In het document B2CA0QP0 - Werkingsprincipes : Mechanische onderdelen BVA AM6-VERSNELLINGSBAK is te lezen:
2. Oliepomp
2.1. Opstelling
De oliepomp is tussen de koppelomvormer en het versnellingsbakhuis gemonteerd.
2.2. Functie
De oliepomp zorgt voor: :
Olietoevoer naar hydraulisch blok en koppelomvormer
De smering van de onderdelen van de versnellingsbak (smering onder druk)
Met een klep in het hydraulisch blok kan de druk worden beperkt.
2.3. Beschrijving
Het is een tandwielpomp.
De pomp zuigt de olie vanuit het ondercarter van de automatische versnellingsbak via een zeef aan en perst de olie naar het hydraulisch blok.
OPMERKING : De zeef vereist geen onderhoud.
LET OP : De pomp werkt alleen als de motor draait.
Daaruit leid ik af dat de pomp altijd draait en werkt.
En dat merk je ook als GJO deze bak flusht. Dan loopt de motor, en het is de oliepomp die er dan voor zorgt dat de olie gaat circuleren door de koppelomvormer
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Stilstaand met draaiende motor en de pook in N heb je geen rem nodig om stil te staan.
Het is denkbaar dat stilstaand in de D stand de druk die de pomp opbrengt door de electronica wordt teruggebracht.
Die AM6 zit een stuk listiger in elkaar dan die ZF 4HP18 en -20.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Ik ben even benieuwd of er ook mensen zijn met een C6, die na het spoelen van de automaat merken dat de automaat minder goed schakelt als voor het spoelen?
Met de Citroen meeting heb ik mijn automaat laten spoelen, niet dat de C6 slecht schakelde dat deed hij nog als de beste, maar meer als onderhoud.
Met naar huis rijden merkte ik al meteen dat hij minder goed schakelde als voor het spoelen en dit is toch erg vreemd, vooral bij 80 twijfelt de bak heel vaak of hij door moet schakelen en vaak schokt het dan ook behoorlijk omdat hij snel heen en terug schakelt tot dat ik iets harder ga rijden bijvoorbeeld 88 dan is het over.
Dit heb ik voor het spoelen nooit gehad, ik heb het even een aantal weken aangekeken omdat ik dacht dat de bak misschien even moest in leren omdat er nieuwe olie in zit, maar het wordt niet beter.
Nu heb ik Johan al ingelicht en zal een afspraak met hem maken om te kijken waar het aan ligt, misschien nog een keer goed spoelen?
Nu Citroen C6 2.7 exclusieve en C2, gereden Saxo 1.4 en AX 11TGE
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 01-04-2015
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Lineage
Ik heb op de meeting bij Oldenhage ook de bak laten spoelen.
Ik heb tot nu toe geen problemen met schakelen gehad, het verloopt allemaal nog vloeiend. Vorige week een ritje van 2.200 km door Duitsland gedaan en dat liep gesmeerd ook in de bergachtige gebieden.
Citroën BX 19 TRI (1989),
Citroën Xantia 1.8X (1993),
Citroën C6 2,7 HDiF (2006)
nu: Citroën DS5 1.6 e-HDI (2012)
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Kan iemand dit document voor de AM6 eens op internet plaatsen.- B2CA0QP0 werkingsprincipe
Marinus schreef:Ik ben even benieuwd of er ook mensen zijn met een C6, die na het spoelen van de automaat merken dat de automaat minder goed schakelt als voor het spoelen?
Met de Citroen meeting heb ik mijn automaat laten spoelen, niet dat de C6 slecht schakelde dat deed hij nog als de beste, maar meer als onderhoud.
Met naar huis rijden merkte ik al meteen dat hij minder goed schakelde als voor het spoelen en dit is toch erg vreemd, vooral bij 80 twijfelt de bak heel vaak of hij door moet schakelen en vaak schokt het dan ook behoorlijk omdat hij snel heen en terug schakelt tot dat ik iets harder ga rijden bijvoorbeeld 88 dan is het over.
Dit heb ik voor het spoelen nooit gehad, ik heb het even een aantal weken aangekeken omdat ik dacht dat de bak misschien even moest in leren omdat er nieuwe olie in zit, maar het wordt niet beter.
Nu heb ik Johan al ingelicht en zal een afspraak met hem maken om te kijken waar het aan ligt, misschien nog een keer goed spoelen?
dan vrees ik dat je bak te weinig gespoeld is en blijvende schade heeft opgelopen.
Bij mij merkte ik de slijtage na het spoelen ook beter. voor terug naar de 1 vlak voor stilstand.
Het brein vervangen is de enige remedie.
Bij mij schakelt hij nu weer geweldig.
echt genieten vooral met rijden in de bergen.
De C6 schakelt weer als een zonnetje, het probleem lag niet aan de bak.
Mijn garage ging het luchtfilter verversen dat was hard nodig zat helemaal dicht en hij heeft toen meteen de Egr buizen in het spruitstuk schoongemaakt, de motor loopt nu veel beter en het schakelen gaat weer zoals het hoort.
Nu Citroen C6 2.7 exclusieve en C2, gereden Saxo 1.4 en AX 11TGE
Aangezien er in de map met rekeningen geen bewijs van verversing te vinden was, dit op dinsdag 18 augustus maar laten doen bij JO.
De kilometerstand is 333.000 dus het was zo ongeveer teer wat er uit kwam.
Ik kan niet zeggen dat de bak anders of beter schakelt, ik had dan ook geen klachten.
C6-1 2.7 Hdif Gris Fer sinds 7-7-2015
C5-2 2.0 Hdif Gris Aluminium tot 7-7-2015
C5-II 2.2 Hdif LP Rouge Profond 21-03-2007
C5-II 1.6 Hdif 12-2005 ingeruild 21-03-2007
C3-1924
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 01-04-2015
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Lineage
Dan kun je tot 444.000 weer vooruit
Citroën BX 19 TRI (1989),
Citroën Xantia 1.8X (1993),
Citroën C6 2,7 HDiF (2006)
nu: Citroën DS5 1.6 e-HDI (2012)
Of tot 666.000
C6-1 2.7 Hdif Gris Fer sinds 7-7-2015
C5-2 2.0 Hdif Gris Aluminium tot 7-7-2015
C5-II 2.2 Hdif LP Rouge Profond 21-03-2007
C5-II 1.6 Hdif 12-2005 ingeruild 21-03-2007
C3-1924
andre.smulders schreef:Kan iemand dit document voor de AM6 eens op internet plaatsen.- B2CA0QP0 werkingsprincipe
Wil je dat document hebben?
Ik kan het je als PDF sturen, geef dan even je mail adres via een PB.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 87
Geregistreerd: 17-03-2013
https://www.youtube.com/watch?v=sdyzqMNFG4o
Garage Johan Oldenhage B.V.
Tarwestraat 9 2153GE Nieuw Vennep
website
Deze week op advies van jullie allemaal ook de bakolie laten wisselen in Nieuw Vennep, was wel een heel eindje rijden …
Gelijk nog wat extra onderhoud laten doen op silent blocks, draagarmen, calibratie en de laatste updates, is nu weer helemaal top !
Don’t fix it, if it ain’t broken!
C6 2,7 HDI Exclusive, DS20 Pallas 1974, DS19 Pallas 1964 en nog wat overige ...
Vrijdag 16 september gaat de mijne ook aan de nieuwe versnellingsbakolie na ruim 190.000km… Ben benieuwd. De bak schakelt over het algemeen nog goed, maar vooral bij koude bak bergop met een beetje accelereren voel je de bak soms even schakelen en soms rond een bepaalde constante snelheid hikt-ie even maar dat deed-ie eigenlijk al vanaf het begin. Eens zien of e.e.a. soelaas gaat bieden. Ik heb uiteraard hoge verwachtingen na alle verhalen hier… Keep you posted (vooral over de schijnbaar goede koffie bij autobedrijf Oldenhage… ).
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)
Daar stond ze dan vanochtend bij garage Johan Oldenhage…
En inderdaad, ze heeft zich prima vermaakt en haar baasje ook. Direct na het wegrijden voelde de bak al soepeler aan. Ik had er weinig klachten over, maar met name bij gas loslaten schokt de auto aanmerkelijk minder! Tot nu dus zeer tevreden en ik verheug me alweer op de rit terug naar Meerssen vanmiddag…
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)