Totaal aantal Berichten: 27888
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Prowl schreef:Zou je die paar extra PK’s echt gaan merken?
Van een ander blok weet je ook niet wat er mee gebeurd is, misschien is het wel compleet afgetrapt en daar kom je pas achter als het erin zit
Het gaat om de betrouwbaarheid, dus niet om de extra PK’s
Dan kan je je wel afvragen of zo’n RFS blok de juiste keuze is… Zoals je zegt, vaak afgetrapt. Dat blok ligt niet voor niets naast de auto. Dus of veel kms of ze hebben hem gecrashed
Daarbij zijn net alle onderdelen voor dit blok anders, daarom duurder en lastiger in onderhoud dan een standaard 2.0 16v uit die jaren die zo’n beetje in elke C5 benzine lag.
Ik weet niet hoe een 1.9 16v MK2 rijdt. Maar zo’n RFS 167 pk is een enorm toerenmonster. Laag in de toeren gebeurt er weinig, daar moet je natuurlijk wel van houden
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
In die zin weinig verschil met een Mi16; ook een toerenmachine en ook veel specifieke onderdelen die toch ook niet gratis zijn. Dat zal geen heel groot verschil maken denk ik. Spannender zijn denk ik de aanpassingen die gedaan moeten worden om ‘m werkend te krijgen.
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
beide moet je flink in toeren jagen voor the fun part. Onder de ~4600 toeren rijdt een MK2 net zoals een BX 1.9GTI. Prima dus. Je kunt er rustig 50 mee sukkelen in de 4. ZX zal wel vergelijkbaar doen. De onderblokken zijn er zwaar genoeg voor. In verhouding hebben beide blokken hoog in toeren gewoon echt veel vermogen en zijn ze onderin voor je gevoel heel tam. Komt omdat ze bovenin zoveel meer bieden. Onderin rijden ze hetzelfde als een BX GTI terwijl ze voor je gevoel langzamer zijn. BX GTI doet het omgekeerde als je een 16V kent: onderin heerlijk veel koppel en met veel toeren maken mis je echt de 16 kleppen. Heb je kans om een MK1 te rijden Wouter? Zou het je zeker aanraden, dan kun je het verschil voelen. Dat is de reden dat ik je een mk1 blok (of kop) aanraad. Qua vermogen doet de MK1 er nog wel een schepje bovenop.
Qua kosten: alles aan een 16V is duurder en specifieker, zal voor een ZX 16V niet anders zijn.
De XM 2.0 16V levert beduidend minder vermogen ik meen 135pk. Dat zou voor mij nooit een optie zijn in een BX 16V.
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Nee, een standaard 2.0 16V is voor mij zeker geen optie. Ik vond de 148 PK het al geen idiote sprinter maken (vlot hoor, maar niet veel meer), minder vermogen moet ie zeker niet hebben.
Ik zou best eens met een MK1 willen rijden, dat heb ik nog nooit gedaan. Heb jij er niet toevallig nog 1 ?
Overigens is de BX vanmiddag weer erg netjes afgeleverd bij mijn garage. De transporteur had alsnog wel wat moeite gehad met het opladen (had zich een beetje verkeken op hoe laag ie stond), maar met veel beleid is ie zonder problemen op en van de wagen gekomen. Die last is dus al van m’n schouders
Kom maar een keer langs als je in buurt bent (brabant midden of west)
Totaal aantal Berichten: 5464
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Wouter!:
http://www.citroen-forum.nl/markt/advertentie/7549
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Bedankt voor de tip Gert. Ik zie er toch even vanaf. Ik heb zelf ook nog een (lopend gedemonteerde) DFW staan. En het zou me sowieso nu even te snel gaan.
@ Felice: ik ga je binnenkort wel even een PM sturen, dat lijkt mij zeker goed om eens te doen (en wordt het geen D6C, dan wordt het alsnog wel leuk )
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Via rehc ben ik in contact gekomen met iemand die een RFS in zijn BX heeft gelegd. Hij heeft mij meteen al wat nodige aanpassingen verteld, dat lijkt allemaal nog wel te overzien. Binnenkort ga ik een keer bij hem langs, aangezien hij de BX nog heeft kan ik dan meteen even kijken hoe het blok er in hangt (en hopelijk ook ervaren hoe dat rijdt ).
Is het dan definitief dat ik de BX motorisch op ga knappen? Nog niet 100%, maar ik neig er wel steeds meer naar. Zal alsnog wel een meer-maanden-plan worden (en wie weet nog wel langer).
