcreme. De witte wijn en het brood komen vlot en zijn erg smakelijk. Het biertje haalt de tafel niet, want de jongste bediende laat het in de laatste meter van z’n dienblad glijden. Biertje nummer twee komt aan en zo maken wij al kletsend over hoe het nu toch verder moet met dit prachtige gebouw een keuze uit het lunchmenu: twee maal de Baut-burger van Angus Beef. De frites blijken een los te bestellen accessoire te zijn en omdat frites nou eenmaal bij burgers horen, nemen we die er natuurlijk ook bij. Inmiddels stroomt de showroom vol en wordt het gezellig druk. “Of de overwegend jonge bediening dit aankan?”, vragen we ons af, want de wachttijden nemen toe en we zien dat er wat spanning ontstaat. De intussen geserveerde Baut-burgers smaken er niet minder om. De presentatie van het geheel is daarbij ook nog eens prima voor elkaar en de frites zijn vers en warm. We bestellen er nog maar eens een wijntje en een biertje bij en na het verorberen van deze prima lunch sluiten we af met een espresso. Na twee en een half uur hebben we prima gegeten in een toch wel bijzondere omgeving, die naar onze smaak toch iets meer had mogen worden aangekleed, liefst met een wat dikkere knipoog naar het prachtige autoverleden van dit unieke gebouw. We vragen om de rekening, die naar ons idee ook weer wat te lang op zich laat wachten en bovendien niet klopt, want hij is te laag. Na wat gesteggel met de overigens correcte serveerster, krijgen we een gecorrigeerde rekening en kunnen we afrekenen. Totaal betalen we € 51,60 voor deze onderhoudsbeurt van de maag, kleinmateriaal zoals BTW inbegrepen, voor een prima lunch. Helaas is de service op momenten wat… ehhh… Baut?
tekst: waterman, foto’s: Davied Eliasar
Citroën, Gebouw 2
Als kind reed ik er met mijn vader eens naar binnen. Rondjes rijdend naar boven. We stapten uit in een grote, hoge ruimte. Als je naar buiten keek, zag je het Stadionplein. Het stond er vol met Citroëns. Sommige op een brug. En overal waren mensen aan het werk. De garagist die ons hielp, deed de motorkap open. Ik was onder de indruk van zijn handen, die zwart zagen van de olie en de viezigheid. Hij gaf mijn vader met weinig woorden te kennen dat hij de motor weer moest starten. Het rook er naar olie en rubber. Hij zag direct wat het probleem was: een verkeerd afstelschroefje voor de benzinetoevoer. In vijf minuten was het gerepareerd.
De ruimte is nog precies dezelfde, alleen zijn de stoere norse garagisten vervangen door vriendelijke obers. De auto’s zijn verdwenen, daarvoor in de plaatst staan er roze tafels en stoelen. En het ruikt er naar eten dat klaargemaakt wordt. De kaart is helder. Drie voorgerechten, drie hoofdgerechten – een met vlees, een met vis en een vegetarisch – en drie nagerechten. We zitten bij het raam en kijken uit over het Stadionplein, dat nu een grote bouwput is. We krijgen lekkere wijnen, stukjes brood met gezoute boter, gefrituurde pepertjes en een sapje van selderij en lavas tussen de gangen door. Het is ontzettend lekker. De koks verstaan hun vak, net als de garagisten die hier ooit de dienst uitmaakten. De eigenaar van dit pop-up restaurant komt even aan onze tafel en vertelt dat zijn restaurant er tot eind september zal zijn. Daarna wordt de oude Citroën-garage een winkelcentrum: beneden winkels en hier boven kantoren. Hopelijk blijft het garage-achtige wel behouden, net als nu. Want hoewel Citroën onmiskenbaar een restaurant is, waan je je toch nog in de oude werkplaats. Jammer alleen dat er niet ergens een mooie CX of SM staat, desnoods een roze.
tekst: Frank Meester, foto’s: Davied Eliasar
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Als je daar dan jarenlang gewerkt hebt, is dit toch wel bijzonder om te zien.
De gebouwen staan er gelukkig nog en dat is nog het mooiste van alles.
Maar er omheen eerdaags, zal “het plein”, het plein niet meer zijn.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Werd in het voorpagina-artikel van gisteren nog de wens uitgesproken dat er meer Citroëns aan het Stadionplein te zien zouden zijn, zo wordt die wens vandaag al verhoord. Citroën Nederland heeft juist een persbericht verspreid. Bij Restaurant Baut staat nu een door de kunstenaar Leon Römer beschilderde Citroën C4 Cactus.
Uit het persbericht: “Leon Römer (29) is afgestudeerd als illustrator aan de kunstacademie van Sint Joost. Hij werkte eerder aan projecten voor o.a. Samsung, H&M, NS, ExxonMobil, Keune Haircosmetics en bewerkte een tram van het GVB in zijn kenmerkende stijl. Leon vond de Cactus in eerste instantie ‘een stoere en speelse auto die niet lijkt op andere auto’s’. De Airbumps van de Cactus bewerkte hij met een patroon waarin kippenbouten (als verwijzing naar Baut), de springstof C4, cactusplanten en citroenen zelf terugkomen.”
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Amai, wat een invloed heeft dit forum toch!
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Persoonlijk vind ik het niet staan. Had dan de hele auto gedaan…..of maak er een geheel van in combinatie met de airbumps? Dit vond ik al heel origineel…...die cactussen.
Vind die Cactus van Römer te braaf gedaan maar je weet natuurlijk niet wat zijn opdracht was.
Verder krijgt het winkelcentrum hopelijk ook een verwijzing naar z’n verleden, minstens in z’n naam bvb. limoenman shoppingcenter .....
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017