Hallo mede citrofielen,
Graag wil ik jullie mening over de volgende annonce op leboncoin: http://www.leboncoin.fr/voitures/838773542.htm?ca=14_s
Betreft een Sm met helaas een ds motor erin. Deze staat al even stil en zou niet lopen vanwege defecte brandstofpomp ( injectie)
Verdere info is lastig daar de garagist, die de eigenaar was van de sm, en ook de ombouw van de ds motor had uitgevoerd, is overleden.
Vraagprijs van de verkoper is 8000€
Ik zit in de regio en kan deze komende week komen bekijken.
Alvast bedankt voor de input!
Kijken kan nooit kwaad denk ik…
Maar verder is er wel weinig info…
Staat van de koets?
En een DS motor die niet werkt…
Benzinepomp vervangen is mijns inziens niet heel veel werk. Waarom doet de verkoper dat niet?
Een auto die het niet doet verkoopt niet makkelijk…
Je weet dus niet wat het kost om hem rijdend te krijgen…
Als je hem origineel wilt maken zou ik hem voor dat bedrag denk ik laten staan…
Kijken wat de echte kenners ervan zeggen?
Zonder mezelf het predicaat echte kenner te willen aanmeten, ben ik zo vrij een reactie te geven.
Op het kleine fotootje zie ik een raar interieur met stof. Er staat in de advertentie dat er een nieuw interieur in is gekomen. Het zou maar zo kunnen zijn dus dat die ‘professionel’ dat heeft vernacheld. Dan wordt het nooit voor weinig nog een fatsoenlijke SM. Als het alleen de motor is die niet okay is en het interieur en koets zijn wel echt goed, dan kom je er wel. Een motor en bak met de dingen er omheen vind je wel voor ongeveer 2 k als je de weg kent, maar waarschijnlijk wat meer. Dan begint het natuurlijk wel, alles laten reviseren en er weer in (laten) zetten.
Als de auto echt hard is en de basis zou zijn voor een renovatie op alle onderdelen en het project mag kosten, dan kan het ook een basis zijn om aan de gang te gaan. Dan maakt de prijs van de motor, bak en de kleinere onderdelen erbij zoeken niet zo veel uit. Dat ligt nog zat bij degenen die een SM uit elkaar hebben getrokken. Het grootste inverdieneffect bij een totaal renovatie zit ‘m in een echt harde koets zonder schade.
Maar toch, zolang ze er nog zijn, vind een op alle onderdelen complete SM voor ongeveer 13-16 k en ga daarmee aan de slag. Dat is uiteindelijk de kortste en goedkoopste weg naar een mooie goeie SM.
Als je gaat kijken neem dan foto’s van het interieur en van de onderkanten van de plaatdelen. Van het interieur neem je een fotootje van de midden console, van de naden van de bekleding, van het hielstuk van de bestuurdersmat. Van de plaatdelen de felsnaden van de deuren en van de achterschermen een foto van de plaats vlak voor de achterwielen. Is het niks voor jezelf, dan kan het wat zijn voor iemand die een volledig gerenoveerde auto in het hoge prijssegment ambieert. Ben benieuwd naar je bevindingen.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Hallo Robin en Hans,
Bedankt voor jullie reacties. Voor mij is originaliteit niet het meest belangrijke,dus de ds motor is voor mij niet eens zo,n nadeel.
Onderhoud en reparatie van van Ds motor is voor mij goed te doen. Op het moment dat je inderdaad gaat voor originaliteit, dan zal je dus vrijwel in alle gevallen op een budget uitkomen van ver boven de 10 mille waarbij de distributie en kleppen nog dienen te worden gemodificeerd.
zover ik begrijp uit meerdere topics op dit forum.
mijn vraag is dan ook meer, is een prijs van rond de 8000€ Een faire prijs, of koop je in feite een waardeloze sm omdat deze niet meer origineel is?
Ben wel benieuwd naar de staat van de koets. Kunnen jullie iets aangeven waar de zwakke plekken zijn.
Ik ken ze wel van de ds,, vergelijkbaar?
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik denk dat je jezelf af moet vragen waarom je een SM wil rijden.
Een SM is een GT, daar hoort dus een motor met wat power bij.