Goed nieuws Wouter!
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Mocht je nog een motor zoeken voor in de bx dan weet ik nog wel een motor te liggen…. Gereviseerde 2.0 16v, RFY is het geloof ik met het variabele inlaat systeem, standaard 155pk. Eventueel met computer
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Hoe is het met deze schoonheid, al een nieuw hart gevonden?
XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.
Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Kuch, kuch, laagje stof.
De hobby heeft bij mij ca. een half jaar op een laag pitje gestaan. Geen zin en geen tijd om er mee bezig te gaan. Ook hield het feit dat de auto in een externe garagebox stond mij tegen om er mee aan de slag te gaan. Inmiddels ben ik verhuisd en is het puntje van geen tijd hebben daardoor ongedaan gemaakt . Ook kreeg ik weer kriebels toen ik de BX meeverhuisd heb naar de garage die ik nu op eigen terrein heb
De kogel is wat mij betreft ook (zo goed als) door de kerk, het moet een RFS worden. Zodoende heb ik mijn reserve DFW al verkocht, soms moet je ook wat ruimte maken om weer wat leuk nieuw speelgoed aan te kunnen schaffen.
Inmiddels heb ik voor de RFS wat interessante bezoekjes afgelegd en kan ik er in de komende maanden hopelijk meer over melden. Het zal overigens niet zonder slag of stoot gaan en er zijn ook de nodige aanpassingen nodig om het goed werkend te krijgen.
Wanneer weer rijdend: Citromobile 2017 is mijn doel, dat lijkt mij een mooi streven.
Ik zou er gewoon een origineel blok in lepelen. Als je dat blok reviseert kun je tonnen verder vooruit en bovendien zou je de carterpan wel kunnen aanpassen zodat de auto zijn olie beter verdeelt.
Als je hulp nodig hebt met de inbouw en ik kan, dan kom ik je graag helpen.
BX 19TZI Break (blauw): GTI blok (standaard) weer fantastisch rijdend gemaakt.
BX GTi 8 klepper (rood): blok gekieteld, 50 tinten rood en een wagen die weer gered is.
BX Ourane (grijs): gekocht in Frankrijk. Opties zoals airco en abs. Inmiddels 152.000km gelopen. Heerlijke en complete wagen.
BX GTi 16v Mk1(zwart): Opties zoals cruise control, lederen bekleding en schuif-kanteldak. (De mooiste BX van de wereld) Compleet gerestaureerd.
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Een update dan maar. Het is als volgt: afgelopen weekend met een groep Peugeot-vrienden een start gemaakt met het herstel van de 16V. En omdat het altijd eerst erger moet worden voordat het beter wordt, zijn we begonnen met het demonteren van het blok.
Eigenlijk ging het allemaal best voorspoedig. Scheelt natuurlijk ook dat er meerdere mannen bij waren die al vaker met dit bijltje hadden gehakt, op hydrauliek na.
Na even vogelen hadden we een manier gevonden om de auto op te krikken (op paar plankjes duwen, schaarkrikje onder subframe en vervolgens assteunen onder subframe). Toen ie daar op stond ging het vrij voorspoedig. Het scheelt dat de buurman een garagebedrijf heeft, een flinke hefboom om de naafmoer los te krijgen was dus ook zo geregeld.
Na demontage van de inlaat werd ook duidelijk wat de schade is aan het blok, zie 1 van de foto’s. Duidelijk genoeg dus. Een geluk bij een ongeluk: de kop, die nog maar ca. 1000 km geleden compleet gereviseerd is, lijkt onaangeraakt de zijn. De inlaatkleppen lijken in ieder geval nog goed. Binnenkort maar eens de boel open halen en kijken hoe het er precies voor staat.
Blok is er nu dus compleet uit. Komende maanden ga ik besteden aan het opknappen van de motorruimte (vooral heel erg vies).
Paar plaatjes bij het praatje:
Op de plankjes duwen:
Koelslangen afkoppelen:
De klusplek + mijn nieuwste speeltje (kon ‘m niet laten staan )
Al heel wat delen verwijderd (bumper is er ook nog af gehaald voordat het grovere werk begon):
De boosdoener:
Mooi dat je er mee aan de slag bent!
Altijd het zelfde verhaal bij de D6C… Drijfstang nr 3 komt buiten spelen, gevalletje hoge km’s stand, door de jaren heen een lager die bij lange bochten droog loopt.
XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.
Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.