Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 04-08-2012
- Axel 11R
- C4 (1928-1932) AC41000kg Camion bâch
- LN/LNA RBRE
Hallo,
Ben bezig met de totaal restauratie van een AC4 Camionette Bâchée; zo langzamerhand begint er een kaal chassis over te blijven.
Nu blijkt er op mijn motor een kastje te zitten met 2 aansluitingen: een oliefilter.
Nu kan ik over de oliefilter helemaal niets vinden.
Kan iemand mij iets vertellen over dit type oliefilter?
Is het filter nog te koop?
Is hij schoon te spoelen?
Ik hoor het graag
citroendyane.wordpress.com/
pimvdheijden schreef:
Kan iemand mij iets vertellen over dit type oliefilter?
Helaas niet…
Ik denk dat er zelfs op dit forum mensen zijn die nog nooit zo’n ding in handen hebben gehad
Kan je er op één of andere manier inkijken?
Dat ding is natuurlijk ontworpen vóór het disposable tijdperk…
Dus het lijkt me wel een ding dat je kan schoonspoelen…
Je komt hem hier wel tegen, maar alles in het Frans.
Ik kan er niet meer uithalen dan de aanwezigheid van dat ding…
Wel leuk om te zien dat de ontsteking in al die jaren in principe eigenlijk niet veel veranderd is!
Maar dat even terzijde…
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 04-08-2012
- Axel 11R
- C4 (1928-1932) AC41000kg Camion bâch
- LN/LNA RBRE
Dank voor de snelle reacties.
Het lijkt alsof de aansluiting aan de rechterkant los te draaien is.
Maar ik dacht: Laat ik eerst advies vragen voordat ik alles kapot maak.
Ik ga morgen maar eens aan de slag om te kijken wat los kan en of het schoon te spoelen is.
En wat betreft de techniek in de auto: eigenlijk is de basis al vanaf het begin het zelfde en hebben ze er alleen wat elektronische poespas bij gefabriceerd (die alleen maar kapot gaan
citroendyane.wordpress.com/
Op dit Franse forum hebben ze het ook over een filter,
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 04-08-2012
- Axel 11R
- C4 (1928-1932) AC41000kg Camion bâch
- LN/LNA RBRE
Mijn Frans is niet zo geweldig maar ik begrijp dat het filter medium textiel is dus schoonspoelen moet kunnen, volgens mij wel tegen de natuurlijke stroomrichting van de olie in spoelen lijkt mij.
Ook begrijp ik dat het filter niet noodzakelijk is. We gaan maar eens kijken of hij op te knappen is al lijkt hij nog wel gewoon te werken maar ik heb geen idee hoeveel vuil er in zit.
citroendyane.wordpress.com/
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 04-08-2012
- Axel 11R
- C4 (1928-1932) AC41000kg Camion bâch
- LN/LNA RBRE
Beide aansluitingen losgemaakt en alles schoongemaakt.
De filter is van het merk Tecalemit, een merk dat veel gebruikt werd, vooral qua luchtfilters.
Over Tecalemit oliefilters met verwisselbare papieren filters is veel te vinden op het internet; over het filter wat ik heb kan ik niets vinden.
Op de ene kant is de doorgang groot en staat er een S op de filter.
De andere kant heeft een klein gaatje, zo’n 1,5 mm en er staat een E op de filter.
(foto’s volgen)
Kan niet goed in de filter kijken, heb dus geen idee of hij schoon te spoelen is.
Alle informatie is dus welkom
citroendyane.wordpress.com/
Totaal aantal Berichten: 78
Geregistreerd: 08-12-2007
- C6 (1928-1932) Berline de Voyage C6F
- C4 (1928-1932) Torpédo C4F
- C4 (1928-1932) CI Conduite Interieur AC4
heb zo’n filter al schoon proberen te maken maar vuil wat er al 80 jaar inzit lost niet eenvoudig op er blijft zwart uit komen.
binnen in zit een vierkante spiraal met vilt.
op geen van mijn auto is er een gemonteerd en waar ik ook kom niemand monteert dit, verwacht dat het niet goed af te dichten zal zijn.
Een opengeknipt wordt je niet wijzer van want is dan echt kapot.
heb meer da 60.000km met c4 en c6 gereden en nooit problemen, wel elk jaar of om de 2 jaar verversen.
Dispar vulgo