Hallo.
Ik ben sinds een klein tijdje de bezitter van een citroen berlingo 1.9D uit 2001 kenteken 26-vx-bz
Nu is het mij opgevallen dat de temperatuur meter af en toe een stuk over de helft heen gaat, en ook heb ik kunnen constateren dat de ventilator/koelfans niet gaan draaien….??
Nu heb ik hier op het forum al wel gezien dat het OF de thermostaat OF de thermoschakelaar zou kunnen zijn?
Vervolgens heb ik ook gelezen dat bij bepaalde modellen er GEEN thermische schakelaar in de radiateur zit gedraaid?
(is dit bij mijn model ook zo, of moet deze gewoon ergens op de radiateur zitten?)
Wat ik tot nu toe heb kunnen ontdekken:
1. Na +- 40km rijden op een 100 weg en 50 weg thuisgekomen staat de temperatuur net over de helft heen.
2. De motor daarna nog 10 min laten draaien, en de koelfan is nog steeds niet aangeslagen.
3. De bovenste slang van de radiateur naar de motor is gloeiend gloeiend heet, en ook vrij hard.
4. ook de radiateur is gloeiend heet (logisch? omdat de hete koelvloeistof erin niet gekoeld word?)
5. De temperatuur blijft wel elke keer net op 70% van de meter staan, komt dus niet in het rode…......
Nu is mijn vraaag, heb ik in de radiateur een thermische schakelaar zitten? Zo nee, waar zit dit dan wel?
En hoe weet ik zeker of de thermostaat goed werkt of niet? Als er wel warm water in de slangen en radiateur stroomt, is de thermostaat dan kapot of niet?
Groet, Martijn
Echt een super goed forum dit trouwens, waar mensen elkaar echt helpen!
AHUM!
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Tijn we hadden ook vakantie hè, van uit motor ruimte, links boven ,onder radiatorslang, zit daar zender,??? Zo ja stekker los en deze door verbinden, gaat nu ventilator draaien, waarschijnlijk wel, maar werkt thermostaat, eigenlijk deze eerst testen, motor koud starten en laten draaien of even klein rondje rijden, de slang moet vanaf de thermostaat (op het blok) heet worden, anders blijft ie gesloten, en diend ie worden te vervangen, maar dan had de motor staan te koken, dit oké, en fan draaide bij bovenste test, de zender vervangen, en alles opnieuw testen, een tip zet de auto met voorwielen ophoog, bv de stoep, bij koudemotor de zender eraf draaien, en gelijk de nieuwe erop, er loopt dan wel wat koelvloeistof weg, maar niet veel, wel bij vullen, voorkant staat omhoog, omdat dan geen lucht in blok komt, en je dus het hele systeem moet ontluchten,
Hey, thnx!
Ik heb aan de radiateur onder de slang geen zender zitten (er zit gewoon een inbus bouw in, dus geen zender)
Ik heb enkel bij het thermostaathuis een ding zitten waar een kabel aan zit (aan het thermostaathuis aan het blok dus)
zal er straks ff een foto van plaatsen
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Tijn het probleen wordt, dat de berlingo al lang bestaat, en er dus ook veel aan veranderd is, ga naar een onderdelen site, en zoek daar via je kenteken, je onderdelen op. En kijk of daar een contactschakelaar voor de fan bij staat, als die er is moet ie er ook zitten, maar dan meschien ergens anders, dan dat ik aan gaf,
dr hoort gewoon een sensor in te zitten
anders zou hij de hele tijd draaien
probeer een sensor te vinden in het water circuit en verbind deze met een draadje door (PAS OP fan kan gaan draaien !!!!!!!!)
bij mijn xsara gaat hij bij ongeveer 90 graden aan
Op/aan de radiateur zit niks…. Onder de slang die aan de radiateur vast zit zou een thermoschakelaar kunnen zitten. Maar bij mij niet….. De enigste schakelaar/sensor die ik heb zit aan het thermostaathuis vast, vlak naast waar de bovenste slang vanaf de radiateur het blok in loopt…
En de bovenste slang word goed heet na een poos rijden, dus de thermostaat zou het dan gewoon doen?
Heb alleen de fan, sinds ik hem heb (2maanden) nog nooit horen draaien.
De temperatuur komt af en toe net over de helft heen, maar hij slaat niet aan de kook ofzo…..
Ik heb toevallig de voorbumper verwijderd omdat ik ook problemen heb met de cooling fan.
De sensor zit op de radiateur aan de bumperzijde, deze zie je dus niet vanuit de motorruimte.
Als je voor de auto zit, links boven.
Hoe eea werkt, ben ik nog niet uit.
Grt.
Roger
Grt.
Roger
Citroën Berlingo (2003, DW8), Volvo V70 (1997, 2,5 Turbo, automaat)
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Ik heb even zitten zoeken, maar er zijn veel verschillende typen gemaakt. Tevens klopt het opgegeven kenteken niet. Ik zou even bij service.citroen kijken, en daar het chassisnummer invullen. Dan zie je exact welk onderdeel je nodig hebt, en een afbeelding waar het zit.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
doorverbinden van de draden op sensors moet geen kwaad kunnen omdat het allemaal weerstanden zijn
thermisch/elektrisch
Excuse me…. Het kenteken is 26-VX-BN
Ik snap dat doorverbinden makkelijk is, maar ik moet wel zeker weten dat er zon thermocontact op de radiateur zit, voor ik de halve voorkant demonteer…...