Een 23 IE in een DS rijdt lekker door, het huidige verkeer houd je aardig bij.
We hebben het over 130 pk bij zo’n 1360 Kg.
Een SM weegt tegen de 1500 Kg aan met de Maserati motor die zo’n 170 Pk levert.
Het DS blok weegt aanzienlijk meer dan de lichte aluminium V6 uit de SM. Oftewel je gaat de SM zwaarder maken en met minder vermogen.
Dat komt het verbruik ook niet ten goede, in een DS is de 23 IE amper zuiniger dan een SM.
Een SM koop je naar mijn idee voor zijn GT eigenschappen, die ben je dus kwijt.
Dan ben je wellicht beter af met een leuke DS, dat maakt het onderhoud ook eenvoudiger en alles is redelijk makkelijk verkrijgbaar.
Hoeft niet, vind ik.
Een belangrijk verschil met de ds is simpel: vormgeving.
Een goede ds is en blijft ook maar een ds. Niet lullig bedoelt, maar ds-en zie je vaak. Een sm niet.
Als je het heerlijk vindt om 90 te toeren op binnenwegen, dan heb ie dat vermogen niet nodig.
Ieder z’n ding en ieder z’n budget
Ik rij cx: nog voordeliger je ergeren aan Franse meuk lukt je alleen in een bx
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ook een DS, CX of BX mogen wat vermogen hebben, wat extra vermogen is een groot onderdeel van het comfort. En daar gaat het allemaal om bij deze auto’s.
Daarbij, goedkoop gaat een SM nooit worden. Onderdelen zijn schaars, dus duur.
Ik ken het verbruik van de 23 IE in een DS, met het extra gewicht van een SM wordt het nooit goedkoop rijden. LPG is ook niet handig, want dan lever je zomaar nog eens 25 Pk in doordat je geen gebruik meer maakt van het injectie systeem.
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Arjan Verkade schreef:Ook een DS, CX of BX mogen wat vermogen hebben, wat extra vermogen is een groot onderdeel van het comfort. En daar gaat het allemaal om bij deze auto’s.
Één ieder zijn smaak en zijn mening…. Ik ben het met bovenstaande niet eens. Ik heb menig ongeblazen CX op diesel gereden, alsmede ongeblazen BXen op diesel en dit rijdt heerlijk en doet wat mij betreft niets af aan het comfort.
Een SM heb ik nooit gereden, maar daar ik totaal niets heb met ‘snelle’ auto’s, staat het idee van een SM met een DS motor mij in beginsel niet tegen. Een enorme purist ben ik ook niet.
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Locky schreef:
mijn vraag is dan ook meer, is een prijs van rond de 8000€ Een faire prijs, of koop je in feite een waardeloze sm omdat deze niet meer origineel is?
Met een DS motor wordt het qua waarde nooit een winnaar.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
25trd schreef:Arjan Verkade schreef:Ook een DS, CX of BX mogen wat vermogen hebben, wat extra vermogen is een groot onderdeel van het comfort. En daar gaat het allemaal om bij deze auto’s.
Één ieder zijn smaak en zijn mening…. Ik ben het met bovenstaande niet eens. Ik heb menig ongeblazen CX op diesel gereden, alsmede ongeblazen BXen op diesel en dit rijdt heerlijk en doet wat mij betreft niets af aan het comfort.
Een SM heb ik nooit gereden, maar daar ik totaal niets heb met ‘snelle’ auto’s, staat het idee van een SM met een DS motor mij in beginsel niet tegen. Een enorme purist ben ik ook niet.
Maar wat is het punt?
Wordt dus trager, hoger verbruik, waarde daalt, je verliest het unieke geluid van de SM, en je moet maar hopen dat degene die het erin heeft gehangen wist wat die aan het doen was.
Voordeel?
Geen idee, motor is wellicht wat goedkoper in de revisie.
Goed als je geen bezwaren heb tegen de nadelen dan is het natuurlijk geen probleem om een SM met DS motor te rijden
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Trager en hoger verbruik ala….. Waardedaling wordt als het goed is al goedgemaakt bij aanschaf Het unieke geluid, tsja, als je daarvoor gaat moet je idd een originele kopen.
Anyway, allemaal dingen waar de topicstarter over na kan denken (of al heeft gedacht).
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Wat ik op de zelfde site (leboncoin)van de TS zag is dat er meer SM’s worden aangeboden in dezelfde prijsklasse met wel een originele motor (mogelijk draaiend).
Je koopt voor deze bedragen altijd een auto met werk, dus de vraag is eigenlijk of de aanschafprijs het belangrijkste argument is om deze auto interessant te vinden, of de simpelere techniek van de ds-motor.
De onbetrouwbaarheid van de sm-motor was destijds het argument om oa een ds-motor in de SM te bouwen. Tegenwoordig is voldoende bekend hoe de motor wel betrouwbaar kan worden gemaakt (kleppen, spanner, kettingen en verdeler).
Als je van sleutelen houdt is juist de SM-motor een mooie uitdaging om betrouwbaar te maken.
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En een SM motor is niet noemenswaardig moeilijker dan een DS Injecte..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bedankt voor alle reacties!
Ik denk inderdaad dat het voor mij persoonlijk geen probleem zal zijn met de Ds motor te leven. Ik ben geen doorrijder met oldtimers.
Ik heb overigens al een Dspecial met dy3 motor, en een triumph Tr8 voor het echte doorrijden.
Ik kan zelf aardig sleutelen. en de Sm motor modificeren / reviseren zou ik ( met uitbesteden bewerkingen aan revisiebedrijf) best zelf kunnen.
Mijn voorkeur zou dan ook uitgaan naar een originele Sm met maserati motor. Budget technisch is dit op dit moment echter niet haalbaar.
Ik heb nl ook de Dspecial in restauratie, waarbij al het plaatwerk is aangepakt. Het uitbesteden van een nieuwe laklaag, zal ook het nodige budget opeisen. Mogelijk ga ik binnenkort de Sm toch even bekijken, en ik laat mijn bevindingen even weten.
Hebben jullie nog speciale check tips ?
Robin Visser schreef:Als je gaat kijken neem dan foto’s van het interieur en van de onderkanten van de plaatdelen. Van het interieur neem je een fotootje van de midden console, van de naden van de bekleding, van het hielstuk van de bestuurdersmat. Van de plaatdelen de felsnaden van de deuren en van de achterschermen een foto van de plaats vlak voor de achterwielen. Is het niks voor jezelf, dan kan het wat zijn voor iemand die een volledig gerenoveerde auto in het hoge prijssegment ambieert. Ben benieuwd naar je bevindingen.
....
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Locky schreef:Bedankt voor alle reacties!
Hebben jullie nog speciale check tips ?
Aankoopadvies
(met dank aan Rolff Knijff en Clemens Maas)voor de SM versie met DS motor
Voor aspirant kopers van een SM met DS motor, maar mogelijk ook voor bezitters die de huidige conditie van hun auto willen onderzoeken, wordt hieronder informatie verschaft over de punten om op te letten. Bij voorkeur voordat men tot aanschaf overgaat! Maak uzelf bekend met de SM, word lid van de club, ontdek welke specialisten er zijn en welke te vertrouwen zijn. Breng uw nieuw aangeschafte SM NIET naar de garage op de hoek.
Bedenkt wat u met uw SM wilt bereiken
Voordat u in het diepe springt en een SM koopt, besluit dan:
Ten eerste: Wat zijn uw eigen capaciteiten als het aankomt op onderzoek van problemen, onderhoud en reparaties aan een zeer gecompliceerde auto?
Ten tweede: Wat wilt u ermee?
• Bent u rijk en wilt u een SM als ‘Objet d’art’, doen! U zult er weinig in rijden en de weinige SM specialisten zullen u gelukkig maken.
• Als u niet zo heel rijk bent en u heeft twee linker handen , maar bent rechts, nog steeds een SM wil om regelmatig in te rijden, stop nu! Koop een MG of een Volvo.
• Bent u niet zo rijk, weet u het verschil tussen uw linker en rechterhand niet maar wilt u een SM om af en toe in te rijden, leer dit advies uit uw hoofd . Koop daarna de beste SM die u kan vinden.
• Als u rijk bent of heel arm, maar u heeft smeervet onder uw nagels en LHM in de aderen, prima. Koop er een. Maar lees dit advies evengoed.
