

Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 10-04-2006
- ID/DS ID 20 D super
- 2CV AZU B
nltecoko schreef:Nu moet ik dus rekening houden met de mogelijkheid dat het allemaal begonnen is met onvoldoende koelvloeistof, waardoor de motor te heet is geworden, terwijl de temperatuurmeter noch de waarschuwingslamp dat hebben aangegeven.
Dit is als volgt te verklaren.
Wanneer door een te laag koelvloeistofpeil de voelers van de sensoren het koelwater niet meer raken dan meten deze alleen nog maar de temperatuur van de aanwezige lucht. Deze temperatuur is lager dan de koelvloeistof temperatuur omdat lucht een isolerend effect heeft rond de sensors. Je lampje gaat niet branden en de meter geeft dan een te lage waarde aan
Een niveausensor heeft dit nadeel niet en wordt daarom tegenwoordig steeds meer toegepast.
Voor een DS Techniek cursus ga je naar http://www.ds-tt.nl




























Totaal aantal Berichten: 9465
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Bovenstaande redenatie klopt naar mijn idee niet.
De soortelijke warmte van lucht is zeer veel kleiner dan kvs.
Een luchtbel t.p.v. de sensoren zal dus snel opwarmen en leiden tot een rode lamp zonder dat de kvs te heet is.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986












































Totaal aantal Berichten: 25642
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
mijn ervaring is toch ook dat de sensor het niet detecteert als er lucht zit daar. Wat ik raar vind is dat de zuiger vastloopt en niet de kop krom is. Vastloper is volgens mij altijd een olie probleem.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee, vastlopers komen ook erg vaak door plaatselijke oververhitting. Been there….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




























Totaal aantal Berichten: 9465
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ben benieuwd hoe de bus van cilinder 1 er aan de kvs-zijde uit ziet.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Wel eens gezien bij een GS motor in een 2CV koets.
Langdurig volgas, motor oververhit, gaat plotseling pingelen en in een paar seconden smelt er gewoon een stukje zuiger.
Dat pingelen zou (zelfs bij LPG) met een te arm mengsel heel goed kunnen…
Pingelen bij wat hogere toeren kan funest zijn…












































Totaal aantal Berichten: 25642
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat geloof ik niet Hans. Een GS motor oververhit nooit. Vraag maar aan Drivert. Die reed uren plankgas met een eend ventilator in de GS behuizing. Olie temp 75 graden…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ontsteking verkeerd afgesteld kan tot oververhitting leiden. Pingelen geeft enorme drukken, maar of hij daar veel heter van wordt weet ik niet.
bogaard77 schreef:Dat geloof ik niet Hans. Een GS motor oververhit nooit. Vraag maar aan Drivert. Die reed uren plankgas met een eend ventilator in de GS behuizing. Olie temp 75 graden…
Wel als ie in een Ami Super met 2cv koets is gebouwd en z’n warmte niet kwijt kan…
‘t is toch echt gebeurd…















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
waterman schreef:Of je trekt de kop er ff af en zet er één nieuwe zuiger en één nieuwe bus in.
Ik heb nooit een motor open gehad maar de theorie leert me dat je nooit slechts 1 zuiger moet vervangen, maar altijd een set. Of je moet de gewichten van alle zuigers op elkaar afstemmen en zorgen dat de maatvoering exact klopt.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Alles kan, ook één nieuwe zuiger en een nieuwe bus. Sterker nog, je kunt alles samenrapen wat je wil. Het enige wat je moet doen is de zuiger proberen op het zelfde gewicht te krijgen als de oude en je moet de spullen goed beoordelen. Dat laatste is voor veel hobby’bobs een probleem omdat ze niet goed weten waar ze op moeten letten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste