Ik heb nu een dergelijk VC probleem: Een 2.0 CT gekocht waarbij de wagen op korte oneffenheden “stuitert”
(Is (te)hard geveerd voor een klinker straat…). Het “sport” lampje brandde even niet tijdens het opstarten. lexia eraan gehangen waarbij deze aangaf “fout stuursensor”. deze melding verwijderd waarna het lampje weer even brand tijdens opstarten. Tijdens het rijden geeft de lexia aan op comfort stand bij rechtuitrijden en springt over op sportief bij o.a. rijden door bochten (= dus in orde). Toch stuiterde hij nog steeds > bollen laten controleren door chyparse waarbij deze goed bleken te zijn. Vraag kan die veercomputer nog steeds defect zijn ondanks dat er geen foutmeldingen meer zijn, de veerbollen in orden zijn en het sport lampje even brand tijdens opstarten ???
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Lijkt me niet. Wel kan je extra bol klep vervuild zijn en vast staan in harde stand.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Als de VN015 solid state relais zijn uitgetikt krijg je luid en duidelijk de melding dat er geen verbinding is met de elektrokleppen. Dat is een permanente fout die niet is te resetten zonder ingrijpen in de hardware.
Deze fout kan duiden op:
-Doorgefikte VN015’s
-Losse stekkers
-Draadbreuk
Zo te lezen is er niets mis met de VC, gezien de “radiotest” etc.
Dat wijst er dus op dat de hydractiefkleppen vastzitten.
Ik wijs er nog maar weer eens op dat de elektroklepjes pilotkleppen zijn, die de systeemdruk toelaten op de hydractiefkleppen.
Wat je hoort bij deur open zijn die hydractiefkleppen. De elektroklepjes zijn veel te zwak om te horen.
Zelfs na twee maanden spoelolie bleken bij mij de hydractiefkleppen nog vol rotzooi te zitten. Deze zaten vast. Wat je ziet is geen roest!
De Lexia ziet die vastzittende kleppen niet, want de elektroklepjes doen gewoon hun werk.
Er zijn dan ook maar twee opties: Andere er in of helemaal uiteennemen en schoonmaken.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Jan, bedankt. Nou moet ik er wel bij vermelden dat ik die leo had van chyparse en niet martin.
Deze werpte een blik op een veerbol waar 2014 opstond en voor de rest geloofde hij het wel.
Ik zal de Xm maar eens op een brug zetten en zelf een blik werpen op de “5e en 6e bol”.
Lijkt me dat wanneer hij op de brug staat en iemand schakelt tussen sport en normaal dat je die
kleppen (voor en achter) toch duidelijk moet horen schakelen.
Al kan die zuiger 2 (zoals beneden afgebeeld) dan nog wel vast blijven zitten in de hydractiefklep.
http://www.xantiaclub.net/techguide/#chapter2_4
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Als die zuiger vastzit -en dat gebeurt soms- dan werkt het niet ende Lexia meldt niets.
Zelfde ervaringen bij Chyparse. Leo heef soms gewoon geen zin.
Er lijken mij twee mogelijkheden: Hydractiefbol plat en/of vastzittende klep.
Als zo’n XM lange tijd niet de (hydraulische) aandacht kreeg die ze nodig heeft kan je dit soort dingen verwachten.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Bovenstaand plaatje is type 2. type 1 heeft de elektroklep los van de klep waar de bol op zit. Het systeem kan vrij eenvoudig open als je de tools hebt. Wel kan het ENORM vast zitten en als je het heet stookt verbranden de rubbers.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>