Algemene zaken om te bekijken
Tijdens uw gesprekken met de verkopers van SM’s is er een aantal zaken om op te letten. Vraag ernaar!
• Hoe lang staat de auto waar u naar kijkt al stil? Auto’s die niet of nauwelijks gebruikt worden gaan harder achteruit dan diegenen die op regelmatige basis bereden en onderhouden worden.
• Als de auto al langere tijd stil staat, hoe heeft ze gestald gestaan? Droog ? Met voldoende frisse lucht circulatie? Of in een oude schuur die erg naar koeienpis stinkt? Uw SM zal er onder lijden.
• Staat de motor naast de auto? Net als het hele interieur? Hoe weet je dat alles compleet is? Onderbroken restauraties eindigen vaak in een nachtmerrie voor de volgende eigenaar.
• Controleer de banden voordat u er (hard) mee gaat rijden. Ze zijn mischien in slechte conditie na een langere tijd stilstaan.
• Gebruik uw ogen en neus: als u benzine ruikt of natte plekken ziet, leer dan al vast het nummer van de brandweer uit uw hoofd!
• Altijd de vitale vloeistoffen controleren zoals olie, LHM en koelvloeistof, zowel niveau als kwaliteit.
• Ga er bij de proefrit van uit dat niet alle belangrijke onderdelen naar behoren functioneren (zoals de remmen!)
Documentatie
Controleer de papieren. Komt het chassisnummer overeen? Klopt het type? De nummers staan onder de kap en moeten goed zichtbaar zijn. Een auto met de juiste papieren en een bekende historie waarvan het onderhoud aantoonbaar is, is een goede start!
Vering
• Als de auto rijdt maar stug veert zijn de veerbollen aan vervanging toe.
• Als er regelmatig een duidelijke tik hoorbaar is vaker dan 10 seconden tussenposen is waarschijnlijk de voorraadbol leeg. Zowel de veerbollen als de voorraadbollen kunnen gevuld worden als de restdruk hoog genoeg is: meer dan 12 bar.
• Zowel deelbare als gelaste bollen komen voor.
• De remaccu bevind zich -onzichtbaar- onder het voorraadvat aan de linker kant in het voorspatbord
Uitlaat
Uitlaat delen zijn duur. Als er al een RVS uitlaat is gemonteerd is dat een pluspunt.
Smering
• Controleer altijd het motorolie niveau. Vertrouw nooit op het olie lampje.
• Controleer het versnellingsbak olie niveau
• Controleer het niveau en de kwaliteit van de LHM.
Elektriciteit
Slechte massa verbindingen veroorzaken problemen.De motortjes van de elektrische ramen werken soms niet (goed)
Voorwiel ophanging
Het klinkt als een horror story maar de Franse autobladen die gebruikt zijn bij het maken van dit aankoopadvies, raden aan om te controleren of de plek waar de voorwiel ophanging aan het chassis is bevestigd wel deugdelijk is. Bij overenthousiast gebruik zou de ophanging hier kunnen breken!
Carrosserie
SM’s roesten niet zo erg! Maar er is genoeg om je niet te vervelen:
• Achterste wielkasten (spatborden) zijn vaak beschadigd en slecht gerepareerd. Controleer deze want je vind geen nieuwe.
• Controleer of er corrosie is waar de binnen wielkast en de buiten wielkast (achter) aan elkaar zijn gelast.
• De voorruit en achter ruit zijn gelijmd. Hier lekken ze vaak!
• Achterklep rubber sluit de achterklep niet voldoende af. Effect: lekkage. Controleer of de achterbak nat is. Til de matten op en check op corrosie.
• Tussen de aluminium motorkap en de RVS strip treedt galvanische corrosie op.
• De aluminium motorkap heeft soms hele kleine gaatjes, verborgen onder wat er over is van de verf.
• Check of er reparaties zijn gedaan en of er overgespoten is (inspecteer rubbers en dergelijke of er verfrestanten zijn) en wees er zeker van dat de glimmende verf geen slechte plekken verbergt. Gebruik een magneetje om polyester te ontedekken. Polyester is niet magnetisch (let op: aluminium ook niet!).
Interieur
o Controleer de staat van de binnenbekleding. Vervangen kan, maar is duur.
Joris Bogaard
Citroën SM club Nederland
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.