Ondertussen doen de pinkers links en rechts het niet of nauwelijks meer. De 4 knipperlichten branden wel, maar pinken en klinken, slechts om de 20-30 seconden, daartussen branden ze continu.
Lijkt me een probleem in de pinkerdoos zelf.
Is deze pinkerdoos te openen en te repareren, dan wel in zijn geheel te vervangen door een originele bimetaal (liefst; = identiek DS?) of elektronische?
Ik veronderstel dat ik ze links in het dashboard zal vinden (zwarte vierkante/rond aluminium doosje?)
dank je voor de info
Walther
ds21M 1966
sm 2.7 carb M 1971
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Als het dezelfde is als bij een DS kan je deze relais gewoon nog nieuw kopen.
Deze dus:
Overigens zou het mij ook niet verbazen als het een probleem is van een slecht contact waardoor de voltage te laag is en daardoor het knipperen niet lekker werkt.
Misschien eerst maar eens even meten
ondertussen het dashboard gedemonteerd en de pinkerdoos uitgehaald, contacten opgekuisd (2 stuks verbonden, drie aanwezig: P, L en +), maar helaas pindakaas…
Blikken doos opengemaakt en ik zie niks verkeerd, maar ik ken er ook helemaal niets van; is gecompliceerder dan ik dacht. Relaitje en bimetaal..? Dan maar morgen een ‘nieuwe’ gaan zoeken.
ds21M 1966
sm 2.7 carb M 1971
Is dat niet zo’n rechthoekig doosje (net als DS) dat open kan?
Met een heel klein stelschroefje aan de zijkant kan je het wel afstellen…
Ik heb bij m’n DS een GS pinker gemonteerd. Gewoon omdat ik die had liggen. Werkt perfect, alleen is ie veel stiller…
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Op de foto van mij staat een origineel DS relais. Mogelijk is het van oudere types natuurlijk wel anders.
Heb je ook de spanning gemeten? Het slechte contact of slechte massa kan ook ergens anders zitten.
Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Is origineel citroen en zit ook in de 2CV. Pak een andere en kijk of her dan wel werkt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Arjan, die van jou is toch voor de alarmlichten?
De originele van mij (DSpecial ‘72) ziet er zo uit:
Achter dat kleine gaatje zit een stelschroefje.
Heeft overigens maar 2 aansluitingen: “+” en “com”. En dan nog een niet aangesloten “rep”
Zo’n aluminium tonnetje heb ik er nu ook in zitten, van een GS dus…
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Degene van de foto heb ik idd voor de alarmlichten gebruikt. Dat komt omdat je er voor de alarmlichten 1 extra moet plaatsen.
Hier beide in de DS, degene van de knipperlichten is hetzelfde als de alarmlichten
Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
On topic. De TS moet een nieuw tonnetje uit een eend scoren.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Of GS ...
Of toch DS?
Heeft iemand een onderdelenboek met voorbeeld wat er in een 71er hoort?
Misschien is de originele al eens vervangen door zo’n tonnetje…
Een nieuwe gehaald in de plaatselijke Citroen garage, 15 euro voor een electronisch doosje, met 3 contacten.
Gemonteerd, nu pinkt ie om de 4-5 seconden, erg traag dus ook. Geen idee of dit normaal is bij een 2pk?
Wellicht elders een probleem.
Verder zoeken dan maar met schema en multitester. Origineel is het daaronder al lang niet meer.
Ik heb een originele SM alarm schakelaar (feu de détresse) liggen die ik zou installeren, merk DAV (made in France).
die heeft onderaan 7 lippen (4+3) en geen schema. Iemand?
ds21M 1966
sm 2.7 carb M 1971
Schemaatje even niet bij de hand, uit het hoofd/geheugen.
De “4” contacten is een dubbele schakelaar, paar is onder en boven, daarmee sluit je de linker en rechter knipperlicht aan op het extra knipperlichtrelais.
De ‘3” contacten zijn een omschakelaar, die gebruik je om 12 volt naar het extra knipperlicht relais te sturen.
To err is human, not to err is divine.