Op de koppeling wegrijden
coolxmenx
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19

Gepost: 22 februari 2006 10:00 PM

Hallo beste mensen,

Ik heb een BX GTI en die koppelingsplaten zijn niet meer helemaal 100 punten meer.

Nu rijd ik dus altijd alleen op de koppeling weg zonder gas bij te geven, klopt het dat dit het beste is voor de platen? Of heeft dit nog nadelen? Ik las ergens anders dat dit niet goed zou zijn voor de auto.

Profiel  

Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105

Gepost: 22 februari 2006 10:25 PM
  [ # 1 ]

moet je dan niet extra behoedzaam en langzaam de koppeling laten opkomen? om te zorgen dat ie niet afslaat? ik kan me niet voorstellen dat dat beter is.

Ook win je er geen stoplichtsprintjes mee Wink

Profiel  

Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7097

Gepost: 22 februari 2006 10:37 PM
  [ # 2 ]

Theoretisch gezien klopt het wat je zegt… de koppeling slipt dan minder dan wanneer je met gas wegrijdt..
kijk ook uit met vroeg doorschakelen..
Zeker bij een gti zal die snel in de hogere versnellingen gaan slippen..

Enige nadeel is dat het op stationair toerental gebeurt…of de motor dat fijn vindt? denk het niet, ik denk dat je stappenmotor eronder lijdt…maar zeker weten doe ik het niet..

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  

coolxmenx
< 100 berichten
Rank

Gepost: 22 februari 2006 10:38 PM
  [ # 3 ]
Harm schreef:

moet je dan niet extra behoedzaam en langzaam de koppeling laten opkomen? om te zorgen dat ie niet afslaat? ik kan me niet voorstellen dat dat beter is.

Ook win je er geen stoplichtsprintjes mee Wink

Je moet uiteraard met veel gevoel en liefde de koppeling op laten komen, anders slaat ie af. Maar het is wel goed te doen al win je er inderdaad geen stoplichtsprintjes mee.

Maar jij denkt dus ook dat je langer met een koppling kunt als je gas bij geeft?

Profiel  

coolxmenx
< 100 berichten
Rank

Gepost: 22 februari 2006 10:39 PM
  [ # 4 ]
Simpele Ziel schreef:

Theoretisch gezien klopt het wat je zegt… de koppeling slipt dan minder dan wanneer je met gas wegrijdt..

Enige nadeel is dat het op stationair toerental gebeurt…of de motor dat fijn vindt? denk het niet, ik denk dat je stappenmotor eronder lijdt…maar zeker weten doe ik het niet..

Hoe bedoel je “kijk uit met vroeg doorschakelen”?

Profiel  

Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7097

Gepost: 22 februari 2006 10:45 PM
  [ # 5 ]

Ik neem aan dat je weet hoe een koppeling werkt?

Nou, zolang je de weerstand van de aandrijving groter maakt zal de koppeling+drukgroep meer moeite moeten doen om die verbinding 100% te houden(niet slippen dus)

dus, als je vlot doorschakeld, 1 naar 2 naar 3 naar 4 naar 5 heeft je koppeling daaronder te lijden.

ik weet niet hoever je koppeling versleten is maar je merkt snel genoeg dat je zijn 5 dadelijk niet meer kan gebruiken..
Dit omdat de weerstand van de aandrijving in zijn 5 erg groot is(denk aan je motor, in zijn 5 trekt hij een stuk minder als in zijn 1 Wink )

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563

Gepost: 22 februari 2006 10:59 PM
  [ # 6 ]
Simpele Ziel schreef:

stappenmotor lijd geen bal, je lage oliedruk zorg wel voor extra belasting op je lagers.
gewoon normaal wegrijden, alleen het moment van aangrijpen zo kort mogenlijk zien te houden.
lees je koppeling zo snel als redenlijkerwijs mogenlijk op laten komen, pas gas vermeerderen als je koppeling 100 % aangrijping heeft , dit geld voor alle versnellingen.
mvgr wupke Wink

Profiel  

Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2963

Gepost: 23 februari 2006 02:55 AM
  [ # 7 ]
kreazyV8wuppo schreef:
Simpele Ziel schreef:

stappenmotor lijd geen bal, je lage oliedruk zorg wel voor extra belasting op je lagers.
gewoon normaal wegrijden, alleen het moment van aangrijpen zo kort mogenlijk zien te houden.
lees je koppeling zo snel als redenlijkerwijs mogenlijk op laten komen, pas gas vermeerderen als je koppeling 100 % aangrijping heeft , dit geld voor alle versnellingen.
mvgr wupke Wink

En als je nou altijd zo rijdt (met een goede koppeling dus), slijt ie ook niet zo hard!! Wink

Test

Profiel  

metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2294

Gepost: 23 februari 2006 08:49 AM
  [ # 8 ]

Je kan ook gewoon de koppeling vervangen Rolling Eyes
stuk gaat ie toch wel een keer, dit is slechts uitstel van executie maar ook maar een heel klein beetje uitstel.

