Mijn garagist gaf me deze week de raad om de automaat te spoelen en de olie te verversen 2x,mijn wagen citroen C6 3.0 HDI heeft momenteel 70.000 km op de teller is dit niet wat vroeg en is het zinvol,tergelijkertijd zal hij de beruchte waterpijpen behandelen tegen corrosie of roest,ik heb hier op het forum gelezen dat dit bij een 3.0 HDI niet nodig zou zijn,wanneer deze zaken wel nuttig zijn laat ik dit met plezier uitvoeren om zolang mogelijk zonder problemen van de wagen te genieten,ter inlichting voor johan Oldenhage,de garagist is Jurgen Ingelbrecht uit Oostende en schijnt al met U contact te hebben gehad,zijn er nog zaken die kunnen gedaan worden? bedankt bij voorbaat,Eric uit Oostende
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Er is over beide onderwerpen al veel geschreven op dit forum. Misschien eerst algemeen inlezen en daarna specifieke vragen stellen?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
sorry hoor, maar ik denk dat ik bijna alle topic’s het doorgelezen sommige meer dan eens,ik hoop dat er iemand zich vrij voelt om te helpen,
en het gaat erom dat in een andere garage waar ik de wagen gekocht heb(garantie afgelopen) bij het onderhoud van 10.000km me verteld is dat deze olie levenslang goed blijft dus met mijn 70.000 km de reden ook voor mijn vraag,
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Ik zelf heb de automatenolie laten vervangen bij 80000 km en het leek echt nodig.
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Muzikant, officieel is de automaat gesmeerd voor het leven, maar in de praktijk blijkt de olie afhankelijk van het gebruik tussen 60.000 en 80.000 km zo zeer vervuild te zijn dat spoelen zinvol is. Ik heb dat bij mijn 3.0d ook laten doen en het verschil was duidelijk merkbaar. Voordien schokte de mijne vooral bij terugschakelen naar de eerste versnelling, nadien waren alle overgangen weer perfect vloeiend. Dus: spoelen aanbevolen!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Volgens dit topic is corrosie van de koelvloeistofpijp een probleem dat juist bij de 2.7d en 3.0d optreedt. Dus: bescherming aanbevolen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
bedankt voor jullie insteek, hiermee kan ik verder,
nu verteld mijn garagist me wanneer hij de automaat olie gaat verversen (september) dat het niet nodig is om te spoelen,ook dat voor de 3.0 hdi het niet de normale olie is,hij heeft al andere olie besteld daar deze automaat anders is,klopt dit allemaal,dank bij voorbaat
Als je de olie ververst krijg je er maar ruwweg de helft uit,de rest blijft in de bak/koppelomvormer zitten dus als je dan de helft ververst moet je dit regelmatig blijven doen. Bij spoelen krijg je er alle oude olie uit. Kijk maar eens naar de kleur van de olie die eruit komt, als die er nog goed / nieuw /niet verbrand uitziet dan zou je het zo kunnen doen, maar dan zou ik dat iedere 60.000 km /2 beurten moeten blijven doen.
Die Aisin versnellingsbakken hebben een heel speciale olie nodig, die ook Toyota veel gebruikt ( Aisin is van Toyota..) . Die is er van Citroen, maar Esso JWS3309 of Mobil ATF 3309 is ook goedgekeurd. ( Misschien is dit wel het origineel?).
Elke andere gewone ATF olie vernield je bak !
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
muzikant schreef:nu verteld mijn garagist me wanneer hij de automaat olie gaat verversen (september) dat het niet nodig is om te spoelen
Heeft de garagist in kwestie wel een spoelmachine? Zo nee: dan snap ik zijn opmerking, hij is in dat geval vast bang dat je ergens anders te rade gaat en hij een klant verliest….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
[edit mod] quote gewist, quoten van het laatste bericht is niet toegestaan!Zie regel 10 [/edit mod]
zal hem dat zeker vragen,
met de speoelbeurt Johan kon ik een interval van 80.000 km aanhouden.
was de 3.0 HDI bak niet eentje die wat minder hard hoeft te werken dan de bakken van de 2.7 en de 3.0 benzine en daardoor een langere spoel-interval kan hebben?
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Ik denk van niet aangezien de 3.0HDI een veel hoger koppel heeft over een veel groter toerental bereik
De belasting van een bak is door het koppel, daar komt het vermogen uit, dus in mindere mate door het motorvermogen. Met de V6 benzine kan de Aisin bak goed overweg, maar bij de V6 HDI komt ie tegen z’n limiet. De 3.0 bak is wel sterker, dan die van de 2.7, maar de motor ook behoorlijk.
Wat vooral invloed heeft: Lange tijd op hoge snelheid rijden ( kun je niet in NL), veel accelereren, in lage toeren met veel vermogen rijden, bergop rijden met lage toeren en aanhangers trekken. Hoe heter de olie des te sneller verouderd die.
To err is human, not to err is divine.