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  

Thijsvandebles
> 2000 berichten

Gepost: 23 februari 2006 03:50 PM
  [ # 9 ]
metro2005 schreef:

Je kan ook gewoon de koppeling vervangen Rolling Eyes
stuk gaat ie toch wel een keer, dit is slechts uitstel van executie maar ook maar een heel klein beetje uitstel.

Uiteraard vervangen. Ik doelde erop na het vervangen zo te gaan rijden, hoef je de koppeling namelijk nooit meer te vervangen…

Test

Profiel  

_Razkin_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 577

Gepost: 23 februari 2006 03:59 PM
  [ # 10 ]

Dit is niet geheel on topic…

Zelf rijd ik ook met zo min mogelijk gas weg om de koppeling te sparen. Meestal tussen de 1250 en 1500 toeren. Het is alleen behoorlijk vervelend om mijn wagen rond dit toerental te laten draaien. Het gaat dan ook niet altijd even soepel, vooral als je voorganger loopt te trutten bij het stoplicht. Wegrijden met zo’n 1750 tot 2000 toeren rijd veel soepeler en daarnaast veel sneller, aangezien mijn motor onder de 1750 toeren eigenlijk niet vooruit te pissen is. Ik vraag me af hoeveel slechter je koppeling het heeft door met 500 toeren meer weg te rijden.

Profiel  

Thijsvandebles
> 2000 berichten

Gepost: 23 februari 2006 07:30 PM
  [ # 11 ]
_Razkin_ schreef:

Dit is niet geheel on topic…

Zelf rijd ik ook met zo min mogelijk gas weg om de koppeling te sparen. Meestal tussen de 1250 en 1500 toeren. Het is alleen behoorlijk vervelend om mijn wagen rond dit toerental te laten draaien. Het gaat dan ook niet altijd even soepel, vooral als je voorganger loopt te trutten bij het stoplicht. Wegrijden met zo’n 1750 tot 2000 toeren rijd veel soepeler en daarnaast veel sneller, aangezien mijn motor onder de 1750 toeren eigenlijk niet vooruit te pissen is. Ik vraag me af hoeveel slechter je koppeling het heeft door met 500 toeren meer weg te rijden.

Hoe meer toeren, hoe harder alles slijt. Nu moet je een Citroen natuurlijk wel gebruiken waar hij voor bedoeld is >> Lekker rijden.

Maar altijd met gierende banden wegrijden is nog altijd slechter voor je koppeling dan rustig wegrijden. Beter voor je hele aandrijflijn in het algemeen. [eigenlijk beter voor de hele auto…]

Test

Profiel  

Thijsvandebles
> 2000 berichten

Gepost: 23 februari 2006 07:37 PM
  [ # 12 ]
V2 schreef:

Als je banden gieren slijt je koppeling niet Wink want de banden slippen, niet de koppeling Razz En banden vervangen is makkelijker dan koppeling vervangen. Toch? Cool

Ja maar om je banden te laten gieren zul je eerst wat toeren moeten maken, om vervolgens de koppeling op te laten komen, zodat deze ook een klap te verduren krijgt. En ja, banden liggen er ook snel genoeg op, maar kost ook geld. Is een beetje kortzichtig om te zeggen dat de banden er alleen van slijten >> Wat dacht je van je aandrijfassen? lagers in de motor? enz?

Test

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563

Gepost: 23 februari 2006 11:13 PM
  [ # 13 ]

beste manier van wegrijden is met minimale slip op de koppeling,echter ook dit vreet aan de platen.
dus het compromis is beter, gewoon ietwat gas geven, en zorgen dat je pedaal zo snel als redelijkerwijs losgelaten kan worden.

ik kan nu een heel technisch verhaal voltypen, maar het is gewoon zo dat alles in balans is.
immers is veel toeren en veel slip weinig frictie,echter je stookt je platen heet,+het materiaal verlies.
lage toeren weinig slip is weinig frictie, edoch de frictie is qua kracht groter, dus evenredige slijtage (min of meer).
het is de hitte die je platen nekt, een opgestookt oppervlak slijt sneller, vandaar dat overmatige slip + hitte funest is voor je koppeling.

nou gaat het er dus om ,om redelijkerwijs de middenweg te vinden.
snel de koppeling op laten komen, echter het doodvallen van de motor dusdanig op te vangen met het gas geven.

het zal dus van de allert heid van je motor afhangen Hoesnel eea kan.

mvgr wupke: Wink

Profiel  

Thijsvandebles
> 2000 berichten

Gepost: 23 februari 2006 11:43 PM
  [ # 14 ]

En zo zit het!

Test

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook